hur gör ni när ni byter vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SamiMorabet
    Användare
    • april 2013
    • 71

    hur gör ni när ni byter vatten?

    Ja en riktig nybörjarfråga helt enkelt.. Hur byter man vattnet i ett akvarium på 240-750 Liter på ett snabbt och smidigt sätt? Jag kan inte tänka mig att man går med en balja mellan badrummet och akvariumet direkt dela med er av hur ni gör!
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    Tömmer och fyller med slang som jag har en snabbkoppling på för att lätt koppla på och av slangen
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • SamiMorabet
      Användare
      • april 2013
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Tömmer och fyller med slang som jag har en snabbkoppling på för att lätt koppla på och av slangen
      hmm lite svårt att förstå vad du menar .. tror du att du skulle kunna slänga upp bilder eller film i den här tråden när du byter vatten nästa gång?

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Skaffa en trädgårds slag som är tillräckligt lång att kunna dras från akvariet till avloppet i badrummet. När du sedan ska tömma så får du se till att skapa ett sug genom att suga i slang ändan i badrummet. Sen så kommer fysikens lagar att gå igång och vattnet kommer att börja strömma genom slangen eftersom akvariet befinner sig högre upp än avloppet.

        Skriver om hur du fyller akvariet när jag kommer hem
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • PiaJo
          • januari 2011
          • 1744

          #5
          haha, film får du inte

          Jag tar min slang, typ trädgårdslang och har en gardena-koppling på denna, sen sätter jag fast slangen i akvariet med en klämma och sen sätter jag fast kopplingen på kranen och börjar fylla på vatten tills det slutar bubbla luft och då kopplar jag ur slangen från kranen och vips så gör häverten så att vattnet töms ur. Sen för att fylla så gör jag bara igen så att jag kopplar på slangen på kranen och fyller upp igen, lätt som en plätt !

          Nåt som är ha att tänka på är att baa stoppa ner slangen till den nivån du vill ha urtappat för då slutar det automatiskt

          ----------------------------------
          /PIA

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Tömning
            Med en grövre slang som jag leder till golbrunnen under badkaret. Brukar starta häverten genom att hålla slangen framför ett av utblåsen till powerhead.

            Påfyllnad
            En slang från kranen till akvariumet. På slangen sitter en 180 gradersböj som jag sätter över kanten så att den sitter kvar och får en bra vinkel mot glaset.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              För att vattenhäverten ska fungera krävs att ordentligt med vatten gått in i slangen. Ett tips kan vara att du helt enkelt fyller slangen i förväg genom att spola in vatten i den. Då är det bara att doppa ena änden i akvariet och den andra i avloppet som bör vara i golvnivå så det blir fallhöjd för vattnet. Sedan öppnar du slangen.

              Tömning:
              Jag själv har en förfylld rätt grov slang med en kran. Den ena delen är fast monterad i golvbrunnen och kranen sitter i den andra. In i akvariet och vrid på kranen så töms det.

              Fyllning:
              Jag har dragit rör från termostatvred till alla akvarier och där satt kulventiler som jag kan vrida på för att fylla. Det går lite långsamt att fyla alla burkar samtidigt men det går.

              Ska let aom jag har någon bild på det hela.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Måste väl också berätta hur jag gör då.

                För att tömma använder jag en gammal Eheim-pump som pumpar 1200 l/tim och en lång slag ut till toastolen. Sänker inte ner pumpen i karet djupare än att det finns vatten kvar om jag av någon anledning skulle glömma bort det.
                För att fylla på sätter jag en gardena-koppling (snabbkoppling för trädgårdsslangar) på badrumskranen och en lång plastslang ut till karet och i den ändan har jag ett Gardena munstycke, typ duschhandtag med av-och-på-funktion, så att när jag är vid karet kan jag sätta på och stänga av vattnet. Det här "duschhandtaget" spänner jag förresten fast i akvariets mittstag med ett buntband så att jag slipper stå och hålla handtaget medan vattnet fylls på.
                Vattnet som jag fyller på håller nästan samma temperatur som det som är i karet, aldrig varmare.

                Regel nr 1 är: Lämna aldrig vattenbytet för att göra något annat, inte ens för minsta skitsak!

                //Kaj

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Hahaha jag failar grymt på regel nummer 1. Värst är med påfyllnad. Skrapa vatten är en alltför vanlig syssla. Som tur är står allt i garage med golvbrunn.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Jag gör som alla andra när dom fyller, en slang kopplad till kranen, men när jag tömmer så gör jag det genom mina filter (Eheim 2260) som har en avtappning färdig i filterhuset,då tömmer man även ut bottensatsen som finns i filtret. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Japp det gör faktiskt jag med på det karet jag har 2260. Grymt bra !!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • SamiMorabet
                        Användare
                        • april 2013
                        • 71

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kawasa
                        Skaffa en trädgårds slag som är tillräckligt lång att kunna dras från akvariet till avloppet i badrummet. När du sedan ska tömma så får du se till att skapa ett sug genom att suga i slang ändan i badrummet. Sen så kommer fysikens lagar att gå igång och vattnet kommer att börja strömma genom slangen eftersom akvariet befinner sig högre upp än avloppet.

                        Skriver om hur du fyller akvariet när jag kommer hem

                        så ett sug med munnen får vattnet att tömmas och rinna mot badrummet? coolt =)

                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Tömning
                        Med en grövre slang som jag leder till golbrunnen under badkaret. Brukar starta häverten genom att hålla slangen framför ett av utblåsen till powerhead.
                        vad är Powerhead?

                        Kommentar

                        • SamiMorabet
                          Användare
                          • april 2013
                          • 71

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Ska leta om jag har någon bild på det hela.
                          Det skulle uppskattas!

                          Kommentar

                          • ewa
                            NCS Medlem
                            • mars 2013
                            • 457

                            #14
                            Ja, att tömma är lätt, bara använda en hävert att dammsuga botten med, att fylla - jag brukar låta vatten stå över natten i en 50 litersburk, fyller burken med kallt vatten med duschmunstycke så det "luftas", det står på tvättmaskinen så jag får lite tryck när jag fyller med slang (vanlig trädgårdsslang). Tar sin tid men inga översvämmningsrisker. Har man ett mindre akvarium kan man bära hinkvis. Är det helt OK att använda vatten direkt från vattenledningen vid vattenbyte större än 30%? Jag förstår att ni som har stora akvarier kan inte ha en tank med vatten av praktiska skäll.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Ursprungligen postat av SamiMorabet
                              så ett sug med munnen får vattnet att tömmas och rinna mot badrummet? coolt =)

                              vad är Powerhead?
                              Powerhead = cirkulationspump som tex http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=284&page=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...