Lämpligt innehåll i ett 54-liters akvarium ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Lämpligt innehåll i ett 54-liters akvarium ?

    De senaste månaderna har tre familjer i min bekantskapskrets skaffat akvarium. Inte förvånat har alla tre kommit hem med ett eheim paket
    54 liters. Dessa paket kostar som lägst 499 kr och som mest 800 kr. Nu har ingen av dessa familjer rådfrågat mig utan frågat i affären de köpt
    burkarna. Fiskarna har blivit några guppies, platy,kopparbarber, en ancistrus och slöjstjärtar, alla dessa tre kom hem med 2 slöjstjärtar var.
    Så min fråga är om dessa "utbildade" säljare har lärt sig att rekommndera slöjstjärtar till 54-liters burkar ?. Är detta ok rent etiskt ?
    nästa fråga är vad skall jag rekommndera dessa att ha i sina 54-liters burkar för att få en intressant och långsiktig hållbart innehåll ?
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Snäcklekare kanske?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Bland ciklider så är väl snäcklekare ett bra val. Kan man ha dem med tex platy ?. Problemet med en nybörjarburk på 54 liter är ju att de flesta
      vill ha fiskar som är hyfsat stora och visar sig. Av någon anledning lockas många av slöjstjärtar.....

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Tja, får väl låta mina bekanta fortsätta med slöjstjärtar i sina 54-liters då några andra förslag inte ges.....( förutom Wilhelms snäcklekare)

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Tja, får väl låta mina bekanta fortsätta med slöjstjärtar i sina 54-liters då några andra förslag inte ges.....( förutom Wilhelms snäcklekare)
          Suck, igår besökte jag en av 54-liters burkarna och nu simmade det 3 slöjstjärtar + 3 silverhajar i denna. Ja vad skall man säga ??.
          Råd behövs nog nu mer än någonsin.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Med tanke på att det verkar råda allmän brist på intresse hos dina bekanta för vad dom stoppar i sina burkar, är det då någon idé att komma med andra förslag? Jag tror ju knappast att dom är ute efter gråa snäckskalslekare som ligger och trycker i ett snäckskal 24/7 med tanke på vilka fiskar dom väljer när dom handlar fisk.

            När det gäller butikspersonal så finns det såna som kan mycket (oftast i rena akvariebutiker) och dom som inte vet om slöjstjärten är en ciklid eller inte (oftast i butiker där det finns mest hund, katt och smådjur). Jag tror varken den kunniga eller den okunniga personalen orkar stå och argumentera med sina kunder om vilken fisk som är lämplig. Inte om kunden har bestämt sig iaf. Dessutom är syftet med butiken att sälja saker och djur och därmed tjäna pengar.

            Jag tror inte att merparten av dom som skaffar sig ett akvarium är särskillt intresserade av fisk, jag tror dom är intresserade av att ha ett fint akvarium som helst ska sköta sig självt. Dessutom ska man helst inte behöva några speciella kunskaper för att det ska fungera, det ska vara ungefär lika enkelt som att stoppa i en akvarie-dvd i dvd-spelaren fast det här ska vara "levande" (i de flesta fallen slutar det med död).

            Nu kanske det här inlägget tolkas som att det är en bitter nörd i medelåldern som hatar alla som inte älskar hans gråa, dyra fiskar och är superintresserade av allt som har med hans akvarium och fiskar att göra som skriver. Och kanske ligger det någon liten smula sanning i den tolkningen men det är inte så jag menar utan jag skriver bara vad jag tror är realiteten

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #7
              Fjärilsciklider såklart!
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Med tanke på att det verkar råda allmän brist på intresse hos dina bekanta för vad dom stoppar i sina burkar, är det då någon idé att komma med andra förslag? Jag tror ju knappast att dom är ute efter gråa snäckskalslekare som ligger och trycker i ett snäckskal 24/7 med tanke på vilka fiskar dom väljer när dom handlar fisk.

                När det gäller butikspersonal så finns det såna som kan mycket (oftast i rena akvariebutiker) och dom som inte vet om slöjstjärten är en ciklid eller inte (oftast i butiker där det finns mest hund, katt och smådjur). Jag tror varken den kunniga eller den okunniga personalen orkar stå och argumentera med sina kunder om vilken fisk som är lämplig. Inte om kunden har bestämt sig iaf. Dessutom är syftet med butiken att sälja saker och djur och därmed tjäna pengar.

