ny akvarium infinity 153!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikosmaximus
    Användare
    • april 2013
    • 49

    ny akvarium infinity 153!

    Hej! jag har köpt en infinity 153 och behöver lite hjälp att köpa en ytterfilter vilken rekommenderar ni att jag köper? har kollat på Fx-6 för 2500 hel ny från cyberzoo, vad tycker ni, vad skulle ni satsa för göra akvariumet fint på vilka sätt.
  • Mathias Nilsson
    Användare
    • september 2012
    • 155

    #2
    ny akvarium infinity 153!

    Ursprungligen postat av nikosmaximus
    Hej! jag har köpt en infinity 153 och behöver lite hjälp att köpa en ytterfilter vilken rekommenderar ni att jag köper? har kollat på Fx-6 för 2500 hel ny från cyberzoo, vad tycker ni, vad skulle ni satsa för göra akvariumet fint på vilka sätt.
    Det är bra med mycket filtermassa. Fx6 skulle fungera perfekt då det går att reglera flödet/rikta utblåsen lite som man vill.

    Är karet på 153 liter så finns det ju en massa olika alternativ. Jag gillar tetrarec ex serien, 400, 700 och 1200 är alla trevliga alternativ som är knäpptysta.

    Sen beror det på vilken fisk du tänker dig men eftersom det är reglerbart flöde på filtren så kan du ha vilket du vill. Jag har alltid mer filter än jag behöver i mina kar, ibland kör jag även en stretande för att få lite mer cirkulation.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    Kommentar

    • Thomas
      Användare
      • mars 2013
      • 89

      #3
      Jag tror det är detta han har köpt.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Sv: ny akvarium infinity 153!

        Trevliga mått på det akvariet
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • nikosmaximus
          Användare
          • april 2013
          • 49

          #5
          Haha akvariumet är på 900 liter så den blir grymt fint om man gör det på rätt sätt, vad rekommenderar ni för ytterfilter?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Fluvalen du nämner är ett asbra filter! Jag har föregångaren och kan inte vara nöjdare.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • nikosmaximus
              Användare
              • april 2013
              • 49

              #7
              fluval Fx6 priset ligger på 2500 hos cyber, tänkte på den här också http://www.zoomarknad.se/product-vie...Fcatid%3D12015 , men priset överstiger ordentligt 3800. så jag funderar på vilken skulle vara bäst och gör bra ifrån sig, såklart man vill köpa en ytterfilter så man slipper köpa framöver ny ! vad tycker du? dare

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Som medlem i NCS får du 10% rabatt på en del rabattbutiker.

                edit: http://www.ciklid.org/rabattaffar/index.php
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • nikosmaximus
                  Användare
                  • april 2013
                  • 49

                  #9
                  det blir 2300 då inte så stor skillnad på fx-6 vilken skulle du själv använda som ytterfilter? fluvalen eller eheim ?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag har både ock men gillar fluval bättre
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • nikosmaximus
                      Användare
                      • april 2013
                      • 49

                      #11
                      har läst lite i nätet angående både och, men fluval har bättre luftflöde fx6 än eheim men vissa påstår att den är riktigt bra och andra påstår tvärtom, vill inte lägga så mycket för ytterfilter men samtidigt vill man ha en bra.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Kanske eheimen känns gedignare men fluvalen ger större flöde men inga finesser (FX5)
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • nikosmaximus
                          Användare
                          • april 2013
                          • 49

                          #13
                          hur länge har du haft fx5? jag har en oscar några papegojciklider o lite små fiskar vad rekommenderar du att kasta i eller ta bort?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Den har snurrat i 18 månader. Jag har ett Eheim 2260 som kanske är favoriten egentligen. Tyst asenkelt och funkar klockrent. Det har jag haft i 4 år utan issues. Sedan har jag ett 2080 med värmare. det är jag också väldigt nöjd med. Sjukt tyst, kanske det tystaste, men jag har grejorna i garaget så ljud är inget problem för mig.

                            Vilka papegojor har du? Äkta eller korsningsvarianten?

                            Vill du ha tips på arter är det nog bäst att slänga upp en egen tråd för det.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Vill man ha en "evighetsmaskin" så är det nog inte mycket som slår en "Eheim" 2260 inte världens vackraste men mycket pålitliga. Mina har snurrat många år nu utan några driftstörningar. Har bara hottat upp dom med 1262 pumpar så flödet kommer upp i 3400L.Vid det flödet ska man även byta utblås röret (gängat) till 1" annars kan det låta lite av det större mottrycket. Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...