Aequidens med Scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivaw
    Användare
    • juli 2012
    • 115

    Aequidens med Scalare?

    Satt och surfade runt i artregistert och sprang på Aequidensciklider och föll pladask. Nu var ju tanken att först o främst ha scalarer i 540L burken och farhågan är väl egentligen om de är för lika? Beteendemässigt alltså Eller är Aecuidens en fisk som bebor hela akvariet eller håller den sig i överdelen som scalarer oftast gör?
    Ni som haft Aequidens; några tips/att tänka på?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Det hänger nog på vilken Aequidens du fallit för. Någon specifik?

    de är ju i allm,änhet väldigt stora och Aequidens sp. "jenaro herrera" är väldigt aggressiva i min meing.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Jag kan rent generellt rekomendera Aequidens eftersom det är något av favoriter för mig. De viktigaste områdena för dem är bottnen eftersom det är där de tar revir men de rör sig förstås i hela akvariet. Generellt ser jag inga problem att hålla dem med scalarer men som David säger är vssa av arterna mer agressiva än andra. Aequidens metae är tex mycket lugn medans Aequidens sp. "jenaro herrera" är stökigare (dock mest inbördes enligt min erfarenhet). En annan relativt vanlig art i handeln är Aequidens tetramerus , den har jag ongen erfarenhet av men jag misstänkrer att den är snäppet argare.

      Jag tror nog att alla arterna an fungera bra med scalarer i ett 540. Vad tror ni andra?

      mvh

      Olof

      mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • salmberg
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 830

        #4
        Jag har Aequidens sp. "jenaro herrera" och Aequidens pallidus och de är ganska tuffa av sig. Har haft Aequidens tetramerus med scalar i 400l kar och det gick mycket bra. Tror även Metae eller någon av de mindre Aequidens kan gå bra. Tråkigt nog så är utbudet av dessa ciklider inte så stort i landet. Vet du vilka som finns att få tag på i butikerna dår du bor?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Om du inkluderar arter som förr fördes till Aequidens finns det flera som passar som Laetacara, Cleithracara, Bujurquina och Krobia.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #6
            Hallo Olivaw, du kan nok velge hvilken Aequidens du ønsker i et såpass stort akvarium, scalarene går jo i midtre og øvre deler og krangler ikke med Aequidens om reviret. Jeg har hatt de fleste Aequidens og du kan gå inn på min hjemmeside og lese om Aequidens. Det er en flott slekt med mange fine fisker.

            Cichlid-Power

            Kommentar

            • Olivaw
              Användare
              • juli 2012
              • 115

              #7
              Då tackar jag ödmjukast för tipsen och konstaterar att det borde funka, kanske någon sort man skall akta sig lite för.
              Jag bor utanför GBG sånär det gäller anskaffande så får jag väl börja med att höra mig för hos Diskus Varberg, Ciklidhuset i Lerum och Tropisk akvariefisk import i GBG. Samt diverse forum kanske..
              Burken är pga lågvatten i plånboken på väntan just nu. Men innan sommaren så...

              Kommentar

              Arbetssätt...