                Jag tror inte att merparten av dom som skaffar sig ett akvarium är särskillt intresserade av fisk, jag tror dom är intresserade av att ha ett fint akvarium som helst ska sköta sig självt. Dessutom ska man helst inte behöva några speciella kunskaper för att det ska fungera, det ska vara ungefär lika enkelt som att stoppa i en akvarie-dvd i dvd-spelaren fast det här ska vara "levande" (i de flesta fallen slutar det med död).


                Nu kanske det här inlägget tolkas som att det är en bitter nörd i medelåldern som hatar alla som inte älskar hans gråa, dyra fiskar och är superintresserade av allt som har med hans akvarium och fiskar att göra som skriver. Och kanske ligger det någon liten smula sanning i den tolkningen men det är inte så jag menar utan jag skriver bara vad jag tror är realiteten
                Nja, mina bekanta har stort intresse men är helt gröna inom hobbyn, jag har valt att inte lägga mig i än utan vänta och se. De har ödmjukt frågat i affären efter råd och detta har gett detta resultat, 3 slöjstjärtar och 3 silverhajar, således saknas antingen kunskap ( mest troligt) eller
                så struntar säljarna i hur det går ( men som sagt jag är säker på att kunskapsnivån är låg ).

                Men oavsett så tycker jag att grundfrågan vad man lämpligen sätter i ett 54-liters är mycket relevant med tanke på mängden som säljs till
                nybörjare, varför inte ta detta med set ett steg längre och sälja paketen färdiga med en viss fiskblandning ?

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ursprungligen postat av Doktor-T
                  Fjärilsciklider såklart!
                  Visst ett utmärkt val men tvekar lite om nybörjare lyckas hålla dessa vid liv......men för en mer erfaren kanske ett av de bästa förslagen..

                  Kommentar

                  • mpe71
                    Användare
                    • maj 2010
                    • 30

                    #10
                    Min son har ett 54-liters på sitt rum som jag hjälper honom med. Där har vi stoppat i ett Apistogramma agazissi- par, 10 st Kardinaltetror, några Corydoras och några Otocinclus. Det fungerar bra och är både intressant /kul för de som kanske är lite mer intresserade, samtidigt som det ser snyggt ut även för de som inte är så insatta!

                    Kommentar

                    • Volny
                      Användare
                      • september 2012
                      • 20

                      #11
                      Om det inte behöver vara ciklider så är det väl bara och surfa in på zoopet och läsa artbeskrivningar och se vilka som är lättskötta och passar i 54liters akvarium?

                      Jag skulle nog rekommendera neontetror då deflesta nybörjare vill ha fina fäerger, de passar i små akvarier och är relativt lättskötta. Guppys är också trevliga, och det kan vara skoj om de får lite yngel.Lite körsbärsräkor är alltid skoj.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av HåkanM
                        Nja, mina bekanta har stort intresse men är helt gröna inom hobbyn, jag har valt att inte lägga mig i än utan vänta och se. De har ödmjukt frågat i affären efter råd och detta har gett detta resultat, 3 slöjstjärtar och 3 silverhajar, således saknas antingen kunskap ( mest troligt) eller
                        så struntar säljarna i hur det går ( men som sagt jag är säker på att kunskapsnivån är låg ).

                        Men oavsett så tycker jag att grundfrågan vad man lämpligen sätter i ett 54-liters är mycket relevant med tanke på mängden som säljs till
                        nybörjare, varför inte ta detta med set ett steg längre och sälja paketen färdiga med en viss fiskblandning ?
                        Jag betvivlar inte att dina bekanta har ett stort intresse för att få ett fint akvarium med fina fiskar, men stort intresse betyder i min värld att man söker kunskap för att lära sig så mycket man kan om sitt nya intresse.

                        Självklart litar man på den "expertis" som finns där man köper sina fiskar när man inte har kunskap själv att avgöra vad som är "rätt" eller "fel". Men då anser inte jag att man har ett STORT intresse. Man är i uppstartsfasen av sitt intresse och det kan gå åt olika håll beroende på vilken start man får.

                        Jag ska inte kapa din tråd med massa trams, även om jag tycker att det är intressant att diskutera, för jag tillför ingenting i din fråga känner jag.

                        Startar en egen blajtråd istället http://www.ciklid.org/forum/showthre...003#post903003
                        Senast redigerad av Erik Österlund; 26 april 2013, 11:36.

                        Kommentar

                        • Kawasa
                          Användare
                          • september 2012
                          • 840

                          #13
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          Så min fråga är om dessa "utbildade" säljare har lärt sig att rekommndera slöjstjärtar till 54-liters burkar ?. Är detta ok rent etiskt ?
                          Har sett dessa "utbildade" säljare rekomendera slöjstjärtar till 5 liters glas skålar skrämmade nog
                          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...