Frontosa med luft i systemet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Frontosa med luft i systemet?

    Sen jag började spana efter Frontosa/Gibberosa för någon månad sedan stötte jag på ett fenomen som jag undrar lite över.
    Man pratar bland annat om att denna art lätt sväljer luft och inte får ut den sen och därför ska man undvika ge flytande mat. Som lösning på problemet finns det en del som rekommenderar att med en spruta punktera fisken och suga ut luften. Och då är min undran: Är de riktigt kloka? Är det inte så att problemet sitter i simblåsan? Med tanke på att de egentligen lever på ganska djupt vatten, och att det finns kända problem med att fånga vilda exemplar och att få upp dem till vattenytan utan att skada dem, så tror jag att detta luftbubbelproblem har med simblåsan att göra. Punkterar man den kan inte fisken hålla sin position i vattnet utan sjunker till botten om den inte hela tiden simmar på. Och även om det nu skulle vara så att fisken verkligen svalt luft så är det ju idiotiskt, enligt min mening, att punktera simblåsan.
    Jag hittade en video på tuben som visar och rekommenderar förfarandet. Tyvärr får man inte se hur "lyckad" operationen blir. Jag tycker det ser ut som att fisken sjunker mot botten om den inte håller sig i rörelse.
    Nu är det så att när jag köpte min grupp Frontosa för några veckor sedan av en kille i Danmark förvarnade han mig om att han hade en som hade "svalt luft" och behövde punkteras, vilket han också hade gjort när jag kom för att hämta dem. Den var då i ett bedrövligt skick så jag sa åt honom att avliva den. När vi sedan fångade upp mina firrar kollade jag inte så noga - de såg ok ut - men när vi plockat upp nio såg jag att det fanns ytterligare en kvar i karet, förutom den punkterade alltså. Så han plockade upp den också till mig. När jag väl kom hem och släppte i dem såg jag att en firre var punkterad. Han hade alltså två punkterade... Den här är dock livskraftig och försvarar sitt område ganska frenetiskt men eftersom den inte längre är lika skicklig på att simma som de andra får han kanske inte tillräckligt med käk är jag rädd. Jag får se hur det går. Men den här sjunker alltså som en sten på grund av att någon hemmaveterinär punkterat simblåsan för att lösa problemet med luftbubblan som gör att de flyter ohjälpligt.
    Jag hade en malawi en gång som hade svalt luft och flöt på det där viset. Den fångade jag upp och höll den strax under ytan med huvudet uppåt och genom att klämma svagt på den fick jag den att "rapa" ut luft och den simmade normalt därefter.
    Har ni stött på det här någon gång?
    Här är filmen:



    Kaj
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Frontosa med luft i systemet?

    Mycket intressant. Aldrig hört talas om innan.

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      På den här filmsnutten ser man min punkterade firre - längst till vänster - de första ca 15 sekunderna eller nåt sånt.



      //Kaj

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag har haft problemet en gång och då masserade jag försiktigt ut luften. Vilket slutade med att fisken spydde över halva mig och det luktade som människospya Men fisken har iaf överlevt

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Låter ju orimligt att de inte ska kunna lösa detta problem själva. det kan inte vara så att vi har för lite tålamod, kanske kan de gå så någon vecka/månad för att gradvis bli av med luft och till slut vara normala igen.

          Knasigt helt klart.

          Detta förtjänar ju mer uppmärksamhet om vi kommer fram till en lösning. Det går ju att söka stipendium om man skulle behöva stålar för att reda ut exempelvis detta. Dock får man då inte göra djurförsök.

          /D
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • zebrano
            Användare
            • december 2012
            • 68

            #6
            Hmmm, det var länge sedan jag hade några Frontosor, men hade inga problem med detta då. Har hört talas om detta med att punktera simblåsan och jag tror det är en felaktig slutsats/åtgärd. Visst, Frontosor lever på djupt vatten och man måste vara försiktig när man tar upp dom till ytan. Samma sak känner fiskare igen om man exempelvis vevar upp en torsk från lite större djup. Då får den ofta problem med simblåsan och den kan inte hålla balansen uppe vid ytan.

