Eheim 2078 professional 3 - Varningsmeddelande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flowermountain
    NCS Medlem
    • oktober 2012
    • 9

    Eheim 2078 professional 3 - Varningsmeddelande

    Hej!

    För cirka ett halvår sedan införskaffades jag ett Eheim 2078 professional 3 till mitt nystartade Malawikar. Mellan filtrets insug och fisken finns ca 10cm filtermatta som står för den första filtreringen. Belastningen på karet är relativt hög och ytterligare cirkulationspumpar finns. Öppnade filtret efter ca 3 månaders drift och gjorde en försiktig rengörning. Nu efter ca 6 månaders drift har ytterfiltret börjat varna och cirkulationen går ned till minimum. Vid omstart så står filtret och och kalibrerar sig själv och startar sedan upp på full fart. Men efter några minuters drift så börjar det varna igen och går ned i minimumcirkulation. Jag har rengjort filtret (det var något mer smutsigt denna gång men inte så att det stör).

    Någon som har något tips? Vad skall jag göra? Tacksam för all hjälp man kan få innan jag tar med eländet till Akvarielagret.


    Nedan en bild på "varningsmeddelandet"

    Klicka på bilden för större version

Namn: eheim 2078 professional 3.varnar.JPG
Visningar: 1
Storlek: 61,4 KB
ID: 698090
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Sv: Eheim 2078 professional 3 - Varningsmeddelande

    Kan det vara något som fastnat i insuget eller någonstans i insugsröret? Luft i insugsröret?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Algbeläggning i slangarna?

      Kommentar

      • DaReV
        Användare
        • februari 2004
        • 109

        #4
        Tycker att du ska ta bort "förfiltret" ser ingen mening med det. Hjälper inte det så rengör igen o kolla om impellern motorn är nedsmutsad.
        / David

        Kommentar

        • hawkse
          Användare
          • juli 2010
          • 26

          #5
          När du säger att du har 10 cm filtermatta mellan insuget och fisken, menar du då i form av ett förfilter monterat på insuget eller sitter insuget i en filterhörna?

          Jag frågade Eheim varför deras förfilter, 4004320, inte rekommenderas till 2078. Svaret var att logiken i e-filtren ser all eventuell extra last på insuget som att filtret blivit smutsigt och kompenserar upp effekten.

          Kan inte drömma om att det skulle vara samma problem om insuget sitter i en filterhörna men har du satt något direkt på insuget skulle jag följa DaReV:s rekommendation.

          Kommentar

          • Flowermountain
            NCS Medlem
            • oktober 2012
            • 9

            #6
            Insuget sitter i en filterhörna med gott om vatten så det ger ingen extra belastning på insuget.

            Impellern är utplockad och rengjord (men den var inte smutsig).

            Det är gott om alger i akvariet på de områden som belyses. Det är viss algbeläggning i slangarna. Det kan jag se men det skall väl ändå inte påverka? Blir till att googla...

            Det finns inte någon luft i filtret eller i slangarna. Filtret fungerar perfekt efter en omstart (i 10 sekunder till 15 minuter) men går sedan över i "minimumcirkulation".

            Jag har idag hälsat på hos Christer på Akvarielagret. Serviceminded och vänlig som han är så gav han mig lite förslag, ideer och inspiration. Han lånade också ut ett: 4020740 Eheim USB interface för att ansluta filtret till datorn. Då har jag åtminstone något att "leka" med tillsdess att filtret skickas till Akvarieteknik.

            Kommentar

            • hawkse
              Användare
              • juli 2010
              • 26

              #7
              Jo, det där USB-interfacet är ju kul men programvaran är minst sagt bristfällig (uppdaterar inte alltid, tappar kontakt med filtret m m). Det kan behövas några nollställningar. Apropå det - har du testat med att göra en fabriksåterställning på filtret? Lycka till!

              Kommentar

              • Flowermountain
                NCS Medlem
                • oktober 2012
                • 9

                #8
                Har nu kopplat in USB sladden till filtret. Gick smärtfritt. Direkt när programmet kördes igång på datorn så vaknade filtret ur sin dvala och var fullt kontrollerbart från datorn. Bilden nedan visar när jag kör pumpen på max i manuellt läge. Det verkliga genomflödet är 1070 liter i timmen just nu och som man ser längst till höger så dröjer det innan innan filtret behöver göras rent.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 2078.under.drift.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,5 KB
ID: 685044

                Ok, så nu har jag kört filtret i 1h utan problem och utan någon förklaring till problemet... Kan det vart något mjukvarustrul i filtret som släppte när datorn kopplades in? Planerar nu att köra i några timmar med datorn inkopplad och går det bra så går jag över och kör filtret utan dator för att se vad som händer.

                Kommentar

                • hawkse
                  Användare
                  • juli 2010
                  • 26

                  #9
                  Det låter onekligen som om filtret gått in i någon sorts felaktig inställning som raderades när programvaran från datorn tog över kontrollen.

                  Jag hade det motsatta bekymret med mitt filter för ett tag sedan då det var stört omöjligt att få programvaran att ställa in några som helst program (utöver manuell kontroll). Filtret gick bara ställa in och programmera med knapparna direkt på filtret. Nollställde då till fabriksinställningarna och därefter funkade det bra både från dator och direktprogrammerat med filterknapparna.

                  Så, om det slutar fungera efter att du kopplat från datorn. Testa då fabriksåterställning som sista utväg.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Sv: Eheim 2078 professional 3 - Varningsmeddelande

                    Herregud vad avancerade filtren är numer.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Håller med dej DaRe, har ett par gamla 2260, o dom bara går o går. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Flowermountain
                        NCS Medlem
                        • oktober 2012
                        • 9

                        #12
                        Nu har jag kört filtret i 20 timmar utan datorkoppling. Inga problem har dykt upp. När jag kopplar in datorn igen så finns ett "varningsmeddelande" i "constant flow" läget. Nämligen ett utropstecken. Se bilden nedan. När man hoovrar med musmarkören över symbolen så visas "Auto mode off".

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2078.under.drift.onoff.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,6 KB
ID: 685057

                        Kollar man i manualen så står det mer info:

                        "The automatic re-adjustment of the selected flow rate can not be achieved by the electronic. A cleaning of the hoses and the pre-filter is recommended."

                        Hmmm... kan det vara alger i slangarna som orsakat problemet precis som tidigare nämnts?
                        Senast redigerad av Flowermountain; 01 april 2013, 11:48.

                        Kommentar

                        • Moggz
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 13

                          #13
                          Jag tror inte det är alger i slagarna som gör det.

                          Jag har två eHeim båda 2078 och får precis som du att "Auto off mode" slår till. Det jag märkt är att du ska kolla så flottören inte är blockerad då detta känner av flödet genom filtret. Rengör du detta ordentligt så funkar filtret fint igen.

                          Jag brukar göra rent pumpdelen ganska noga varje gång. Så kolla manualen och då detaljerna "14. Klammer 15. Flottör" dessa är extra viktiga att hålla koll på har jag märkt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...