Mitt problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neme
    Användare
    • maj 2013
    • 1

    Mitt problem?

    Vet inte inte riktigt om man ska ta förgivet när man köper växter på en viss zoo affär att man till 99% chans får med sig sniglar hem.Ja skulle jätte gärna ha botior hemma men just nu platsar dom inte hemma hos mig, sååå är de mitt problem att handskar med sniglarna hemma eller bör dom ha nån botia i växt akvariet dom säljer från?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Flyttade ämnet.

    Sniglar är svårt att bli av med men de är inte kul att ha i ett växtakvarium.

    Vad de bör ha i butikerna vet jag faktiskt inte, Handlar du från en seriös butik borde detta inte vara ett stort problem.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Det finns ju sniglar som äter sniglar, det kanske kan vara ett alternativ? Det kanske är lättare att plocka ur dom sniglarna efter ett tag än att försöka få bort sniglarna som hänger med växterna.

      Finns det inte något medel man kan doppa växterna i innan man planterar dom i akvariumet så att man tar död på sniglar och ägg?

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Alltid snäckor med växter, från alla butiker. På nåt sätt försvann dammsnäckorna efter ett tag, men posthornsnäckor är kvar, de vill jag ha. Dammsnäckor har tunnare skal, bli mat åt ciklider.Jag tror det finns snigelgift att köpa.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          Användare
          • september 2012
          • 155

          #5
          Det är bra med snäckor. De följer matningen. Övermatning>en större mängd snäckor, bra matning>snäckor på ett minimum.

          Sen väljer du själv att handla, sen kan du skölja noga och ha dem i en annan behållare en stund innan växten hamnar i det akvarium som var tänkt från början.

          Jag låter oftast kanelbulle-varianten och Physa leva fritt. De hjälper mer än de stjälper.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          Kommentar

          • ewa
            NCS Medlem
            • mars 2013
            • 457

            #6
            [y]

            Kommentar

            Arbetssätt...