½ miljon snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pega
    Användare
    • oktober 2002
    • 55

    ½ miljon snäckor

    Jag köpte några javaormbunkar till mina Malawiakvarium för några veckor sedan,
    nu är det en fullkomlig invasion av snäckor [V]
    Snäckorna är "strutformade" och ca 1-1,5 cm stora.
    Vad ska jag göra för att bli av med eländet ?

    Peter Garrido
    pega@porsgata.net
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Dessa "strutformade" snäckor är ganska nyttiga att ha i karet, men däremot inte en halv miljon...*s*

    Här är några idéer:

    1. Plocka bort alla du kommer åt när du gör vattenbyte eller något annat med akvariet.

    2. Lägg "fälla" åt snäckorna. Jag kommer inte ihåg nu på rak arm vad man kan lägga i som snäckorna dras till, men jag har läst det någonstans. Du måste däremot se till att dina fiskar inte kommer åt det istället för snäckorna. På natten så tar sig snäckorna dit och du kan plocka upp dom tillsammans med ditt "bete" på morgonen.

    3. Ge fiskarna måttligt med föda och då begränsar du också snäckornas utbredning. De äter nämligen allt de kommer åt i form av rester och dylikt.

    Alternativ 1 är nog det jag skulle göra i kombination med 3.

    Kommentar

    • Jonne
      Användare
      • april 2003
      • 120

      #3
      Hej
      Om du har stora malawi så skaffa någon kulfisk, dom rensar verkligen snäckor. Jag har testa själv, men det måste vara ganska stora malawisar för att kulfiskarna äter det mesta som rör sig.
      www.discusklubben.se

      Kommentar

      • spix

        #4
        hejsan jag kanske har en liten halv lösning på ditt problem
        jag har varit med om att rätt många Labidochromis arter är rätt sugna på snäckor taget i från info om caeruleus

        Som alla Labidochromisarter livnär sig även denna art på att plocka ut insektslarver och mindre musseldjur från Aufwuchsmattan som täcker stenbiotopen där den lever. L. caeruleus är synnerligen anpassad till denna fodertyp med sin spetsiga mun och dess framåtriktade tänder. Det finns en poulation av denna art som lever ibland Vallisneriabestånden, där den söker sin föda ibland de förekommande mindre snäckorna
        o en polare till mej hadde problem med snäckor tills han skaffade perlmut sen var det rent
        hoppas jag varit till nån hjälp om du nu vill ha ett biotop akvarium []

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • maj 2002
          • 309

          #5
          Flubenol 5% tar kål på snäckorna utan att skada vare sig fiskar eller växter. Medlet blockerar snäckornas (och ev parasiter, t ex blodmask och gälparasiter) näringsintag så de sakta svälter ihjäl. Processen tar ungefär 14 dagar. Mycket effektivt och funkar utmärkt även i sällskapsakvarium. Medlet används flitigt av diskusägare då diskus mycket lätt får gälparasiter. Det är viktigt att rensa upp de döda snäckorna efterhand så inte de förstör vattnet när de ruttnar.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Var får man tag på Flubenol 5%? Det vore bra att veta så att säga...[8D]

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • maj 2002
              • 309

              #7
              Flubenol 5% säljs inte i Sverige (trodde jag länge). Det visade sig dock att det går att få tag på, men det är en väl bevarad hemlighet bland diskusodlare. Inte förrän jag själv lyckats importera medlet från Tyskland och annonserat ut på ciklid.se att jag kunde sälja (då förpackningarna är stora) så hörde vissa av sig. Det var INTE populärt kan jag säga. Det är ynkligt att man inte försöker hjälpa andra, men det är väl "mammon" (pengabegäret) som styr. Medlet är mycket effektivt och diskusyngel får ofta problem med gälparasiter så det är väl viktigt för deras förtjänst att "vanliga" akvarister inte får för många överlevande yngel. Då sjunker ju priset på diskus...
              I alla fall så kan man göra på 2 sätt. Endera köpa medlet i en jätteförpackning som kostar flera tusen kronor eller kontakta mig. Jag säljer fortfarande, men har inte mycket kvar då jag behöver för eget bruk. Då kostar en dos som räcker till 3 500 liter vatten 100:-. Jag har lagt på lite då det är minst sagt pilligt att väga upp medlet (som liknar mjöl). Köper du en förpackning själv så blir det betydligt billigare, men då har du så mycket att du kan behandla en hel insjö... Medlet är avsett för avmaskning av höns och grisar egentligen, fiskar behöver inga större mängder för att bli friska. Maila mig: tommy.k(remove)@sverige.nu om du är intresserad. Bruksanvisning skickar jag med.


              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Är flubenol samma sak som emtryl, eller är det en ersättare? Emtryl används ju också för tarmproblem hos höns och svin.

                Tony Englund

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 309

                  #9
                  Emtryl (vet) anses vara cancerframkallande och säljs tydligen inte längre i Sverige, Norge och Danmark.

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Varför inte prova praktbotior eller någon annan botia.
                    Jag har haft samma problem men mina praktbotior löste det till mig. Sen är ju fisken fin att titta på också.
                    2 cm-yngel av P. Dovii är också alldeles utmärkta. Fast då måste du ju först skaffa dig ett par som kan producera yngel först.

                    Själv brukade jag håva upp snäckor efter det att akvariet varit släckt en timme på kvällen (det skall vara mörkt i rummet). När man tände det igen så satt det massvis av snäckor på rutorna. Det var inga problem att fylla ett 2,5 dl-mått när det var som värst. I detta kar hade jag inga praktbotior (pga att P. Dovii gick där). När Doviina hade lekt och ynglena vuxit till sig så rensade ynglena hela karet från snäckorna.

                    Kan man lösa problemen utan kemikalier så skall man nog prova det först.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 309

                      #11
                      Absolut, kan man få bort snäckorna med botior så är det den bästa lösningen. Ofta fungerar det, men de verkar ha problem med att rå
                      på de strutformade. Men är man bara lite tålmodig så brukar botiorna avgå med slutsegern i alla fall.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...