Erfarenheter och/eller fakta on gäddciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Erfarenheter och/eller fakta on gäddciklider

    Hejsan!

    Kanske blir så att jag behåller mitt akvarium ett tag till men byter inriktning och då har jag sneglat på att hålla gäddciklider gärna någon lite större variant som tex Crenicichla johanna och Crenicichla sp. "xingu 1".
    Så nu undrar jag om någon har bra info eller erfarenheter av dessa ciklider eller gäddciklider i allmänhet.
    Är de väldigt aggressiva hur vill de att karet ska se ut osv. All information är välkommen.
    Gärna lite bilder med
    Mvh
    //Alf
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av affealien
    Hejsan!

    Kanske blir så att jag behåller mitt akvarium ett tag till men byter inriktning och då har jag sneglat på att hålla gäddciklider gärna någon lite större variant som tex Crenicichla johanna och Crenicichla sp. "xingu 1".
    Så nu undrar jag om någon har bra info eller erfarenheter av dessa ciklider eller gäddciklider i allmänhet.
    Är de väldigt aggressiva hur vill de att karet ska se ut osv. All information är välkommen.
    Gärna lite bilder med
    Bra fråga, planerar också att skaffa mig någon slags gäddciklid som skall gå ihop med mina Guldsömmar i framtiden.

    Har försökt läsa på lite, men verkar vara som med de flesta lite aggresivare arter. Gott om rötter och gömställen så att dom inte slår ihjäl varann.

    Verkar vara lite smått begränsat med information, bilder, filmer om dessa fiskar, inte oåtkomligt, men begränsat.

    Vanliga i staterna helt klart!

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Jag hade tänkt mig bara 2 stycken av någon större variant i alla fall. Finns en hel del hos Glaser och Alex som akvarielagret har som leverantörer har jag sett på deras fisksök men ingen av varianterna jag vill ha.

      Jag hittar väll ungefär den info du skriver med, att de är aggressiva och vill ha någonstans att gömma sig och kan även gräva en del. Därför jag hoppas någon med mer personliga erfarenheter ska dyka upp.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Vinny Kutty i Californien är en av de akvarister i världen som har riktigt stor erfarenhet. Tyvärr verkar hans sida med artiklar vara nere just nu. Pröva att googla på Crenicichla+Kutty

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Sv: Erfarenheter och/eller fakta on gäddciklider

          Tack för tipset
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • liv
            NCS Medlem
            • februari 2005
            • 192

            #6
            Ursprungligen postat av affealien
            Hejsan!

            Kanske blir så att jag behåller mitt akvarium ett tag till men byter inriktning och då har jag sneglat på att hålla gäddciklider gärna någon lite större variant som tex Crenicichla johanna och Crenicichla sp. "xingu 1".
            Så nu undrar jag om någon har bra info eller erfarenheter av dessa ciklider eller gäddciklider i allmänhet.
            Är de väldigt aggressiva hur vill de att karet ska se ut osv. All information är välkommen.
            Gärna lite bilder med
            Heia,gjeddeciklider er flotte greier.Har saxatilis og regani med h.psittacus.For tiden er det en saxatilis hunn som er sjef over
            de andre gjeddene.De må ha skjulesteder og da går det greit,saxatilisene har lagt egg en gang og gravde da plass under en rot.
            Gjedder er praktfulle fisker som fullvoksne,og krever ofte vannskifte og variert for.De gjeddene du vil ha er det mye stoff om på
            monster fish keeper og lignende sider.Masse flotte bilder.De gjeddene du tenker på blir en god del større en mine og trenger nok stor plass og mange skjulesteder,er nok en del aggresiv.Så en 35cm.c.marmorata i en akvariebutikk for noen år siden,ett mektig syn.
            jan

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Hade 2st C. Marmorata i ett 720 för några år sedan, det funkade i 3-4 dagar sedan fick jag sätta den mindre av dem i ett 540... Hade kanske funkat med mer rötter i karet men jag hade både rötter och växter i karet som fungerade som gömslen.

              Har även haft C. Regani och C. Wallacii men dessa tillhör ju dvärg Crenicichlorna och dessa upplevde jag inte som speciellt agressiva.
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Saxatilisgruppen är rätt enkla och funkar i akvarier under 2,5m. Jag har inte haft xingu 1 själv men har sett dem funka utmärkt i akvarier på 2 m.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Erfarenheter och/eller fakta on gäddciklider

                  Kan utan att skämmas säga att de är lite sånt här beteende jag längtar efter att få se. Predator! http://youtu.be/rlzYEAtIN38 riktigt jaktbeteende!

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Erfarenheter och/eller fakta on gäddciklider

                    Haha fel film, syftade på denna, fast den första är inte dum den heller...

                    Kommentar

                    • tompa77
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 27

                      #11
                      För en 10 år sen hade jag arrowana och snakehead och ska du ha en brutal jaktinstinkt så kan jag (fast detta är ett ciklid forum) säga skaffa snakehead. Riktigt stygga jägare. Jag metade mört o matade den med.
                      Var ett helsike o rengöra akvariet efter allt fjäll efter men dom e riktigt roliga att se jaga.
                      Nu var min bara en 30cm innan jag gav bort den men den jagade allt. även samma storlek som sig själv.

                      Mvh
                      Tommy
                      CA
                      375L med Thorichthys pasionis, Thorichthys meeki & Rocio octofasciata

                      Kommentar

                      Arbetssätt...