Filter med placeboeffekt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Filter med placeboeffekt?

    Hittade ett ytterfilter, Fluval FX5, på Blocket och eftersom jag tyckte priset var bra och det inte var så långt att åka kontaktade jag säljaren och vi avtalade en tid då jag skulle komma ut till honom. Väl där tog han fram lådan med grejerna och allt såg ut att vara i väldigt bra skick. Han hade haft det i två år, köpt det nytt. Killen var runt de 30 och bodde hemma hos föräldrarna och de hade fått för sig att "filtret kunde förstöra hela huset". Jag förmodar att de var rädda för att det skulle läcka. Hursomhelst så frågade jag om filtret innehöll filtermedia också och det svarade han ja på. Då jag öppnar locket konstaterar jag att det inte finns någon filtermedia i korgarna. Då säger jag "Men det finns ju ingen filtermedia...?" Vi tittar in i tunnan och betraktar samma tomma korgar och han frågar "Hur menar du?". Jag förklarar att vad man ska ha i korgarna och efter en stunds tyst betänketid säger han: "Det förklarar varför det inte var så skitigt när jag skulle rengöra det..." Han hade drivit ett 540-liters med Silverhajar utan någon filtrering i två år...bara cirkulerat runt vattnet i princip.
    Han tyckte att det hade fungerat bra. Placeboeffekt?
    Lite kul.
    Ja, jag köpte det.

    //Kaj
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hehe, ja det är inte lätt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ha ha

      Om man inte vet vad "bra" är så är man förmodligen nöjd med vad som helst!

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Filter med placeboeffekt?

        Om det nu var köpt nytt har jag en känsla av att han köpt det på billigaste webshop (han köpte cirkulationspumparna nätet) och då får man ju inte den extra värdefulla informationen som man får av en säljare i butik. Det kostar lite mer vid första blick på butikspriset men kan vara det billigaste alternativet i längden.
        //Kaj

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Jag har tidigare skrivit om detta och min åsikt är att filter främst är mekaniska filter för att få bort skräp i vattnet. Den biologiska nedbrytningen sker främst i bottenmaterialet.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Filter med placeboeffekt?

            Ursprungligen postat av endymion
            Jag har tidigare skrivit om detta och min åsikt är att filter främst är mekaniska filter för att få bort skräp i vattnet. Den biologiska nedbrytningen sker främst i bottenmaterialet.
            Kan du länka till någon tråd där man kan läsa mer om dina tankegångar kring detta?
            Även om det nu bara är mekanisk filtrering som sker så krävs det fortfarande något i filterkorgarna för att filtrering ska ske...
            Men jag vill gärna läsa mer om hur du resonerar kring var nedbrytningen sker.
            Kaj

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Sv: Filter med placeboeffekt?

              För att den biologiska nedbrytningen ska vara effektiv krävs gott om syre. Det får du i ett filter i kombination med gott om ytor för bakterierna att fästa.

              Det är åtminstone min lekmannabild av det hela.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Filter med placeboeffekt?

                Ursprungligen postat av DaRe
                För att den biologiska nedbrytningen ska vara effektiv krävs gott om syre. Det får du i ett filter i kombination med gott om ytor för bakterierna att fästa.

                Det är åtminstone min lekmannabild av det hela.
                Så har jag också uppfattat det. Kan inte se att det blir så mycket genomströmmning i sanden. Men det är det jag är nyfiken på att veta mer om.

                Kaj

                Kommentar

                • zebrano
                  Användare
                  • december 2012
                  • 68

