Första leken;))))))

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    Första leken;))))))

    Hej alla Igår när jag kom hem från skolan så upptäkte jag en glad nyhet Jo mina sebraciklider hade fått yngel) Och s¨var det min första lek som jag har fått uppleva.(utan guppy då) )) Det var en stor och trevlig nyhet En liten undran nu.. Vad ska man mata dem med? Behövs det ngt spec till dem? Lr fördelar föräldrarna maten till dem? [?]/Linda
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Du kan kläcka artemia vilket allmänt anses vara det bästa foder man kan ge ciklidyngel.



    Eller så kan du bara smula torrfoder och släppa i.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Jag har gett frysta cyklops till sebraciklidyngel, och det har fungerat bra. Finns att köpa i akvarieaffärerna relativt billigt.
      /Mikael

      Kommentar

      • Linda A
        Användare
        • juli 2002
        • 404

        #4
        Okej Ja har aldrig vågat mig på att kläcka artemia. har fått höra att det är för svårt för nybörjare att ge sig på.
        Okej det kan ja testa med Hur ofta brukar de ta hand om sina yngel?
        Är det då som man ska skilja på dem från föräldrarna?
        Mvh Linda
        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #5
          citat: Hur ofta brukar de ta hand om sina yngel?
          Är det då som man ska skilja på dem från föräldrarna?
          Hur ofta? hela tiden såklart. Dom börjar skydda rommen sedan skyddar dom ynglen när dom blivit frisimmande. Förstår inte vad du menar med "är det då man ska skilja på dem från föräldrarna" när menar du?


          MVH Martin
          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • juli 2002
            • 404

            #6
            Hmm ja fattar inte riktigt heller vad ja menade.[:p] Men det ja undrade (tror ja i alla fall) var ungefär när man vet att man ska ta bort yngelna från föräldrarna och låta dem få nya hem?
            Det var ju ett tag sen jag va här. Men i vilket fall som helst så mår alla yngelna bara bra. Och föräldarna med. Mvh Linda
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              #7
              det vet jag inte, men dom ska nog gå med föräldrarna till dom är iaf 1,5-2 cm skulle jag tippa på. Det kan vara svårt att få dom att överleva i ett eget kar annars har jag hört.


              MVH Martin
              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Jag skillde på dom när föräldrarna fick nästa kull...för då tog dom inte längre hand om ynglena utom såg istället sin första kull som fiender...

                Kommentar

                • Linda A
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 404

                  #9
                  Okej då vet jag ialla fall ungefär
                  Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                  Kommentar

                  • INXS

                    #10
                    Det ar ungefar som HeNkEdeh sager - nar foraldrarna borjar att gora sig redo for nasta kull bor man ta ut dom sa dom inte blir uppatna.

                    Ett par saker: ciklider ar suverana foraldrar och verkar mata sina yngel pa tva satt 1/ dom tuggar sonder vanlig fiskmat som man matar typ torrt, fryst eller annat och spottar ut en del at ynglen sa dom kan ata smulorna 2/ manga ciklider,jag har sett det pa zebror, later ynglen beta pa slemmet pa skinnet pa foraldrarna (lite som brostmatning).
                    Sedan betar ynglen ofta pa slemet/algerna som finns pa gruset, dekorationerna , etc. i akvariet. Darfor ar det viktigt att lata ynglen vara med foraldrarna ett tag i ett "gammalt" akvarium.

                    Jag har markt att ynglen inte vaxer lika bra om man tar ut dom direkt.

                    Med zebror tror jag att omkring 3 veckor ar nar du bor kolla om foraldrarna borjar forlora intresset.

                    Lycka till

                    Kommentar

                    • Linda A
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 404

                      #11
                      Okej så tidgit.. Vad gör ni av alla yngel då? Jag menar de är ju inte direkt så stora att man kan ge/sälja dem då? Eller?
                      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...