Inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • november 2002
    • 406

    Inredning

    Jag funderar på om jag kan använda mig av så kallade stenkoraller i mitt 400l som jag ska starta upp, vad anser expertisen här på forumet?
    Ska man köpa lavasten är den ju fantasidyr och jag har massor av korallsten som följde med karet som används som saltkar tidigare.
    Bifogade filer
    Jimmy
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Jag svarar även om jag kanske inte tillhör expertisen.
    Beror ju lite på vad du är ute efter med din fråga. Det är ju inte skadligt direkt, bortsett från att de kan samla en massa skit och kanske fiskar kan skada sig på dem om de får panikrusning eller något sådant. Så jag skulle väl säga att visst kan du ha koraller.
    Men sen måste jag fråga varför i fridens namn ska du ha döda koraller från havet i ett insjöakvarium? Inte ens i ett saltvattensakvarium skulle jag placera döda koraller... Frugan har lagt torkade sjöstjärnor som prydnad i badrummet - jag säger "ja, det är ju trevligt med lite döda djur i fönstret..." Jag menar det naturligtvis inte men mitt inflytande i hemmet är inte så stort när det kommer till inredning.
    Så mitt råd till dig är att absolut inte använda dem - framför allt inte i ett sötvattensakvarium!

    //Kaj

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      #3
      Många har ju lavasten i sina kar dom är ju minst lika vassa för fiskarna
      Jimmy

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Den första och enda gången jag körde med färgglada malawi ciklider så hade jag flera stora vita kalkstenar i akvariet, såg ganska coolt ut tillsammans med det milda blåa skenet från saltvattens lysröret Kan tänka mig att det skulle kunna se liknande ut med din döda korall kanske, fast inte med vilka fiskar som helst förstås. Ett gäng diskusar eller stora hantlar skulle nog se ganska konstigt ut tillsammans med korall
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Doktor-T
          Användare
          • april 2012
          • 424

          #5
          Håller med Kajjan, sett dessa stenar i ett tanganyikakar i en butik och det ser rätt goonigt ut faktiskt. Hade nog hellre kört med kalksten eller hålsten.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

          Kommentar

          • Hoffa
            Användare
            • november 2002
            • 406

            #6
            Bra med lite olika infallsvinklar, det ska bla gå ett salvini par i karet sen några som passar ihop med dom
            Jimmy

            Kommentar

            Arbetssätt...