            Däremot kan fiskar i allmänhet justera trycket i simblåsan, om dom får lite tid på sig. Just för att många arter lever på lite varierande djup beroende på födotillgång, vattentemperatur, lekområde skiljer sig från uppväxtområde etc. Om fisken väl anpassat sig till akvariemiljön/trycket, borde det inte uppstå problem med simblåsan senare. Detta rent logiskt resonerat alltså, men det skulle ju kunna vara någon speciell egenskap som gäller för just Frontosa. Ska man reda ut det behövs det nog patologiska undersökningar. Jag har också svårt att tro på punktering av simblåsa som en långsiktig lösning och att fisken ska kunna simma normalt efter behandling. Kan simblåsan läka ihop igen eller är det tänkt att fisken i "viloläge" ska stå på botten resten av sitt liv?

            Kommentar

            • zebrano
              Användare
              • december 2012
              • 68

              #7
              Sökte lite efter info om detta och hittade följande intressanta artikel:



              Vad ska man tro?

              Jag är fortfarande skeptisk till metoden, men det kanske ändå handlar om problem med regleringen av simblåsan.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Cikliders simblåsa är inte i öppen kontakt med tarmen så att punktera den för att frontosan "svalt luft" funkar inte. Frågan är om problemet med att ha "svalt luft" verkligen handlar om detta. Kanske är det problem med simblåsan det egentligen handlar om. Frontosan är djuplevande och kanske inte anpassad till det låga trycket i akvariet?

                Tydligen kan punktering av simblåsan vid fångst användas för att transportera dem till ytan. Annars tar det flera dagar har jag för mig. Hur vanligt detta är vet jag inte.

                Edit: Allt stod visst i Marcus Zadenius artikel. Läs den!
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  När de plockar upp vildfångade frontoser höjer de dem i en takt av 50 cm per timme. Har för mig att det var Helmut Löflad som sade det på sitt föredrag i Fjärilshuset i Stockholm.

                  Enligt min erfarenhet med en fisk var det just luft i magsäcken som var problemet, eftersom den simmade normalt direkt efter att fisken spytt.

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Kunde se din film nu på den "punkterade" frontosan i ditt kar,vet inte om det bara är tillfällighet, men dess simsätt såg inte ut att vara så lugnt o avslappnat som dom andra. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Ursprungligen postat av Repen1
                      Kunde se din film nu på den "punkterade" frontosan i ditt kar,vet inte om det bara är tillfällighet, men dess simsätt såg inte ut att vara så lugnt o avslappnat som dom andra. Mille
                      Nä, det är knappast en tillfällighet...fisken har ingen fungerande simblåsa och sjunker som en sten om den inte håller sig i rörelse hela tiden. Lugn och avslappnad faller den alltså mot botten. Det är det jag beskrev i mitt första inlägg.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • KjellM
                        NCS Medlem
                        • november 2006
                        • 172

                        #12
                        Har noen store Gibberosa Zaire blue. Flere ganger har det hendt at en av disse har vært flytande i overflaten. Dette har vart ifra 1 - 3 veckor også har de alltid blitt bra av seg selv. Eneste skade er at den har fått litt ødelagt ryggfinne som resultat av at den har vært over vann i lang tid.
                        Føler det er viktig at den får ro og tar til seg mat. Kan også noen ganger etter foring se at det kommer luft ut av tarmen.

                        KjellM

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #13
                          Frontosa med luft i systemet?

                          Ursprungligen postat av KjellM
                          Har noen store Gibberosa Zaire blue. Flere ganger har det hendt at en av disse har vært flytande i overflaten. Dette har vart ifra 1 - 3 veckor også har de alltid blitt bra av seg selv. Eneste skade er at den har fått litt ødelagt ryggfinne som resultat av at den har vært over vann i lang tid.
                          Føler det er viktig at den får ro og tar til seg mat. Kan også noen ganger etter foring se at det kommer luft ut av tarmen.

