Lamprologus multifasciatus i Nanoakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #16
    Ser bra ut, jag hade nog valt att lägga en liten sten i mitten som skymmer sikten lite för de små liven (behöver inte vara så hög eftersom de håller sig vid bottnen) och sedan lägga några skal till längre bak. Annars blir det lätt så att en hane tar några honor och sedan tränger upp de andra hanarna längre upp i karet. Fast du har kanske bara en hane?

    /Jocke

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #17
      Vad kul att ni gillade den. Alltid kul att få höra att man är på rätt spår.
      Tanken var först att ha två 60cm kar ovanpå på ca 63l styck. Men så har jag hittat ett 240 liters med måtten 120x40x50 som kanske kan passa precis då skivan på byrån är 122,5x40cm. Vet dock inte hur optimalt det är att ställa akvariet direkt mot väggen men jag är ju mer sugen på 240 liter än två små akvarier.

      Men fler akvarier får vänta till skatteåterbäringen kommer så jag har ju gått om tid att fundera.

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • december 2006
        • 263

        #18
        Ursprungligen postat av Banderad
        Ser bra ut, jag hade nog valt att lägga en liten sten i mitten som skymmer sikten lite för de små liven (behöver inte vara så hög eftersom de håller sig vid bottnen) och sedan lägga några skal till längre bak. Annars blir det lätt så att en hane tar några honor och sedan tränger upp de andra hanarna längre upp i karet. Fast du har kanske bara en hane?

        /Jocke
        Jag la alla snäckor i framkant och då var det en stackare (troligtvis hane) som fick hänga där bak. Han började gräva där bak så jag flyttade två snäckor dit så han hade något att fokusera på. Ja, tanken är att ta en promenad i helgen och leta stenar till mina akvarier och kanske även skaffa fler snäckor. Än så länge är det inga slagsmål i akvariet men kanske kommer om jag inte separerar dem lite mer.

        Jag har två stora fiskar som jag båda tror är hanar. Sedan två mindre där jag är nästan säker på att en är en hona då hon och en större håller ihop bland snäckorna i framkant. Den andra mindre är mest själv mellan de stora fiskarnas snäckor men har mer och mer börjat hänga bland snäckorna där bak så jag hoppas på att det är två par jag har.

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #19
          Fantastisk liten kreation!

          Klarar bänken all denna vikt? Särskilt om du tänker dig 200 liter på toppen?

          Kommentar

          • MagArne
            Användare
            • december 2006
            • 263

            #20
            Ursprungligen postat av johho
            Fantastisk liten kreation!
            Klarar bänken all denna vikt? Särskilt om du tänker dig 200 liter på toppen?
            Det är totalt 12st fötter som fördelar vikten och skåpen går att förankra i väggen också för ökad stabilitet.
            Men självklart måste jag undersöka noga hur pass rak och stabil den är och känns det tveksamt kör jag på två 60 liters i stället.

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #21
              Vad är det för material i skåpet?
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • MagArne
                Användare
                • december 2006
                • 263

                #22
                Ursprungligen postat av Doktor-T
                Vad är det för material i skåpet?
                Laminerad spånskiva
                Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • december 2006
                  • 263

                  #23
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3220.jpg
Visningar: 1
Storlek: 260,9 KB
ID: 685561
                  Lagt in några stenar idag

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    Användare
                    • september 2012
                    • 155

                    #24
                    Fränt med denna typen av fisk i nanoakvarier. Jag har en helt oräknelig koloni i ett 240 och det vore kanske en rolig idé att flytta runt lite fisk till mina nanon också
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Riktigt snyggt
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • MagArne
                        Användare
                        • december 2006
                        • 263

                        #26
                        Jag gillar de små rackarna skarpt så det vore riktigt häftigt om det gick att ställa ett 240 liters på bänken så jag också kan ha en större koloni.
                        Även om de fungerar i ett nano så tror jag att de bjuder på mer i ett större akvarium med en större grupp.

                        Om inte ett 240 liters fungerar så är alternativet troligtvis två 54liters (60x30x30) eller ett 112 liters (80x35x40)

                        Kommentar

                        • MagArne
                          Användare
                          • december 2006
                          • 263

                          #27
                          Jag fick faktiskt lek på multisarna i nanot men tyckte de var värda lite större akvarium nu. Införskaffade två 54 liters.
                          I karet med krukor är tanken att ett gäng jullar ska få para ihop sig.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Hotell-BB var tanken som landade i mitt huvud.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • MagArne
                              Användare
                              • december 2006
                              • 263

                              #29
                              Hehe, ja det kommer bli lite av en miniatyrodling. Måste ju börja nånstans
                              Jag hoppas på att komma över ett gäng mindre jullar i veckan.

                              Kommentar

                              • MagArne
                                Användare
                                • december 2006
                                • 263

                                #30
                                Nu har 6st Julidochromis ornatus yellow zaire flyttat in. Får se om det blir några par av dem.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0825.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,9 KB
ID: 686090

                                Kommentar

                                Arbetssätt...