Copadichromis-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Skönt Håkan dina bilder är alltid vassa!

    Dom honorna är faktiskt riktigt snygga!!

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #17
      Tackar! Ja, dom är helt klart snygga "red fin" honorna. Ett klart plus är att halogen spottar ger samma effekt på dom röd fenorna som kamera blixt.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Lars
        Användare
        • augusti 2010
        • 226

        #18
        Ursprungligen postat av HåE
        Riktigt fina hanar Lars!
        Tackar HåE
        Får se om jag kan fixa lite bilder på honor med,,,,det krävs ju för att fortplantningen skall fungera
        Hemsida
        FiskTorget

        Kommentar

        • Therapyman
          Användare
          • september 2012
          • 104

          #19
          Jag har en liten grupp 1+2 Copadichromis borleyi , Kadango tillsammans med mina Mbuna... detta verkar fungera mycket bra... funderar på att skaffa fler eftersom jag gillar dessa... vad rekommenderar ni då.. att utöka gruppen med fler individer.. nån mer hanne och några fler honor.. eller att köpa 1+2 (eller fler) av annan Copadichromis art?

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #20
            Hur stort kar har du? När jag hade borleyi hade jag fullvuxna fiskar i ett 540-liters med lite mbunas med fördelningen 2+5 om jag inte minns helt tokigt. Det fungerade bra och alla fiskarna var utfärgade och fina.

            /Jocke

            Kommentar

            • Therapyman
              Användare
              • september 2012
              • 104

              #21
              Ursprungligen postat av Banderad
              Hur stort kar har du? När jag hade borleyi hade jag fullvuxna fiskar i ett 540-liters med lite mbunas med fördelningen 2+5 om jag inte minns helt tokigt. Det fungerade bra och alla fiskarna var utfärgade och fina.

              /Jocke
              Jag har ett 350 l Juwel..

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #22
                Jag upplever dem som en snäll fisk, men personligen skulle jag nog inte ha en större grupp i ett kar av den storleken. De blir ju onekligen ganska stora med tiden. Men det kan säkert fungera.

                /Jocke

                Kommentar

                • Therapyman
                  Användare
                  • september 2012
                  • 104

                  #23
                  Då låter jag nog min hanne vara ensam med sina damer... kanske investerar i en hona till. Tycker att dom är fina åxå...

                  Anses dessa som lika lätta eller svårare än mbunas när det gäller att få dem att leka?

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Att få dem att leka är i allmänhet ganska lätt. Problemet kan vara att få honan att hålla mer än några dagar. Mina lekte massor av gånger, men jag fick inga yngel på dem. Jag vet att Albin (Endymion) hade borleyi han fick yngel på, men efter flytt vägrade de att hålla (om jag inte minns fel, Albin får rätta mig i så fall ).

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • jb63
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 92

                      #25
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Att få dem att leka är i allmänhet ganska lätt. Problemet kan vara att få honan att hålla mer än några dagar. Mina lekte massor av gånger, men jag fick inga yngel på dem. Jag vet att Albin (Endymion) hade borleyi han fick yngel på, men efter flytt vägrade de att hålla (om jag inte minns fel, Albin får rätta mig i så fall ).

                      /Jocke
                      Har ett par av Azureus som har lekt ett otal gånger men tyvärr håller inte hon hela tiden utan bryter efter ca en vecka,hon har just nu munnen full så man hoppa att det går denna gång.Med vänlig hälsning, jonas

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #26
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Att få dem att leka är i allmänhet ganska lätt. Problemet kan vara att få honan att hålla mer än några dagar. Mina lekte massor av gånger, men jag fick inga yngel på dem. Jag vet att Albin (Endymion) hade borleyi han fick yngel på, men efter flytt vägrade de att hålla (om jag inte minns fel, Albin får rätta mig i så fall ).

                        /Jocke
                        Exakt samma tråkiga erfarenhet som jag har av min "red fin" hona. Nu på slutet bryr hon inte ens om att plocka upp eggen vid leken längre.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • jb63
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 92

                          #27
                          Men vad kan man göra för att få dom att gå hela vägen..

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #28
                            Geertsi hanen som du har är verkligen en pärla.
                            Har väl inte varit så värst intresserad av dessa förut, ända tills nu.
                            Fenverket på din hane är det som imponerar mest på mig.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Therapyman
                              Användare
                              • september 2012
                              • 104

                              #29
                              Om man vill maximera chansen till lek.. är det då "bäst" att ha så många honor som möjligt till en ensam hanne... eller kan det vara bra med konkurrens hannar emellan?

                              Kommentar

                              • jb63
                                Användare
                                • januari 2010
                                • 92

                                #30
                                Copadichromis atripinnis Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0189.jpg
Visningar: 3
Storlek: 544,7 KB
ID: 684818 Någon som har erfarenhet av dessa otroligt snygga fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...