Vilken pump ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus85
    Användare
    • maj 2013
    • 3

    Vilken pump ?

    Hej jag har ett juwel 240 akvarium med original pumpen och en fluval 105, jag har bara två Oscars cilklider där i men tycker inte att cirkulationen räcker till för att hålla det rent dom skiter ju 3ggr så mycket som dom äter vilken pump är att rekommendera? Om ja vill byta ut dom två ja har. Jag vill ju inte att det blir för strömt för dom små liven
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Hej och välkommen till forumet, om du planerar att behålla dina Oskar ciklider ett tag så rekomenderar jag att du skaffar ett akvarium på minst 500 liter, en lämplig pump till detta skulle då kunna vara en Fluval FX5. Oskar ciklider kan komma upp till en längd av 40cm och tillhör några av de största ciklider man kan ha.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Magnus85
      Användare
      • maj 2013
      • 3

      #3
      Tackar tackar jo då jag vet att dom kan bli stora och har tänkt att köpa större så fort när ekonomin blir lite bättre (käringa är mamma ledig)
      så jag tänkte nått att ha tillsvidare, det bästa vore om man kunde ställa ner hastigheten på fx5orna men det går väl givetvis inte.
      så hur pass cirkulation kan man ha utan att fiskarna tar skada av de?

      Kommentar

      • Magnus85
        Användare
        • maj 2013
        • 3

        #4
        Ingen som vet?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag vet inte om FX5 har ställbart flöde men jag har för mig jag läste någon diskussion om det för ett tag sen som tydde på att dom har det men att det inte var så bra att strypa flödet av någon anledning.

          Strilrör kanske kan vara ett alternativ?

          Kommentar

          • poujac
            Användare
            • maj 2006
            • 170

            #6
            Flödet kan inte justeras på fx5. Men slangarna är så pas stora att det känns särskilt mycket.
            >>Drive a real car drive a Jaguar<<

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av poujac
              Flödet kan inte justeras på fx5. Men slangarna är så pas stora att det känns särskilt mycket.
              Kanske var därför det inte var så bra att strypa utflödet då eftersom dom inte är ställbara. Har för mig att pumpen inte skulle må så bra.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                Användare
                • september 2012
                • 155

                #8
                Ursprungligen postat av poujac
                Flödet kan inte justeras på fx5. Men slangarna är så pas stora att det känns särskilt mycket.
                Vad händer om jag vrider lite på anslutningarna då?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                Kommentar

                • PiaJo
                  • januari 2011
                  • 1744

                  #9
                  Vet ej om det är bra eller inte men vi har två fx5 på jobbet och där har leasingfirman strypt både insug och utblåste med "rattarna" för att få ned flödet. Sen har vi strilrör med för att fördela trycket.
                  ----------------------------------
                  /PIA

                  Kommentar

                  • poujac
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 170

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Vad händer om jag vrider lite på anslutningarna då?
                    Jo om man vill justera på dom, går det kanske bra.
                    Jag skulle inte våga, om stryper på insuget känner man hur spannen och locket dra ihop sig lite gran och tvärtom när man stryper utflödet
                    Kanske om man stryper båda jämt.

                    Där finns någon annan tråd om problemet med att strypa pumpen.
                    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Med risk att sticka ut hakan o få många onda blickar på mej, så kan jag inte se förtjusningen av en Fx5a, när man läser mångas inlägg så har många olika problem med dom, läcker, låter mycket,vill inte starta som det ska.Då jag är en classisk Eheim fantast så kan jag bara säga att gamla 2260 är nog det bästa,driftsäkraste o variabla filtret som finns. 18L media, kan köras med 1250 (1200L) 1260(2400L) 1262(3400L) pump,pumparna går att strypa på utblåset.Visst inga korgar men jag har olika medier i filterpåsar, sen är det inte världens vackraste, men det är en evighetsmaskin. Tyvär så är inte dom nya Eheim filtren lika bra , men så blir det om man ska göra det så kompakt o trycka in massa kretskort som ska styra. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Nikke
                        Användare
                        • augusti 2012
                        • 31

                        #12
                        Jag kunde inte beställa en fx5 för 3-4 veckor sen för dom har upphört att tillverkas. Fick bli den något dyrare fx6. Den funkar bra än så länge. Hade problem med att lufta av den bara i början
                        1000L Tanganyika
                        300L Saltvatten

                        Kommentar

                        Arbetssätt...