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Jag har tidigare skrivit om detta och min åsikt är att filter främst är mekaniska filter för att få bort skräp i vattnet. Den biologiska nedbrytningen sker främst i bottenmaterialet.
                  Eftersom jag har och framförallt har haft många kar helt utan bottensubstrat (och aldrig haft några problem med nitrit), så är jag också lite nyfiken på detta resonemang.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av zebrano
                    Eftersom jag har och framförallt har haft många kar helt utan bottensubstrat (och aldrig haft några problem med nitrit), så är jag också lite nyfiken på detta resonemang.
                    Ja i ett kar utan bottensubstrat sker ju självklart ingen nedbrytning där. Men jag räknade för några år sedan ut skillnaden mellan reaktionsyta i ett innerfilter jämför med de översta 3 mm sand (med lite förenklande antagande exempelvis att sandkorn är runda) och reaktionsytan var ca 100 ggr större i sanden. Tittar man på sanden i mina kar ser man en svart rand ca 2-3 cm ner i sanden vilket jag tolkar som gränsen mellan syrehaltig och syrefattig miljö. Om det är så är ju skillnaden istället upp i mot 1000 ggr större reaktionsyta. Jag försökte starta kar med inkörda filter ett tag men hade knappt märkbar verkan när jag istället gick över till att starta med hälften inkörd sand kunde jag istället dra igång kar på 1 dag och mata utan att fundera på nitrit.
                    Senast redigerad av Gäst; 17 april 2013, 02:56.

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Så har jag också uppfattat det. Kan inte se att det blir så mycket genomströmmning i sanden. Men det är det jag är nyfiken på att veta mer om.

                      Kaj
                      Diffusion!!! Kraften i naturen som strävar efter största möjliga oordning. Den kommer att vilja se till att de syrefria miljöerna får syre men i ett tjockt sandlager förbrukas syret innan den hunnit fram så det fungerar som en motor kan man säga. Du kommer alltså ha ett visst vattenutbyte i sanden.

                      Som fördjupning kan nämnas att levande ting använder diffusion för att transportera ämnen inom sig men då är det ett specialfall som kallas osmos.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Det är en väldigt långsam process och det hindrar inte att det blir syrefattiga miljöer särskilt som processen med nedbrytning är en process där förhållandevis stora mängder syre förbrukas. Hade det inte förbrukats syre hade det med tiden jämnat ut sig men inte i detta fall. Troligtvis är det bra miljö för bakterier på ytan av botten men inte så särskilt bra längre ned.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • zebrano
                          Användare
                          • december 2012
                          • 68

                          #13
                          Utan att direkt veta säkert, håller jag med om DaRe:s resonemang. Diffusion är en förhållandevis långsam process och frågan är hur det blir i praktiken? Hur blir balansen mellan syretillförsel och förbrukning? Och hur ser gradienten ut neråt i substratet? Jag misstänker att syresättningen är väldigt snabbt avtagande.

                          Nåja, jag undrar också lite kring det här med beräkning av reaktionsyta. Antagandet med runda sandkorn är säkert hyfsat användbart, men i jämförelsen hur beräknas motsvarande yta för ett filtersubstrat? Är det kända parametrar vilken reaktionsyta exempelvis filtervadd, porösa keramiska material, biobollar etc har? Om man ska räkna på det rent geometriskt, misstänker jag att det snabbt blir det en ganska besvärlig modell.

                          I övrigt kan jag bara konstatera att igångkörda ytter- och innerfilter har fungerat alldeles utmärkt vid uppstart av nya burkar (tillsammans med halva vattenvolymen från ett gammalt kar). Men man strävar ju alltid efter att hitta förbättringar...

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            #14
                            Har inte heller något konkret svar på denna fråga, men är själv inne på som föregående, att bottensubstratets yta är nog ett bra filter o fästpunkt för goda bakterier, men på djupet, nja! helst jag som kör fin sand, går nog djupare ju större grus man har på botten.Själv kör jag mina 2260or biologiskt (har jag i mitt stilla sinne fått för mej) med ett förfilter i en modul, sen en 3cm grov filtermatta i botten på filtret,sen ca 10-12L lavakross, sen en 3cm fin filtermatta i toppen av filtret. Lavakrosset är fruktansvärt poröst o det bästa(enligt mej) som jag har kört med, filtrerna går flera år utan rengörning.Körde mitt 1225L med bara lavakross bakom bakrunden blev ca 60-80L det gick i 8år utan rengörning,skulle nog kunnat gått hur länge som helst om jag inte hade sålt karet. Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • sören svangren
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 57

                              #15
                              vissa fiskar kan leva i nästan hur skitigt vatten som helst, silverfiskar förlåt silverhajar ? mvh sören

                              Kommentar

                              Arbetssätt...