Stora akvarier i lägenhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    Stora akvarier i lägenhet

    Hur stora akvarier vågar man sig på i lägenhet? Enl. normerna så ska bjälklaget tåla en belastning på 300 kg/m2. Det finns säkert en marginal, det dubbla kanske. Hur är det i verkligheten? Hus är byggda på olika sätt, de från 50-talet slarvigare än andra. Finns det något man ska tänka på (förutom vattenspill ;-) ).
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Vad är det för golv? Jag har betonggolv med parkett på och där är det bara att lasta på

    Övriga generella tips gäller ju inte bara lägenhet men ändå..
    + Inte så att burken står i direkt solljus
    + Ställ burken där det inte är så mycket spring framför den

    Kommer inte på fler grejer nu, du har säkert koll på det här också.

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #3
      Det är naturligtvis inget generellt,om man inte vet hur dom har byggt, men väldigt ofta är äldre hus kraftigare byggda. Jag bor i en föredetta sommarstuga som är ombyggd till permanentboende, stugan står på plintar, golvet är i 2"-5" med 2"-4" spontat över, jag har ett kar på 3,50x0,90x0,70 2200L vikt ca 3ton, men jag har 22mm träplatta under med 7mm "click" golv under hela karet för att jämna ut vikten o inte få punkt belastning. Mill
      Dieselråttan

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Det låter otroligt med 3 ton i en stuga, fantastiskt!
        Hos mig är det ojämnt golv, (gammaldags parkett på betong) det bästa vore att lägga en utjämning (24mm plywood med eller utan skummatta under), och placering som du skriver Erik. Men för att undvika sprickor hos grannen ska jag inte överskrida 500-600liter. Som en välfylld bokhylla, misstänker jag. Hoppas på en lägenhet på NB. nästa gång
        Tack för hjälpen!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av ewa
          Det låter otroligt med 3 ton i en stuga, fantastiskt!
          Hos mig är det ojämnt golv, (gammaldags parkett på betong) det bästa vore att lägga en utjämning (24mm plywood med eller utan skummatta under), och placering som du skriver Erik. Men för att undvika sprickor hos grannen ska jag inte överskrida 500-600liter. Som en välfylld bokhylla, misstänker jag. Hoppas på en lägenhet på NB. nästa gång
          Tack för hjälpen!
          Mitt betonggolv är också ojämnt, det skiljer 2 cm från ena gaveln till den andra på min 2 metersburk. Jag har två burkar brevid varandra, en 1120 L och en 840 L. Sprickor tror jag knappast att det blir, men för att fördela trycket har jag kraftiga reglar som bänken är byggd av.

          Kommentar

          Arbetssätt...