Uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • november 2002
    • 406

    Uppstart

    Hur länge låter ni karet gå innan ni stoppar i fisk? Ska tillägga att jag tagit ca 150l från mitt stora kar till mitt 400l bla sög jag av filtret i det stora karet lite grann. Tempen är nu uppe i 26 grader. Ska ha ca i detta med därav samma vatten.
    Jimmy
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    Har tempen kommit upp i bra temp så kan du släppa i några fiskar som får vara inkörsfiskar ta det lite lugnt med matning och håll koll på nitriten så blir det säkert bra
    Hur stort kar är det och vad för fiskar har du som skall i?
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Ta en näve sand från det stora också, sen är det bara att stoppa i fisk. Skulle jag gjort i alla fall.

      //Kaj

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #4
        Jag har alltid kört igång mina kar direkt med fisk o allt, nyrengjorda filter, inget beredningsmedel, matat mina fiskar som vanligt, men bara med "cyclops" vet om att nitriten kommer så man får hålla lite koll o byta lite vatten då o då.Så länge nitriten har hållit sej acceptabla nivåer har jag låtit karet gå utan vattenbyte. Har bara förlorat en yngelgrupp på det sättet, men det var bara för att jag i min enfald tyckte att dom är så små så det tar längre tid med nitriten. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Hoffa
          Användare
          • november 2002
          • 406

          #5
          Stoppa i en plecomal igår, så jag har startat, men ikväll ska bla Salviniparet få byta balja. Mäter nitritet 2-3ggr i veckan i början när jag startar nya kar.
          Jimmy

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Inkörd sand kör jag med och det fungerar riktigt bra. Mycket bakterier i sanden.

            Kommentar

            • Hoffa
              Användare
              • november 2002
              • 406

              #7
              Jo förvisso, men nu kommer det inte va samma typ av sand i det nya karet.
              Jimmy

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av Hoffa
                Jo förvisso, men nu kommer det inte va samma typ av sand i det nya karet.
                Går ju bra att stoppa i en damstrumpa eller lägga i en plastlåda på botten som sen efter ett par veckor tas ur också...

                Kommentar

                Arbetssätt...