Beteende hos chokladciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carpus
    Användare
    • september 2012
    • 142

    Beteende hos chokladciklider

    Jag har 4 chokladciklider (20 cm) i ett 375l kar, tanken är att få ett par och lämna bortre andra två. Hittills har det funkat fint och jag trodde att jag fått ett par, de simmar ihop hela tiden och är lite bossiga mot de andra två. Dock har en av fiskarna under de senaste två veckorna antagit en gulare nyans än i vanliga fall och dominerar totalt i karet. Hen håller till i ett hörn där hen mest står och vibrerar och spänner sig för att sedan göra plötsliga utfall mot övriga fiskar.
    Trodde först på lek men eftersom inga andra får komma i närheten vet jag inte.

    Nån som har erfarenhet av detta?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Om han beter sig så så låter det definitivt som att han visar upp sig för eventuella honor med syfte att leka. Om ingen visar intresse kan det vara så att du har bara hanar, men det kan också vara så att de fortfarande är unga och övriga inte känner sig redo för lek ännu. Det kan ta ett bra tag innan du har ett lekpar.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Testa mycket mat - gärna levande - och några rejäla vattenbyten - och notera vad som händer.

      Kommentar

      • Carpus
        Användare
        • september 2012
        • 142

        #4
        Minst en hona har jag då de tidigare visat lekbeteende genom att tillsammans putsa på en rot. Vi får se hur det utvecklar sig

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Vid 20cm är de könsmogna utan tvekan... är de alla jämnstora? hade choklader för några år sedan å hanen var tydligt törre än honan. Jäkla trevliga fiskar det där, helt klart en favvorit för min del!

          Ursprungligen postat av Carpus
          Minst en hona har jag då de tidigare visat lekbeteende genom att tillsammans putsa på en rot. Vi får se hur det utvecklar sig
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            #6
            Två honer kan leka av varandra. Är du säker på att du har både hona och hane? Min hane är 25cm och honan bara 16cm.

            Kommentar

            • Carpus
              Användare
              • september 2012
              • 142

              #7
              2 är riktiga biffar med rejäla huvuden och 2 lite mindre och nättare. Får försöka trigga dem med mat och vattenbyten!

              Kommentar

              Arbetssätt...