Gula mbuna ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Gula mbuna ?

    Funderar på att anskaffa yttreligare någon gul mbuna. för närvarande så är "gul" mbuna i burken ett gäng Golden.
    Har fastnat för antingen Saulosi eller Msobo som båda har gula honor men undrar om det blir för lika golden eller
    har de en annan gul nyans ?. Eller ser de bara ut som svaga kopior av golden ?.
    Vidare så finns ju hanar av Lombardoi eller gula rödzebra , honor av Johanni. Ingen av dessa bedömer dock jag efter foton
    vara i närheten så snygga som golden men jag kan ju ha fel.
    Så skriv gärna om hur ni ser på olika gula "mbuna" relativt varandra. Om någon undrar så är gul min absoluta favoritfärg på fiskar....
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Både saulosi och Msobo "Magunga" (den Msobovariant jag har erfarenhet av) är riktgit gula. Jag hade satsat på den sistnämnda, enligt mitt tycke en av de absolut snyggaste mbunasarna. Sedan beror det lite på hur stora fiskar du vill ha med, saulosin blir ju onekligen bra mycket mindre. De blåa hanarna (båda arterna) blir enligt mitt tycke en snygg kontrast till de gula med. Se upp lite med msbons magar bara, framför allt om du köper vildfångat. De är ganska känsliga.

    /Jocke

    Kommentar

    • endymion

      #3
      En guling jag kom att tänka på, Metriaclima sp. "daktari"

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Här har du en liten översikt:
        Pseudotropheus
        Tropheops
        Metriaclima
        Cynotilapia
        Labidochromis


        Dessa är ju inte fy skam:
        Pseudotropheus sp. "perspicax hara"
        Tropheops sp. "black hara"
        Tropheops sp. "gome yellow"
        Tropheops sp. "gold otter"
        Tropheops sp. "macrophthalmus chitimba"
        Tropheops macrophthalmus
        Senast redigerad av DaRe; 25 februari 2013, 11:08.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • zebrano
          Användare
          • december 2012
          • 68

          #5
          Om du gillar riktigt knallgula firrar blir du inte besviken på Msobo Magunga. Oavsett humör är dom alltid lika gula. Men om du tänkt ha dom i samma kar som Golden, tror jag Msoborna blir för tuffa.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ursprungligen postat av zebrano
            Om du gillar riktigt knallgula firrar blir du inte besviken på Msobo Magunga. Oavsett humör är dom alltid lika gula. Men om du tänkt ha dom i samma kar som Golden, tror jag Msoborna blir för tuffa.
            Men i artregistret står det att de är ganska snälla, så det stämmer alltså inte riktigt ?.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Sv: Gula mbuna ?

              Du kan nog jämföra dem med rödsebror och liknande arter vad det gäller humöret.

              Kommentar

              • zebrano
                Användare
                • december 2012
                • 68

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Men i artregistret står det att de är ganska snälla, så det stämmer alltså inte riktigt ?.
                Jo visst, allt är ju relativt förstås. Msobo är inte så värst tuff/elak, det tycker inte jag heller. Det är väl snarare Golden som är ganska "veka". Jag har inte provat kombinationen, men har blivit avrådd att ha dom tillsammans en gång när jag var inne på samma tanke (av en respektabel/kunnig handlare). Men det ska ju inte hindra en från att prova. Eller hur? Om du råkar ha vägarna förbi Uppsala, så hör av dig. Jag har ett stort antal F1 Msobo-yngel gåendes. Dom är knallgula och fina redan när honan spottar.

                Kommentar

                • maltandis
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 1567

                  #9
                  Jag skulle valt saulosi om de skulle ner i ett 375-liters eller mindre. Msobo om karet är större än 375 liter. Saulosin är ju lite hotad där den fångas, så de kommer nog inte så många sådana framöver. Jag har haft båda.
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ursprungligen postat av maltandis
                    Jag skulle valt saulosi om de skulle ner i ett 375-liters eller mindre. Msobo om karet är större än 375 liter. Saulosin är ju lite hotad där den fångas, så de kommer nog inte så många sådana framöver. Jag har haft båda.
                    Ok men då du haft båda + antagligen även golden (golden har väl alla haft). Hur skulle du beskriva skillnaden i "gul" färg mellan dessa 3 ?

                    Kommentar

                    • tomsand
                      NCS Medlem
                      • februari 2010
                      • 58

                      #11
                      Golden och Msobo

                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      Men i artregistret står det att de är ganska snälla, så det stämmer alltså inte riktigt ?.
                      Jag har i cirka ett år haft en grupp Golden tlllsammans med ett par M. Msobo Magunga Vf. Det har fungerat mycket bra, fiskarna leker regelbundet.

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Gul mbuna på flygplatsen på Furteventura

                        Den här gula mbunan såg jag i ett akvarium på Fuerteventuras flygplats.

                        Men vad är det för art?

                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                        Yellow mbuna filmed at the aquarium at the Fuerteventura airport.But which species is it?
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Här är en film till på en hona

                          ...som tuggar



                          Jag hade gärna tömt denna hona på yngel och tagit med dem hem.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #14
                            Förmodligen en korsning.
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Ursprungligen postat av maltandis
                              Förmodligen en korsning.
                              På vilka grunder baserar du det påståendet? och i så fall en korsning mellan vilka arter?
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...