Erfarenheter av Juwel Lido 120

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nepal
    • maj 2024

    Erfarenheter av Juwel Lido 120

    Hej,

    Någon som har erfarenheter av Juwel Lido 120? Ett "kub" format kar på 120 liter 61 x 41 x 58 cm.

    Jag har funderingar kring att köpa detta akvarium + möbel för att ha ciklider i det, vad tror ni?

    Är kub akvarium något att ha? Jag gillar dem eftersom de är platseffektiva och ser snygga ut, men förstår fördelen med traditionella långa akvarium då många fiskar verkar föredra det...

    Finns det några roliga ciklidarter som passar till denna typ av akvarium? Snäcklekande Tanganyikaciklider?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 11300.png
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 697917
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej och välkommen till detta formidabla forum!

    Till snäcklekare skulle den nog passa + några Paracyprichromis nigripinnis om du sätter in några skifferstenar lutande mot baksidan ända upp.
    Annars så funkar en kub till skalarer, kanske 6st.
    Du lär väl få en hel del förslag förmodar jag.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Välkommen hit!

      Jättesnyggt akvarium, jag personligen gillar kubakvarium, men jag vet att alla inte gör det (förståss )

      Det finns massor med ciklider du kan ha i det akvariet.

      Apistogramma bör gå utmärkt också tillsammans med scalarer om du så vill. Annars har du några tips här:,
      Cleithracara maronii
      Dicrossos
      Ivanacara
      Laetacara
      Nannacara
      Pelvicachromis
      ...
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Christer5
        Användare
        • december 2012
        • 155

        #4
        Hur tycker du att Juwels innerfilter är ?

        Är det tyst ?

        Kommentar

        • Nepal

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Hur tycker du att Juwels innerfilter är ?

          Är det tyst ?
          Jag har inte köpt akvariumet ännu så jag vet inte hur mycket innerfiltret låter

          Någon som har några dåliga erfarenheter av Juwel akvarium?

          Kommentar

          • Moggz
            Användare
            • januari 2012
            • 13

            #6
            Det där med Juwels innerfilter är något som diskuterats fram och tillbaka hur mycket som helt.
            Jag har 3st Juwel, Rio 300, Vision 260 och Rio 120. jag körde mitt första Vision 260 i 7 månader med Juwels filtert med ständiga problem med nitritspikar då och då, följde Juwel råd på att byta filter material, vilket jag tröttnade på och kör numera enbart med Eheim ytterfilter som jag gör rent när de blir för skitiga och blir dålig cirkulation. Mitt råd är att köra med något annat filter. Annrs är jag super nöjd med mina Juwel kar, synd bara de inte säljer dem utan filter.

            Kommentar

            • Olivaw
              Användare
              • juli 2012
              • 115

              #7
              Hörde från en kille i en zooaffär att filtret i Lidon är helt ok. Jag har slitit bort mitt då jag inte gillar det hörnet, blir externt filter istället om budgeten tillåter..
              Jag har ett annat Juwel men det har en belysning som är usel om man vill ha bra växtlighet.. Något Juwel är ökända för har jag förstått. Men Lido har ju två T5 så det borde ge bättre kräm..

              Kommentar

              • Morgan
                Användare
                • februari 2011
                • 21

                #8
                Jag har kört Juwels filter till Tanganyika nu i fyra år, och har aldrig haft problem. Har bytt pumphuvudet till den största pumpen, och då blev det lite bättre flås.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Erfarenheter av Juwel Lido 120

                  Jag kom hem idag med ett mycket fint begagnat Lido kar, svart möbel. Skulle "bara" till Jula för lite blästersand också låg Tropakvariefiskimport på vägen... Så kan de gå.

                  Kommentar

                  • Nepal

                    #10
                    Kollade på Juwel Lido 120 i butik men tyckte inte att möbeln var tillräckligt snygg och locket ovanpå såg plastigt och billigt ut.

                    Skall nog kolla runt lite på andra alternativ...

                    Kommentar

                    • Christer5
                      Användare
                      • december 2012
                      • 155

                      #11
                      Tycker nog att man får ett snyggt Juwelakvarie för pengarna,visst finns det snyggare men då kostar det

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Erfarenheter av Juwel Lido 120

                        Ja jag är nöjd. Visst huven är av plast, så de är klart den ser plastig ut. Tycker de är ett smart paket

                        Kommentar

                        Arbetssätt...