Finns det växtnanopaket ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Finns det växtnanopaket ?

    Nanoakvarier säljs ofta som paket. Men oftast är den medföljande belysningen rätt svag och inte följer det med co2 system heller.
    Men i utställningar visas ofta nano med riktigt fin växtlighet, det är snarare så att växterna verkar viktigare än fiskar och räkor.
    Så jag undrar om det finns färdiga Nanopaket främst avsedda för växtlighet med riktigt bra beslysning och co2 system ?.
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    Vad jag vet så finns det inget komplett nanokar med co2 utan man får stärka ihop det själv. Vad jag förstått så har de kar som visas på utställningar har oftast satts ihop för just det tillfället och att växterna odlas i andra kar med mycket belysning och co2 mm.

    Men det finns riktigt snygga co2-tillbehör som även passar för nanos
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Vad jag vet så finns det inget komplett nanokar med co2 utan man får stärka ihop det själv. Vad jag förstått så har de kar som visas på utställningar har oftast satts ihop för just det tillfället och att växterna odlas i andra kar med mycket belysning och co2 mm.

      Men det finns riktigt snygga co2-tillbehör som även passar för nanos
      Hum, det var alltså som jag misstänkte. De snygga utställningsnanos som visas i böcker är alltså omöjliga/ väldigt svåra att skapa
      i ett eget nano i fortvarighet. Men finns det Nanobelysning att köpa som är riktigt bra till växter ?

      Kommentar

      • PiaJo
        • januari 2011
        • 1744

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Hum, det var alltså som jag misstänkte. De snygga utställningsnanos som visas i böcker är alltså omöjliga/ väldigt svåra att skapa
        i ett eget nano i fortvarighet. Men finns det Nanobelysning att köpa som är riktigt bra till växter ?
        Nä, jag tror verkligen inte att det är omöjligt men man få kanske ha mer än lampa och så hög watt som möjligt. Jag är inte rätt person för att svara på dessa frågor då jag kan inte så mycket om detta för jag kör mer SA med lite växter

        Hoppas någon annan kan hjälpa dig i dessa frågor
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Hum, det var alltså som jag misstänkte. De snygga utställningsnanos som visas i böcker är alltså omöjliga/ väldigt svåra att skapa
          i ett eget nano i fortvarighet. Men finns det Nanobelysning att köpa som är riktigt bra till växter ?
          Jag kör växtakvarium i nano eller iaf på gränsen till nano, 60L är det. Akvarierna som vissas i böckerna är inte omöjliga. Man behöver ha lite kreativitet och kunna matcha rötter och stenar snyggt med växtval, sedan är det att lyckas med växterna vilket absolut inte är omöjligt. Ett tips är att inte välja de svåraste växterna.

          Vad jag vet finns det inga kompletta nano växtakvarium. Men det finns bra belysning. Led-belysning är det absolut senaste och ska vara väldigt bra. Det är hyfsat dyrt men eftersom det är till ett nanoakvarium kommer man ändå hyfsat billigt undan. Förutom styrkan på belysningen är även färgen viktigt (spektrakt?) Har för mig att man ska satsa på att ligga runt 6500K men det finns fler faktorer som också spelar

          När det gäller Co2 så kan du ju använda vad som helst, finns inget som är avsett för nano eller stora akvarium, reglen är bara att en stor tub räcker längre oavsett storlek på kar, de små co2-kitten som finns att köpa i en del svenska butiker är oftast väldigt dyra inköp och i drift jämfört med ett större kit, enda nackdelen är att det tar lite större plats. Själv kör jag på mäskvarianten med hyfsat resultat. Ett tips är at kolla in plantswap.se när det gäller växtakvaristik. Tyvärr är inte aktiviteten den samma där längre som det en gång i tiden har varit men du kan fortfarande få många bra svar där.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            Användare
            • september 2012
            • 155

            #6
            Finns det växtnanopaket ?

            Det finns fina kit till nanos som har paintball-tuber. Det finns även belysning att köpa så att det går att köra svårare växter, jag kör på en duo-modell från aquael + en vanlig lampa, det blir 33w/30 liter om jag låter bli att räkna watt/kvadratmeter.

            Kör du på detta så är det helt enkelt fullt möjligt att få till det som utställningskaren. Det är lite meck men det blir ganska lätt med tiden
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            Kommentar

            • PiaJo
              • januari 2011
              • 1744

              #7
              Så bra att "hoppade in" mathias, du har ju ett kanonfint växtnano!
              ----------------------------------
              /PIA

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                Användare
                • september 2012
                • 155

                #8
                Finns det växtnanopaket ?

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Så bra att "hoppade in" mathias, du har ju ett kanonfint växtnano!
                Det var rätt ok men det är rivet nu och består av rötter så att kulfiskarna kan gömma sig för varandra. Jag kan inte lägga in bilder via tapatalk på sidan (det gör mig galen)

                Hade det varit möjligt så hade jag kunnat visa hur långt standardlampan räcker
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Sv: Finns det växtnanopaket ?

                  Det gör mig galen oxå! Morr...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    Användare
                    • september 2012
                    • 155

                    #10
                    Finns det växtnanopaket ?

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Det gör mig galen oxå! Morr...
                    Christian vet hur man fixar
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Sv: Finns det växtnanopaket ?

                      Jodå vi snackar ofta. Det kan vara så enkelt att vi missat att uppdatera.
                      Sorry OT.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #12
                        Ok men finns det någon färdig, tex LED belysning att köpa som passar för krävande växter i ett nano ?, Isåfall vill jag gärna veta märke o leverantör

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          Användare
                          • september 2012
                          • 155

                          #13
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          Ok men finns det någon färdig, tex LED belysning att köpa som passar för krävande växter i ett nano ?, Isåfall vill jag gärna veta märke o leverantör
                          Hela E-bay är fullt. Dymax har en variant tror jag.

                          Google är din vän
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Hela E-bay är fullt. Dymax har en variant tror jag.

                            Google är din vän
                            Jo men jag vill ju veta vad som är bra, till salu finns det ju alltid massor av saker men jag vill ju veta vad som är bra ( och i andra hand prisvärd)

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              Användare
                              • september 2012
                              • 155

                              #15
                              Om vi går ifrån LED en sväng (det är bra med led, jag vet. Är det prisvärt idag? Det beror allt på den som räknar!)

                              Jag kör lysrör till mina akvarier, det är beprövat, billigt och rätt snyggt om du gör rätt.

                              Har vi då gått ifrån LED så har jag ett hett tips!



                              Jag har även sett att Aquael har släppt en LED-lösning till nanos:




                              Är den bra? Jag vet ärligt inte. På Plantswap så förs det samtal i ämnet ideligen. Det byggs grejer med vattenkylning och allt möjligt. Jag slutar ofta läsa, det blir för jobbigt.

                              När jag får en ramp i prisklass med det som finns ute i t5-väg, då ska jag handla.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...