Macco's 240L första akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maccobert
    Användare
    • januari 2013
    • 44

    Macco's 240L första akvariet

    Hallå !

    Först och främst vill jag säga att jag är ny inom akvaristik. Så därav lite konstig blandning fiskar. Men jag tycker de går bra ihop så de blev som det blev !

    Här är besättningen :

    6st Scalarer ( 2st Koi, 2 "vita", 2 svart/vita)
    5st Slöjstjärtar
    5st Platys
    7st Neon tetror ( Standard)
    3st Malar ( en gul och 2 bruna)
    1st Elefantfisk
    2st Regnbågshajar



    Köpte akvariet med alla tillbehör för en billig peng och snart vart de igång. Med akvariet följde 3 st Koi karpar med. dessa stora brötiga fiskar gjorde livet kort på 2 av mina andra fiskar. Koi fiskarna såldes 3 dagar efter jag köpt akvariet!


    Efter första försöket blev det så här :

    Klicka på bilden för större version

Namn: imag01881.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,9 KB
ID: 697931

    inte jätte kreativt. Men efter råd och lite mer läsning blev resultatet :

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4977.jpg
Visningar: 2
Storlek: 270,4 KB
ID: 697932

    En massiv förbättring imo.

    Kan även tillägga att på första bilden sitter inte Power-glo röret på. Utan det har satts dit i bild nr 2. Började att bli fullt med partiklar i karet. Filtret hade slaggat igen. Så öppnade det bytte filtermattan i och gjorde rent allt ! resultatet tycker jag syns i bild nr 2 också ! klart och fint vatten !



    Lägger även upp lite bilder på besättningen :

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4922.jpg
Visningar: 2
Storlek: 286,8 KB
ID: 697933Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4969.jpg
Visningar: 3
Storlek: 282,8 KB
ID: 697934Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4951.jpg
Visningar: 1
Storlek: 259,3 KB
ID: 697935Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4946.jpg
Visningar: 1
Storlek: 260,3 KB
ID: 697936Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4949.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,8 KB
ID: 697937

    Målsättning:

    • Få ett välmående akvarium
    • Snygg inredning
    • Byta ut fiskar till ciklider allt eftersom



    Uppdaterar så ofta jag kan!


    Kom gärna med förslag på vad som kan förbättra akvariets utseende och utförande =)



    // Marcus
    // Marcus
  • Olivaw
    Användare
    • juli 2012
    • 115

    #2
    Vad för ciklider hade du tänkt dig? Redan det kan ju styra vad du skall lägga krut på just nu.

    Kommentar

    • Maccobert
      Användare
      • januari 2013
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av Olivaw
      Vad för ciklider hade du tänkt dig? Redan det kan ju styra vad du skall lägga krut på just nu.

      Är lite förtjust i de ciklider med stor bula på huvudet. Tycker att de skiljer sig mest från de andra och är riktigt gemytliga till utseendet! Då jag är ny inom ämnet vet jag inte vad den sorts ciklid heter. Dock kommer det lite längre fram, så jag planerar resa till Australien och lägger nästan all energi på det !
      // Marcus

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Välkommen hit! Det finns ganska mång arter som får någon typ av pannpuckel. Om du vill utgå från dina scalarer (dina enda ciklider i nuläget) kan det vara lämpligt att kolla på fiskar från Sydamerika. Dock är många av de som får pannpuckel ganska arga i lynnet, och passar inte så bra med scalarer. Gymnogeophagusarterna får i vissa fall puckel, men de gillar i allmänhet lite kallare vatten under en period av året (vilket scalarerna definitivt inte uppskattar). Sedan finns det lite Västafrikanska arter om du kan tänka dig att blanda lite världsdelar (Lejonhuvudcikliderna är ganska vanliga i butik) som får puckel. De trivs bra i strömmande vatten, vilket scalarerna heller inte gör. Men de är inte så kinkiga, så det skulle säkert fungera. Små
        Geophagus steindachneri skulle kunna fungera, fast puckel får de inte (och då hanarna) förrän de blir större. De kan dock också vara lite arga, men eftersom de gärna håller sig i lite olika skikt av karet kan det mycket väl fungera (och de kommer från Sydamerika).

        Hur som helst, lycka till och fråga gärna här om du undrar något!

        /Jocke
        Senast redigerad av Banderad; 27 februari 2013, 08:11. Anledning: bidde lite fel

        Kommentar

        • Maccobert
          Användare
          • januari 2013
          • 44

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Välkommen hit! Det finns ganska mång arter som får någon typ av pannpuckel. Om du vill utgå från dina scalarer (dina enda ciklider i nuläget) kan det vara lämpligt att kolla på fiskar från Sydamerika. Dock är många av de som får pannpuckel ganska arga i lynnet, och passar inte så bra med scalarer. Gymnogeophagusarterna får i vissa fall puckel, men de gillar i allmänhet lite kallare vatten under en period av året (vilket scalarerna definitivt inte uppskattar). Sedan finns det lite Västafrikanska arter om du kan tänka dig att blanda lite världsdelar (Lejonhuvudcikliderna är ganska vanliga i butik) som får puckel. De trivs bra i strömmande vatten, vilket scalarerna heller inte gör. Men de är inte så kinkiga, så det skulle säkert fungera. Små
          Geophagus steindachneri skulle kunna fungera, fast puckel får de inte (och då hanarna) förrän de blir större. De kan dock också vara lite arga, men eftersom de gärna håller sig i lite olika skikt av karet kan det mycket väl fungera (och de kommer från Sydamerika).

          Hur som helst, lycka till och fråga gärna här om du undrar något!

          /Jocke
          Tack för all info ! Planen år att utöka storlek på akvariet . Men i nuläget har ja inte plats för det. Tanken är att införskaffa ett kar runt 700-1000L i framtiden där mer energi kommer läggas på ciklider. Ska forska mer i det angående arter som jag skulle vilja ha .


          /Marcus
          // Marcus

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Sv: Macco's 240L första akvariet

            Gör så, artregistret här på sidan kan vara bra att kika igenom. När du beskriver vilken typ av fiskar du gillar tycker jag ciklider från Centralamerika verkar passa dig bra. CA-bildtrådarna här på forumet är inte så dumma att kika i heller.

            Kommentar

            • Maccobert
              Användare
              • januari 2013
              • 44

              #7
              Har nu funderat och kommit fram till inriktning. Det blir Amazonas tema på karet. Slöjstjärtar är flyttade från akvariet och i med andra fiskar. lägger upp bilder när jag får tag på en bra kamera !
              // Marcus

              Kommentar

              Arbetssätt...