Går det bra attinroducera en 13cm hona till våra 5cm? (Orage head)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    Går det bra attinroducera en 13cm hona till våra 5cm? (Orage head)

    Hej


    Vi har idag 6st Orange Head. Vet ej könen på dem. Har haft dem sedan dem var mycket små =)
    Vi har blivit tillfrågade om att få ta emot en 12cm orange head hona. Har dock inte fått någon bild så att det kan bekräftas.

    Skulle det till 100% gå bra att introducera en såpass vuxen hona bland våra "småttingar"?


    Tack på förhand.


    Fisken på bilden är en Araguaia och inte Tapajos?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av timebandit; 21 februari 2013, 18:39.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag skulle säga att det går 100% utmärkt att introducera den honan!

    Vad gäller Araguaia och Tapajos så kan man nog debattera om det verkligen är olika arter. De senaste studierna jag läst säger att det är olika, men det är observationer från hobbyn. Inte vetenskapliga. För att se skillnad måste de vara rejält utfärgade.
    Ur artregistret:
    "Skiljs från den närbesläktade orange head Tapajos genom att sidofläcken ligger lägre, den har en mer spolformad kropp med mer rundat huvud, den har inte heller lika stark röd färg på huvud och fenor som Tapajos varianten."

    Till detta kan jag lägga att tapajos har rött på ovansidan av stjärtroten då de är helt utfärgade. Det har jag läst mig till och observerat på mina egna.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • timebandit
      Användare
      • januari 2013
      • 186

      #3
      Tack så mycket för svar!

      Har läst en hel del här på forumet ang. om det är samma eller inte, svårt at själv avgöra men med tiden så...
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Fortsätt att fota och lägg ut så kanske vi kan hjälpa till. Kan ju vara intressant att samla uppgifter kring eventuella skillnader dessutom.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • timebandit
          Användare
          • januari 2013
          • 186

          #5
          Absolut, det är nästan en skyldighet

          Ev. får vi hem denna honan till nästa helg.


          Vet du när denna arten börjar färga ut ordentligt? Våra som är runt 5cm har precis börjat lite smått och dessutom börjat putta lite på varandra men inga större färger ändå tycker jag.
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata
          Filterräckor av olika sorter

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Trevligt. Det kommer säkert gå utmärkt. Det är sjukt vackra firrar. Här är en öppen bildtråd:
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...