Impulsköp av Jack Dempsey

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • mars 2011
    • 119

    Impulsköp av Jack Dempsey

    På Örebroauktionen igår impulsköpte jag ett par Jack Dempsey på drygt 15 cm.
    Jag hade väl för mej att de kunde vara lite stökiga av sig men karet de är tänkta att gå i är stort (500l) och fiskarna som redan går där ska väl tåla lite tänkte jag. Kommer hem och googlar lite på arten och blir förskräckt!
    Än så länge håller de en låg profil men vad tror ni händer med mina Eldbuksciklider, Sajica, Svärdbärare och Valisneriabestånd när de blir varma i kläderna?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag tror nog inte de är bland de värsta, jag har läst de som tycker de är väldigt milda. Du får hålla oss uppdaterade på hur det går.
    Växter kanske de kan ge sig på dock.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Är de ett par som du köpte? Jag hade för några år sen en ensam Jack Dempsey hanne tillsammans med Texas, Elfenbens ciklid par samt två ganska stora Eldbukar. Den var den som minst sökte bråk och höll sig för sig själv, men den sa alltid ifrån när någon försökte ge sig på den och var ganska tuff på så sätt. Den var absolut ingen mobbare i akvariet utan tvärtom ganska fredlig, men som alltid, det finns ju individer av samma art som kan skilja sig.

      Scenarion som jag kan tänka mig kommer att ske i ditt akvarium kan vara följande:

      1) De är nu båda nya och håller lite låg profil.

      2) Efter en tid så kan någon av dem visa dominans och jaga de mindre cikliderna men inte på något överdrivet sätt tror jag.

      3) Är de ett par så kan det bli så att de fattar tycke för varandra och vilja föröka sig, vilket är kul men kan vara lite jobbigt för andra
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Rogli
        Användare
        • mars 2011
        • 119

        #4
        Tack för svaren. De kanske inte är så farliga då. Jag återkommer med hur det går.

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          Hade en ensam, Som spenderade sina dagar genom att mobba alla andra och att rycka upp och tugga av allt som var växtlighet.. Då gick han med större fiskar i ett 600 liters =)

          Kommentar

          • tompa77
            Användare
            • februari 2013
            • 27

            #6
            Har 2 stycken. Dom var minst i början då mina Thorichtys pasionis var större.
            Hannen nu (den andra är jag fortfarande inte säker om det är en hona) jagar allt i akvariet. Även den jag tror ska vara en hona som har det värst, därför jag e osäker.
            Han dominerar totalt.
            Jätteelak om jag får säga mitt. Växt om alla, 2 av eldbukarna jag köpte har gått åt. Den dempseyn jag tror är hona har växt en cm medans han växt säkert 4-5, han e elakast på henne (eller den/det).
            Han är en 10-12 cm nu och jagar allt i hela akvariet, speciellt när maten kommer i.
            Är inte säker men verkar som att man får se vad man får, har en polare som hade ett par på dryga 20cm av salvinis som folk säger ska va så elaka men dom var hur snäll som helst och bara jagade bort fiskar från sin hörna i akvariet medans min dempsey ska spöa allt som rör sig i hela akvariet.

            Kan ju dock vara så att jag fått någon damp dempsey med.
            CA
            375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Ursprungligen postat av tompa77
              Har 2 stycken. Dom var minst i början då mina Thorichtys pasionis var större.
              Hannen nu (den andra är jag fortfarande inte säker om det är en hona) jagar allt i akvariet. Även den jag tror ska vara en hona som har det värst, därför jag e osäker.
              Han dominerar totalt.
              Jätteelak om jag får säga mitt. Växt om alla, 2 av eldbukarna jag köpte har gått åt. Den dempseyn jag tror är hona har växt en cm medans han växt säkert 4-5, han e elakast på henne (eller den/det).
              Han är en 10-12 cm nu och jagar allt i hela akvariet, speciellt när maten kommer i.
              Är inte säker men verkar som att man får se vad man får, har en polare som hade ett par på dryga 20cm av salvinis som folk säger ska va så elaka men dom var hur snäll som helst och bara jagade bort fiskar från sin hörna i akvariet medans min dempsey ska spöa allt som rör sig i hela akvariet.