                          KjellM
                          Det var intressant information! Jag skulle nog inte klara av att vänta så länge utan åtgärd utan denna info. Men med kännedom om dina erfarenheter som jag nu fått så är det absolut ett alternativ.
                          Jag kommer aldrig punktera en fisk, det är en sak som är säker. Och jag försöker verkligen ge dem foder som sjunker direkt eller nästan direkt bara för att undvika att de sväljer luft, om det nu är det som orsakar de här problemen.
                          Problemen med simblåsan har helt andra orsaker, men inte heller här är punktering en förnuftig och korrekt åtgärd enligt min mening.
                          Nu har jag en punkterad fisk och den käkar och ser ut att i övrigt må ok. Ganska aggressiv dock. Det jag kan göra är att vänta och se vad som händer: får den tillbaka funktionen i simblåsan eller kommer den att tyna bort eftersom den är sämre på att simma och därför får i sig mindre i konkurrensen samtidigt som den får jobba hårdare än de andra när den simmar.
                          Kaj

                          Kommentar

                          • ThomasK
                            NCS Medlem
                            • januari 2013
                            • 286

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kajjjan
                            Det var intressant information! Jag skulle nog inte klara av att vänta så länge utan åtgärd utan denna info. Men med kännedom om dina erfarenheter som jag nu fått så är det absolut ett alternativ.
                            Jag kommer aldrig punktera en fisk, det är en sak som är säker. Och jag försöker verkligen ge dem foder som sjunker direkt eller nästan direkt bara för att undvika att de sväljer luft, om det nu är det som orsakar de här problemen.
                            Problemen med simblåsan har helt andra orsaker, men inte heller här är punktering en förnuftig och korrekt åtgärd enligt min mening.
                            Nu har jag en punkterad fisk och den käkar och ser ut att i övrigt må ok. Ganska aggressiv dock. Det jag kan göra är att vänta och se vad som händer: får den tillbaka funktionen i simblåsan eller kommer den att tyna bort eftersom den är sämre på att simma och därför får i sig mindre i konkurrensen samtidigt som den får jobba hårdare än de andra när den simmar.
                            Kaj
                            Hej, Jag har en grupp på 8 st. små frontosor där den största ca: 7-8 cm. lång är den enda som går upp i ytan och tar maten
                            vid utfordring. Det som jag har märkt, är detsamma som i ovan inlägg att det sipprar ut luft ur tarmen emellanåt. Har läst lite
                            om denna "åkomma" tidigare i andra sammanhang då benämd som "korksjukan". Jag kommer ta det säkra före det osäkra numer
                            och ge fiskarna mat som sjunker direkt. Det skulle kännas tråkigt att få ett sånt här problem som man inte själv direkt kan vara med
                            och åtgärda. Att punktera den sjuka fisken är inget alternativ för mig heller.

                            Mvh ThomasK
                            Mvh Thomas

                            Kommentar

                            • KjellM
                              NCS Medlem
                              • november 2006
                              • 172

                              #15
                              Jeg forer ikke med flytende mat - bruker NLS pellets (jumbo storlek), rekemiks og lansettfiskar (samt diverse godis som maskar, reker, rogn, musslor ol).
                              Ingen ting av dette flyter - bortsett fra rekemiks som kan flyte hvis det ikke er skikkelig tint.
                              Hvorfor får de luft i systemet?
                              Har også hørt at noen mener det skyldes overmetning av oksygen fordi vannet er under trykk ved vannbytte - noen som har hørt om det?
                              Vet også at Dag Jostein som presenterte sin 3000 l Frontosaburk her har fisker som flyter i blant - han mente at hvis fiskene ble mobbet mye sto de gjerne i overflaten en stund før de gikk ned igjen. Han foret ofte med flytende pellets!!

                              Akkurat nå flyter to av mine store frontosor (15 - 40 cm). Har totalt 15 store frontosor og ca 15 unger (3 - 8 cm) i min 2100 liter burk. Ingen av ungfiskene har hatt problemet noen gang.
                              Prøver å passe på hvis noen flyter at de får i seg mat - de kan ha vansker med å kjempe seg ned til bunnen for å spise.
                              De store er en blanding av viltfanget og F1 - har en mistanke om at det er de viltfangede som er mest utsatt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...