Sydsudan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • mars 2011
    • 119

    Sydsudan

    Hej!
    En kompis jobbar i Sydsudan. Vad kan det finnas för intressant fisk där och ur gör man för att ta hem dem?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vet inte att det skulle finnas ciklider där, någon som vet något om det?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Många av de ciklider som finns i Nilen är sannolikt vanliga där. Men Oreochromis niloticus är ju knappast en optimal akvariefisk, utan man får nog ge sig ut i små pölar och leta efter exempelvis Pseudocrenilabrus arter.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Tyvärr har inte Fishbase delat upp Sudan ännu. Här är deras lista http://www.fishbase.se/Country/Count...vhabitat=fresh

        Dessa är ju rätt intressanta:
        Thoracochromis brauschi (scrolla ner till Daves bild)
        Pseudocrenilabrus multicolor
        Hemichromis fasciatus
        Hemichromis letourneuxi

        killifiskarna i Cyprinodontidae, Nothobranchiidae och Poeciliidae tycker jag är intressanta men Aplocheilichthys kommer du nog inte lyckas få hem levande då de är känsliga för frakt. Men då han jobbar där kan han sätta dem till lek och transportera äggen. Det gäller de andra killifiskarna också förstås men även ciklider - de är lätta att transportera som larver.

        Det krävs en hel del tillstånd samt veterinärbesiktning för att föra in levande fisk. Hur det är med ägg och larver vet jag inte. Djurskyddslagstiftningen betraktar inte larver som inte har börjat äta som "fisk" och de särskilda bestämmelserna för ryggradsdjur gäller inte.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 03 april 2013, 12:43.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Thoracochromis brauschi finns bara i Kongo och har bara fångats en gång enligt Anton Lamboj, de som kommer på ciklidstämman på fredag får se min grupp. I Sudan finns därimot en annan art nämligen Thoracochromis wingatii

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Thoracochromis brauschi finns bara i Kongo och har bara fångats en gång enligt Anton Lamboj, de som kommer på ciklidstämman på fredag får se min grupp. I Sudan finns därimot en annan art nämligen Thoracochromis wingatii
            Jag skrev fel. Fishbase har förstås skrivit wingati. Bildmässigt visar det sig att den är ogooglebar och det var så det blev fel - jag hamnade på Thoracochromis brauschi när jag gjorde bildsök.

            Vi verkar ha stavat fel till Hemichromis letourneuxi i artregistret.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Nu är stavningen rätt på Hemichromis letourneuxi . Lätt att det blir fel på den kan jag tänka. Uppdaterade lite andra saker som var fel också.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                Jag började skriva ett svar liknande Olas i förrgår men lyckades aldrig avsluta. Även Thoracochromis loati skall vara rapporterad från Gondokoro - kan vara av intresse. I mitten av Södra Sudan ligger ett träskområde som heter Sudd. Kan ju tänkas innehålla oupptäckta arter? Från de kartor jag hittat i all hast kan jag inte avgöra var vattendelarna går, men det är möjligt att det finns områden nära gränsen till Centralafrikanska Republiken som hör till Kongobäckenet och där finns ju möjligheten att träffa på en helt annan fauna.

                Problemet är ju som Ola nämner att det troligen behövs tillstånd för insamling, för utförsel, för införsel i EU (naturvårdsskäl) samt för införsel till Sverige (veterinärmedicinska skäl). Det verkar inte finnas några CITES-listade fiskar i landet.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Var annars än här kan man hita sådana svar som endymion, Ola och Erik svarat! Toppen grabbar!!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Jan Sørensen
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 114

                    #10
                    I Anton Lamboj,s bog om Cichliderne fra Vest Afrika står den som Hemichromis letourneauxi, og på fishbase som Hemichromis letourneuxi en simpel stavefejl hos en af dem?.

                    Hvad er det rigtige navn?.

                    Men bortset fra det er det en skøn lille Cichlide.
                    Med venlig hilsen.
                    Jan Sørensen
                    www.vestafrika.dk
                    E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Fishbase ger igen svaret http://www.fishbase.se/Nomenclature/...me=letourneuxi Det stavades fel i originalbeskrivningen och har sedan ändrats. Anton har utgått från originalbeskrivningen.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Jan Sørensen
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 114

                        #12
                        Her er lidt foto af de Hemichromis letourneuxi jeg havde i sin tid.

                        1. Han
                        2. Hun
                        3. Par
                        Bifogade filer
                        Med venlig hilsen.
                        Jan Sørensen
                        www.vestafrika.dk
                        E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Sv: Sydsudan

                          Härligt. Tack Jan.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Kanonsnygga firrar!
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              Användare
                              • september 2006
                              • 796

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Fishbase ger igen svaret http://www.fishbase.se/Nomenclature/...me=letourneuxi Det stavades fel i originalbeskrivningen och har sedan ändrats. Anton har utgått från originalbeskrivningen.
                              Nä, i originalbeskrivningen stavas det konsekvent utan "a"! (Den finns naturligtvis på nätet) Felstavningen har uppstått senare, men jag vet inte när och var, men det brukar löna sig att alltid gå tillbaks till källorna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...