nybörjarakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SamiMorabet
    Användare
    • april 2013
    • 71

    nybörjarakvarium

    tja, vad har ni för akvarietips till en nybörjare? i det temporära akvariet vi har nu så finns det

    12 stycken Neontetror

    5 guldfiskar

    1 Kampfisk

    1 Scalar


    vad tycker ni om dem fiskarna tillsammans? och hur stort akvarium tycker ni att man ska ha till dem här fiskarna? hur många liter osv
    Senast redigerad av SamiMorabet; 28 april 2013, 03:20.
  • Gäst

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Vilka fiskar man skaffar sig som nybörjare är en smaksak. Akvarietstorleken går hand i hand med storleken på plånboken. Mitt första akvarium var 144 liter. 900x400x400.
    I dag har jag den som yngelakvarium. Vill du inte ha för stort akvarium så tycker jag 200 liter med måtten 1250x40x40 är snyggt. Eller varför inte klassikern 250 liter 1000x500x500. Dom räcker till dina fiskar. Det viktigaste tycker jag är att ha ett bra filter. Ett ytterfilter med ett flöde strax under 1000 liter och stor filtervolym så har du bra rening i dessa burkar. Vad jag tycker om fiskarna? Neontetror och scalare är helt ok! Guldfiskar och kampfisk...njaaa!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Stort välkommen hit.

      Scalarer är en rätt högrest fisk, den har långa fenor som sträcker sig både uppåt och nedåt. Det gör att den kräver ett ganska högt akvarium. Helst 50cm eller högre. Läs mer och scalarer här:


      och om släktet här:

      (Hmm, jag ser en grafiskt bugg där nu)
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • PiaJo
        • januari 2011
        • 1744

        #4
        Hej och välkommen!

        Hur stort akvarium har du idag? De fiskarna som du skriver kräver ett " större" akvarium förutom neontetrorna och kampfisken de går bra att ha i ganska så akvarium. Dessa fiskar passar tyvärr inte ihop tycker jag, neontetrorna funkar rätt bra ihop med scalarer ett tag sen kan det bli lite värre
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          Användare
          • september 2012
          • 155

          #5
          nybörjarakvarium

          Jag skulle fundera lite mer på en eventuell inriktning om jag var du.

          Nu är det både Sydamerika och Asien vilket ofta blir lite besvärligt.

          Hur stort är akvariet?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Hej och välkommen du råkar inte ha en bild på någon av dina guldfiskar? Om det är en "riktig" guldfisk så kan den nå en längd på runt 30 cm i vuxen ålder, då kommer de 5 du har behöva lite mer utrymme
            Senast redigerad av Kawasa; 28 april 2013, 11:52.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • SamiMorabet
              Användare
              • april 2013
              • 71

              #7
              Tack för alla svar! Jag har en stor rund kupa som jag lägger upp bild på så att ni kan se hur stort det är med ögonen, fast tyvärr vet jag inte hur många liter den innehåller! lägger upp lite bilder på guldfiskarna med ! och jag VET att det ser ganska för jävligt ut men detta är bara temporärt tills pengarna tillåter något bättre med alla tillbehör

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0065.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,2 KB
ID: 685323

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0068.jpg
Visningar: 1
Storlek: 267,4 KB
ID: 685324



              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0070.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,7 KB
ID: 685325


              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 262,2 KB
ID: 685326

              Kommentar

              • SamiMorabet
                Användare
                • april 2013
                • 71

                #8
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Hej och välkommen! Dessa fiskar passar tyvärr inte ihop tycker jag, neontetrorna funkar rätt bra ihop med scalarer ett tag sen kan det bli lite värre
                varför tycker du inte att dem passar bra ihop? ^^

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Sv: nybörjarakvarium

                  Det är tyvärr sannolikt att Neontetrorna blir mat åt scalarerna.

                  Växter är ingen vattenväxt. Den klarar sig rätt länge under vatten men bör undvikas.

                  Guldfiskarna är nog snarare slöjstjärtar och även de kräver mycket mycket större akvarium. Runda "akvarier" är tyvärr extremt olämpliga att ha fisk i av många anledningar

                  Ledsen att komma med alla dessa kommentarer, men det är nog så det är helt enkelt.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Christer5
                    Användare
                    • december 2012
                    • 155

                    #10
                    Sami skojar du eller har du detta runda akvarium till de fiskar som är på bild ?

                    Kommentar

                    • PiaJo
                      • januari 2011
                      • 1744

                      #11
                      Ursprungligen postat av SamiMorabet
                      varför tycker du inte att dem passar bra ihop? ^^
                      Scalarerna kommer att äta upp neontetrorna för när de växer så kommer de att få plats i scalarerna mun och då se de dessa som mat.
                      Sen tror jag att det är mycket lämpligt att gå tillbaka till butiken och säga att de skall " göra om och göra rätt" för någon av dessa fiskar kan man inte ha i ett sådan "akvarium" utan om du sätter dit ett filter så kan du kanske max att ha några räkor där i istället

                      Det bästa du kan göra är att lämna tillbaka allt till affären och läsa på ordentligt innan du går och köper akvarium och fiskar igen, mycket tråkigt att säga detta nu när du är nybliven akvarieägare.
                      ----------------------------------
                      /PIA

                      Kommentar

                      • SamiMorabet
                        Användare
                        • april 2013
                        • 71

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Sami skojar du eller har du detta runda akvarium till de fiskar som är på bild ?
                        Nej det är inget skämt! jag ska tänka på allt ni har sagt och skaffa ett större och bättre akvarium till dem så fort som möjligt!

                        Kommentar

                        • SamiMorabet
                          Användare
                          • april 2013
                          • 71

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Det är tyvärr sannolikt att Neontetrorna blir mat åt scalarerna.

                          Växter är ingen vattenväxt. Den klarar sig rätt länge under vatten men bör undvikas.

                          Guldfiskarna är nog snarare slöjstjärtar och även de kräver mycket mycket större akvarium. Runda "akvarier" är tyvärr extremt olämpliga att ha fisk i av många anledningar

                          Ledsen att komma med alla dessa kommentarer, men det är nog så det är helt enkelt.
                          okej.. hur stort akvarium kräver dem här fiskarna? hur många liter ska dem ha att röra sig i? och ge mig gärna några av anledningarna till att det är olämpligt att ha runda akvarier till fiskar

                          Kommentar

                          • PiaJo
                            • januari 2011
                            • 1744

                            #14
                            Ursprungligen postat av SamiMorabet
                            Jag ska tänka på allt ni har sagt och skaffa ett större och bättre akvarium till dem så fort som möjligt!
                            Låter som en mycket bra idé !
                            Kolla på blocket, där finns det mycket akvarium till salu för bra pris. Tänk på att satsa på ett som gärna är minimum 200 liter men då får du hoppa över att ha scalarer och guldfiskar finns sååå mycket andra fiskar man kan ha som passar bättre ihop
                            ----------------------------------
                            /PIA

                            Kommentar

                            • SamiMorabet
                              Användare
                              • april 2013
                              • 71

                              #15
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Det bästa du kan göra är att lämna tillbaka allt till affären och läsa på ordentligt innan du går och köper akvarium och fiskar igen, mycket tråkigt att säga detta nu när du är nybliven akvarieägare.
                              Jag tänker inte lämna tillbaka allt utan jag tänker istället skaffa ett större bättre akvarium till dem här fiskarna, Jag tänker inte ge upp utan jag ska lära mig rätt och det är anledningen till att jag gick med i det här forumet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...