              Kan ju dock vara så att jag fått någon damp dempsey med.
              Nä du har fel sällskap till dom, Thorichtysar är mycket vekare.
              CA

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                Ursprungligen postat av tompa77
                Har 2 stycken. Dom var minst i början då mina Thorichtys pasionis var större.
                Hannen nu (den andra är jag fortfarande inte säker om det är en hona) jagar allt i akvariet. Även den jag tror ska vara en hona som har det värst, därför jag e osäker.
                Han dominerar totalt.
                Jätteelak om jag får säga mitt. Växt om alla, 2 av eldbukarna jag köpte har gått åt. Den dempseyn jag tror är hona har växt en cm medans han växt säkert 4-5, han e elakast på henne (eller den/det).
                Han är en 10-12 cm nu och jagar allt i hela akvariet, speciellt när maten kommer i.
                Är inte säker men verkar som att man får se vad man får, har en polare som hade ett par på dryga 20cm av salvinis som folk säger ska va så elaka men dom var hur snäll som helst och bara jagade bort fiskar från sin hörna i akvariet medans min dempsey ska spöa allt som rör sig i hela akvariet.

                Kan ju dock vara så att jag fått någon damp dempsey med.
                Yes Robin har rätt, jag fick aldrig problem med min Dempsey men som sagt de kan skilja på olika individer. Ser att ditt kar är på 375liter, skulle rekommendera ett på runt 500liter. Demsey skulle gå utmärkt ihop med Texas och Salvini ciklider som du nämnde fast i ett större kar förstås
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • tompa77
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 27

                  #9
                  Blir ett större kar när dom växt på sig lite mer.
                  Nu e ju dempsey hanen störst medans alla andra ligger runt 8-9 cm bara.
                  Mitt 375 borde räcka än så länge för 8 fiskar tycker jag.
                  CA
                  375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #10
                    Roger that, hittade förresten en annan tråd om fredlig Dempsey, den spårade ut om en genetik fråga men ändå här är den


                    Hej hej, Har två Jack Dempsey Ciklid (Blue) som går i ett litet kar. jag hade tänkt att flytta över dem till ett stort kar som bara står så de kan växa och bli stora (de är ca 5-7 cm nu) och jag skulle vilja ha er hjälp/synpunkter om indredning, föda, andra fiskar i samma kar,upplevelser och erfareheter med denna fisk. Så jag
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • MickeK
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 19

                      #11
                      Jag har haft Jack Dempsey i flera omgångar och alltid i par som lekt. Jag skulle säga att OAVSETT individer blir de väldigt aggresiva under leken. Reviret utökas ganska rejält och fiskar som inte flyr illa kvickt ryker till slut. Men med det sagt vill jag lägga till att jag haft Dempseys med Eldbukar som klarat sig utan att se ut att må så väldigt dåligt. Svärdbärare brukar Dempseyn låta vara och aggresiviteten riktas mes mot andra ciklider, och främst andra JDs.

                      Men det är ju bara min erfarenhet...

                      Kommentar

                      • Kawasa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 840

                        #12
                        Under lek blir nog de flesta ciklider aggressiva
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                        Kommentar

                        • salmberg
                          NCS Medlem
                          • oktober 2007
                          • 830

                          #13
                          Jag hadde ett par i flera år som gick i olika kar mellan 540-800l. Hadde aldrig några större problem med aggressivitet av detta par. Dom gick med bl.a. Loisellie,Salvini,Synspila,Petenia mm.

                          Kommentar

                          • salmberg
                            NCS Medlem
                            • oktober 2007
                            • 830

                            #14
                            Ett bra tipps är att plantera växterna i lekakruker. Då är det mindre risk att dom blir uppslitna..

                            Kommentar

                            • MickeK
                              Användare
                              • mars 2013
                              • 19

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kawasa
                              Under lek blir nog de flesta ciklider aggressiva
                              Jo, naturligtvis men notera att jag skrev "väldigt" innan...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...