Cyrtocara Moori lek...Delfin...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Cyrtocara Moori lek...Delfin...

    Jag har nyligen skådat en lek mellan mina Delfiner och bara efter en dag så hade honan svalt äggen eller spottat ut dom. Hur vanligt är detta? Det är första leken som jag beskådat sedan jag skaffade dom, men de är relativt stora så de borde ha lekt tidigare (??). Kan just Delfiner vara lite svåra att få yngel av eller är det kanske bara tillfällighet?
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Cyrtocara moorii kan vara lite känsliga och stressas lätt. Vad har du för sällskap till dina delfiner?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Samtliga mina delfinhonor har krävt ett par lekförsök innan allt fungerar. När de väl listat ut hur det går till leker de med all säkerhet för ofta.

      Tony Englund

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Man kan se i min profil vad Delfinen har för sällskap...men det är "Maingano", "Röd Zebra", "Tropheops RT Chilumba" och "Golden".

        Så Delfinen är en art som lätt förökar sig?...hm...då blir det snart bubbelpool i karet med alla yngel som produceras av de arter jag har...*s*

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Jag såg i din profil vad du har för ciklider men visste inte om dom går i samma kar, därför tog jag mig friheten att fråga.
          Precis som Tony skriver är det i regel inga problem med att få delfiner att leka. Precis som för de allra flesta malawicikliderna brukar honan behöva några lekar på sig för att lära sig att gå tiden ut. Delfiner är också lite extra känsliga för störningar och stress under ruvningen, mbunas som sällskap kan vara en stressfaktor. Det är också att känt faktum att ruvande honor kan bli stressade när man håvar upp dem och det händer ofta att de "spottar" i håven.
          En bra artikel om C. moorii från Ciklidbladet hittar du här;

          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Mina delfiner klara aldrig att hålla kvar äggen mer än 1dag i sällskap med Mbunas även fast dom försökte flera gånger..

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ojdå...då kanske jag har skapat en omöjlig mix i mitt akvarium. Det var inte bra för Delfinerna...men jag får ha dom under uppsikt och se hur pass stor förstörelse dessa Mbuna gör för deras lekar och ruvning. Tack för alla inlägg!

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Någon omöjlig mix är det inte, jag har själv C. moorii tillsammans med mbunas. Man får räkna med att lekresultaten blir sämre, om man håller dem i odlingssyfte är det ingen bra kombination.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Mja, Chilumban är nog kanske inte allra bästa sällskapet då den vanligtvis är stygg som tusan (mina slåss så det yr alla ljusa timmar på dygnet). Blir det inga yngel på ett par lekar kan du kanske testa att flytta på tropheopsarna ett tag. De andra ställer nog inte till med problem.

                  Delfinen ger hur som helst ofantligt mycket yngel när de väl sätter igång.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    När jag hade blå delfin i Mbuna akvariumet så flög det in fiskar mäst golden hannarna emellan å förströrde leken..Men kanske var det för att dom gjorde det så synligt??Dom gjorde det i ena fram hörnet där det inte var några stenar eller nånting för..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...