Levande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    Användare
    • februari 2013
    • 25

    Levande

    Jag tog hem lite levande blackworms för knappt två veckor sedan från California Black Worm Co. i Kalifornien, http://aquaticfoods.com

    Kom till Sverige med FedEx på mindre än 48 timmar. Kan rekommendera detta företag. Har riktigt bra service och personligt bemötande. Dan svarar på alla frågor man kan tänka sig.

    Här kalasar mina WF diskusar på maskarna:

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Med vänlig hälsning,
    Roger
    Senast redigerad av lofstrog; 19 februari 2013, 13:39.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Beställde du hållaren (eller vad man nu ska kalla den) därifrån med? Vad kostar det att beställa? Hur länge håller de sig i t.ex. kylskåp (om man beställer mycket) och hur ser tullen på den här typen av importer? Många frågor, men helt klart intressant.

    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      För övrigt hysteriskt snygga diskusar, jag får bita mig i tungan varje gång jag ser fina vildfångade plattfiskar för att inte göra något överilad beställning . Väcker helt klart habegär...

      Kommentar

      • lofstrog
        Användare
        • februari 2013
        • 25

        #4
        Levande

        Ursprungligen postat av Banderad
        Beställde du hållaren (eller vad man nu ska kalla den) därifrån med? Vad kostar det att beställa? Hur länge håller de sig i t.ex. kylskåp (om man beställer mycket) och hur ser tullen på den här typen av importer? Många frågor, men helt klart intressant.

        /Jocke
        Vi tar det i tur och ordning så långt som jag har svar på dina frågor

        - Maskbehållare beställde jag inte då man inte kunde garantera att de håll i transporten. Har läst på några forum att de är ganska bräckliga. Jag har förvarar dem i 2L glassburken. Ca 200g i varje.

        - Hur mycket det kostar är säkert beroende på mängd man beställer och kanske också var man bor i landet. Det är helt klart att det är expressfrakten med FedEx som kostar. Inte billigt alls. Minsta mängd som Dan skickar är 3pund dvs knappt 1,4 kg. Be om kostnadsförslag av Dan. Bara att skicka mail. Han svarar så snart han har vaknat

        - Det finns två huvudsätt att förvara sina BW på antingen kyligt, helst under 8 grader, eller i rumstemperatur.

        Om man förvarar i kyla så går det bra att förvara dem i stora glassburkar. Masklagret får inte vara för tjock, Max 1cm, och inte mer än 2-3 cm vatten över masklagret. Inget lock på burken alternativt lock med många hål i så att det inte blir syrebrist. Blir det syrebrist så ger sig maskarna av och försöker klättra ur burken. Det som är viktigt vid kylförvaring är att man sköljer maskarna ordentligt varje dag med avluftat, kylt och ej klorhaltigt vatten. Hållbarhet vid kylförvaring ca 1 månad.

        I rumstemperatur kan man förvara dem i ett litet akvarium med väl syresatt vatten. Här spelar inte vattennivån nå'n större roll. Matning med tex maltabletter. Maskarna gillar att gömma sig under saker och gillar alltså inte ljus. Här är fältet fritt att prova olika substrat som både lämpar sig för reproduktion och skörd. Vattenbyten när det behövs men förslagsvis 2-3 gånger i veckan. Det ska aldrig lukta illa eller bli grumligt vatten. Hållbarhet, för evigt så länge kulturen sköts om ordentligt.

        - Tullen är väl en känslig fråga. Jag tror att både tull och Jordbruksverket skulle vilja ha ett ord med i laget. Jag har faktiskt inte kollat... Antar att detta borde gå under foderimport.

        Många ord blev det. Hoppas att du blev lite klokare

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag tackar för detta.

          /Jocke

          Kommentar

          Arbetssätt...