Thorichthys socolofi, någon som har erfarenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    Thorichthys socolofi, någon som har erfarenheter?

    Hej


    Vi skall åka iväg på en resa imorgon och köpa lite fisk och har även fått möjligheten att ta hem 5st av Thorichthys socolofi .
    Har Googlat lite och hittar knapphändig information.
    Så jag tänkte vända mig till er och se om ni har några erfarenheter/information angående denna fisk?


    Tack på förhand.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Wow aldrig hört någon säga att de äger denna fina lilla firre! Jag skulle nog utgå från att de delar ganska mycket gemensamt med de andra från Thorichthys släktet.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • timebandit
      Användare
      • januari 2013
      • 186

      #3
      Ofasen.
      Kanske skall ta och kolla upp resten av släktet för att förstå vad man har å göra med. Hade vart trevligt med riktiga erfarenheter för det lilla man läser känns inte så aktuellt å riktigt alltid. Dessutom är den tekniska engelskan lite haltande så man förstår ju inte allt
      Lyssnar hellre på riktiga personer vad dem har för erfarenheter...
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Ursprungligen postat av timebandit
        Hej


        Vi skall åka iväg på en resa imorgon och köpa lite fisk och har även fått möjligheten att ta hem 5st av Thorichthys socolofi .
        Har Googlat lite och hittar knapphändig information.
        Så jag tänkte vända mig till er och se om ni har några erfarenheter/information angående denna fisk?


        Tack på förhand.
        En trevlig liten firre Den blir inte så stor, har haft mina i 3-4 år nu och hanarna är ca 10-12 cm och honorna 8-9 cm. jag håller min grupp på 2+3 i ett 310L med lite svärdbärare, funkar utmärkt då det är en rätt lugn fisk. Hos denna art är honorna dom snyggaste, dom blir rätt mycket röda på buken, med blåa fläckar i rygg och analfenan.
        Lycka till med dom
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag skulle vilja se ett gäng bilder på fullvuxna exemplar av Thorichthys socolofi om det går för sig? hane och hona. fler st....
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Jamen se där ja, DaRe har några just nu

            Edit: Jisses ska nog sluta kolla forumet med mobilen, ser nu att det var JockeB som hade exemplaren
            Senast redigerad av Kawasa; 24 april 2013, 09:20.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av JockeB
              En trevlig liten firre Den blir inte så stor, har haft mina i 3-4 år nu och hanarna är ca 10-12 cm och honorna 8-9 cm. jag håller min grupp på 2+3 i ett 310L med lite svärdbärare, funkar utmärkt då det är en rätt lugn fisk. Hos denna art är honorna dom snyggaste, dom blir rätt mycket röda på buken, med blåa fläckar i rygg och analfenan.
              Lycka till med dom

              När jag har sett dem har jag upplevt dem lite mer långsträckta än eliottin, annars ungefär samma färger. Stämmer detta, eller är det bara de djur som jag har sett? Ibland kan det råda lite förvirring ute i butikerna vilken Thorichthys det är dock....

              /Jocke

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Banderad
                När jag har sett dem har jag upplevt dem lite mer långsträckta än eliottin, annars ungefär samma färger. Stämmer detta, eller är det bara de djur som jag har sett? Ibland kan det råda lite förvirring ute i butikerna vilken Thorichthys det är dock....

                /Jocke
                Det är T. Affinis som är mera långsträckt, Socolofin är mera kompakt i kroppen.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Sv: Thorichthys socolofi, någon som har erfarenheter?

                  Ah, ok.

                  Kommentar

                  • timebandit
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 186

                    #10
                    Nu har vi äntligen kommit hem! 101mil tur å retur med 1 båtresa blev det och fick med oss 13st Cryptoheros nanoluteus ungfiskar, ca 2cm stora och 6st Thorichthys socolofi .

