Behöver man silikona fast liggunderlaget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterP
    Användare
    • december 2002
    • 31

    Behöver man silikona fast liggunderlaget?

    Jag ska lägga ett liggunderlag under sanden och stenen i mitt akvarium.
    Jag undrar bara om någon testat att inte silikona fast liggunderlaget mot bottenrutan.

    Jag är lite rädd att det ska flyta upp. Kanske inte där stenarna ligger men kanske där man bara har ett litet lager sand över.

    Jag har skurit till en bit som täcker hela bottenytan 150X50. Eller är det kanske bättre att bara ha där man ska ha stenarna? Lite fult om den lyfter upp sanden runt stenarna.

    Tacksam för svar.
    MVH Peter
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det är nog en bra idé att silicona. Jag har frigolit i botten på flera av mina och vid något tillfälle har jag slarvat med siliconet vilket resulterat i att det buktar upp i hörnorna. Nu flyter väl frigolit bättre än liggunderlag förstås men ändå.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      jag satte fast ett liggunderlägg i förrgår.. ingen silikon tömm allt vatten. annars är det svårt. se till att ha mycket grus. s¨å blir det inga prob.

      Kommentar

      • PeterP
        Användare
        • december 2002
        • 31

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av tog

        jag satte fast ett liggunderlägg i förrgår.. ingen silikon tömm allt vatten. annars är det svårt. se till att ha mycket grus. s¨å blir det inga prob.
        Okej låter bra... Orkar inte vänta tre dagar till för att få limmet att torka. Har du lagt ner ett liggunderlag som täcker hela bottnen eller bara de stora stenpartierna? Vet inte om det är bäst att formklippa efter stenpartier eller ha ett som går ända ut i alla hörn och så vidare.
        Ge gärna några tips om hur ni gör. Det är till ett 375L akvarium, ska ha 40kg sand + ca 40kg sten

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          jag lade ner ett helt liggunderlägg. som var ca 180cm men jag delade det i 2 delar för att minska flyttkraften.jag tog upp allt i karet o sen lade dit underlägget. sen på med grus o sten o sen vatten. det funkar kanon

          Kommentar

          • Crillo
            Användare
            • september 2002
            • 31

            #6
            Som sagt, det funkar kanon utan att silikona fast det, men om du börjar greja i karet och den råkar flyta upp en bit så kan du få in en massa sand under vilket inte är bra och mycket jobbigt att få bort.

            Kommentar

            Arbetssätt...