Odlade VF färger på diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Odlade VF färger på diskus?

    Sitter och funderar på discusar igen för ungifär 100:a gången men jag är inte mycket för de blåa och röda "disco" diskusarna utan hade helst velat ha några VF på grund av att jag verkligen gillar färgsättningen, Speciellt på de gröna.

    Men eftersom de ska vara ännu känsligare och är 2-3 gånger så dyra som odlade så känns inte det som den första diskusvarianten man vill misslyckas med. Så den egentliga frågan, finns det ingen som odlar dessa naturliga färger eller är det inget som säljer så de inte finns?
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Sv: Odlade VF färger på diskus?

    Vet inte, men min tanke var att en grupp vf discus vore bra pris i artregtävling. Hehe!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Vet inte, men min tanke var att en grupp vf discus vore bra pris i artregtävling. Hehe!
      Det tycker inte jag utan jag tycker att det som affealien efterfrågan vore ett bra pris - en grupp vildformsdiskus!

      (Nu utgår jag från att affealien har rätt dvs. min åsikt är att känsliga fiskar inte ska vara pris - bara exklusiva fiskar. Jag skulle kunna slita för exklusiva fiskar jag aldrig annars skulle skaffa, men inte fiskar som jag inte tror att jag har tid att klara)
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Sponsra pristävlingen med fisk för 10 000kr kanske inte alla är så peppade på och som sagt så kanske man ska ha lite koll på vad man gör om man skaffar VF Diskus eftersom de verkar relativt känsliga.

        Men hoppas någon kan svara på min första fråga.
        Vet att stendeker har någon variant som liknar lite men ändå är nån korsning om jag förstått det rätt.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • MatsB
          Användare
          • april 2013
          • 54

          #5
          Mitt tips...gå in på www.diskusforum.se. Finns en del F1 svenskodlade vet jag. Dock fortfarande ovanliga. Stendker har Alenquer som är en brun variant. Finns även lite andra varianter som ligger hyfsat nära vildformen. Yar hållit vf och vet inte om dom är så mycket känsligare än odlade, visst lite mer koll på vatten och foder men å andra sidan så är vf rätt importerade och karantänade rätt så tåliga. Lycka till. Själv skall man in i malawi djungeln 7ch försöka efter 10 år med plattfisk.

          Kommentar

          • AquaZoo
            Företag
            • oktober 2007
            • 66

            #6
            Tror inte VF diskus är känsligare än någon annan fisk, Visst de vill ha bra vatten men vilken fisk vill inte det

            En grupp behöver heller inte kosta 10 000:- Priset är kopplat med hur bra den är i storlek/färg/form o teckning.
            Men vill du ha VF i storlek Medium som inte färgat ut så är det ett helt annat pris.

            DaRe vi får se.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ähumm, ...
              Senast redigerad av DaRe; 10 april 2013, 07:02.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...