                    Dessa Socolofi var nog faktiskt i minsta laget för att ta ifrån föräldrarna men då vi fick dem på köpet så kunde jag ändå inte tacka nej.
                    Alla fiskarna skall vara F1 för dem som är intresserade men huvudsaken är att dem blir fina.
                    Dem är väldigt stressade och det var ingen mening att ens ta bilder på dem för blev är väldigt bleka just nu...
                    Inneboenden i akvariet:
                    L-134, Ancistrus
                    Botia Striata
                    Filterräckor av olika sorter

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av timebandit
                      Nu har vi äntligen kommit hem! 101mil tur å retur med 1 båtresa blev det och fick med oss 13st Cryptoheros nanoluteus ungfiskar, ca 2cm stora och 6st Thorichthys socolofi .

                      Dessa Socolofi var nog faktiskt i minsta laget för att ta ifrån föräldrarna men då vi fick dem på köpet så kunde jag ändå inte tacka nej.
                      Alla fiskarna skall vara F1 för dem som är intresserade men huvudsaken är att dem blir fina.
                      Dem är väldigt stressade och det var ingen mening att ens ta bilder på dem för blev är väldigt bleka just nu...
                      Kul och grattis till fisken, hoppas dom klarar sig nu, dom var ju som sagt i minsta laget.
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ursprungligen postat av timebandit
                        Nu har vi äntligen kommit hem! 101mil tur å retur med 1 båtresa blev det och fick med oss 13st Cryptoheros nanoluteus ungfiskar, ca 2cm stora och 6st Thorichthys socolofi .

                        Dessa Socolofi var nog faktiskt i minsta laget för att ta ifrån föräldrarna men då vi fick dem på köpet så kunde jag ändå inte tacka nej.
                        Alla fiskarna skall vara F1 för dem som är intresserade men huvudsaken är att dem blir fina.
                        Dem är väldigt stressade och det var ingen mening att ens ta bilder på dem för blev är väldigt bleka just nu...
                        Spännande arter båda ytvå. Ser fram emot bilder och höra mer om hur det går
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • timebandit
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 186

                          #13
                          Tycker dem jätte fina å söta

                          Han varnade oss dock för att arten som tråden egentligen handlar om kan jaga ihjäl dem andra sedan när dem blir större och får yngel, är det någon som kan bekräfta detta?
                          Här kommer några bilder på nanoluteus'arna sålänge. Dem är redan fina i färgerna, trodde jag aldrig!
                          Ångrar inte en sekund av gårdagens 13 timmarsresa eller hur mycket totalkostnaden gick på...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2133.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,3 KB
ID: 685291Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2137.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,9 KB
ID: 685292Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2143.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,8 KB
ID: 685293
                          Inneboenden i akvariet:
                          L-134, Ancistrus
                          Botia Striata
                          Filterräckor av olika sorter

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av timebandit
                            Tycker dem jätte fina å söta

                            Han varnade oss dock för att arten som tråden egentligen handlar om kan jaga ihjäl dem andra sedan när dem blir större och får yngel, är det någon som kan bekräfta detta?
                            Här kommer några bilder på nanoluteus'arna sålänge. Dem är redan fina i färgerna, trodde jag aldrig!
                            Ångrar inte en sekund av gårdagens 13 timmarsresa eller hur mycket totalkostnaden gick på...

                            [ATTACH=CONFIG]45288[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45289[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45290[/ATTACH]
                            Kan nog vara så att Thorichthysarna är lite tuffare jaa, skulle nog har 2 artakvarium om du har möjlighet.
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • timebandit
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 186

                              #15
                              Då blev vi av med problemet att separera dem i olika kar senare när dem blivit större :/
                              Visste ju att dem togs allt för tidigt/för små men säljaren ville verkligen bli av med dem.
                              Tyvärr är alla utom 1 döda. Misstänker faktiskt att det är Cryptoheros'en som har lyckats jaga ihjäl dem då dem dödat en massa snäckor också.
                              Den som är kvar är väl 15mm kanske.
                              Om någon bor i närheten av Göteborg (bor 3mil söder om Göteborg) och har arten redan så får ni gärna komma förbi och hämta upp den ensamma stackaren!
                              Vet inte vad som är snällast just nu, försöka låta den bli föda åt våra Orange Head eller bo ensam kvar om vi inte lyckas skänka bort stackaren.
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata
                              Filterräckor av olika sorter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...