Vem har lekt? Diskus eller Altum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Vem har lekt? Diskus eller Altum?

    Här är en intressant fråga. Vem har lekt i mitt 900-liters kar?
    I morse när jag kom in i rummet kollade jag mest in de nya Altumen i 840-litarn och slängde i lite foder i det andra utan att kolla läget först. När jag väl satte mig ner i bäddsoffan mitt emot karen såg jag två Altum plocka och putsa på en utvald plats på en rot, ganska ivrigt. Första tanken var naturligtvis att de hade något på gång. Men sen såg jag att det redan fanns en romkaka och det var den de plockade i sig av! Snabbt som fanken rusar jag ut ur rummet för att hämta en kamera, får tag på iPhonen och när jag kommer in i akvarierummet igen finns det inte så mycket kvar. Men det finns några romkorn kvar i alla fall.
    Min fråga är naturligtvis: Vem har lekt?
    Det finns bara två alternativ: Diskusen eller Altumen. Jag vill ju gärna att det ska vara Altumen eftersom det är mer unikt, men det känns lite för bra för att vara sant. Jag har sett att det finns ett par Altum som verkar gilla varandra och ett par diskus som på samma sätt verkar ha bildat par. Det som talar för Altumen är att det paret försvarat just den platsen och har mest hållit till där sedan någon månad tillbaka. Diskusen har inte alls på det sättet haft ett revir. När jag fotade skrämde jag bort Altumen och därefter kom Diskusparet dit och tog de sista kornen medan de höll Altumen borta.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0444.jpg
Visningar: 1
Storlek: 780,7 KB
ID: 697871
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0444-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 402,0 KB
ID: 697872

    //Kaj
    8
    Altumen
    50,00%
    4
    Diskusen
    50,00%
    4

    Omröstningen har löpt ut.

  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Coolt det låter ju onekligen som om det kunde vara altumen på alla beskrivningar av beteenden som du gör även om allt annat skulle tala för diskus då altum är kända för att vara extremt svåra att få att leka (eller är de inte det,är det bara svårt att få rom att bli till yngel och sedan till vuxna???)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • december 2004
      • 1112

      #3
      Skulle säga att det är högst sensationellt att om dom skulle hunnit lägga fler ägg på den korta tiden du var ute ur rummet för att leta kamera om du nu inte tog en timme på dig.
      Min röst är på diskusen och som förstagångslekare eller så har dom inte fått till det mer och därefter käkat upp sista rommen för att inte låta altumen sno dom.
      Undrar dessutom om det är vildfångade altum eller odlade Jeffrey Tanfiskar ?
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Vem har lekt? Diskus eller Altum?

        Ursprungligen postat av drd
        Skulle säga att det är högst sensationellt att om dom skulle hunnit lägga fler ägg på den korta tiden du var ute ur rummet för att leta kamera om du nu inte tog en timme på dig.
        Min röst är på diskusen och som förstagångslekare eller så har dom inte fått till det mer och därefter käkat upp sista rommen för att inte låta altumen sno dom.
        Undrar dessutom om det är vildfångade altum eller odlade Jeffrey Tanfiskar ?
        Nej, det har jag inte påstått heller att de skulle ha gjort. Vet inte hur du fick till det där? Jag fotograferade det som var kvar naturligtvis.
        Altumen käkade på rommen när jag upptäckte det hela. När jag sen kommer stormandes med kameran skrämmer jag iväg dem. Det är då diskusen kommer dit och tar de sista romkornen.
        Ja, odlade - trodde han hette Tony Tan men det har jag nog blandat ihop med ngt annat - köpta hos Kaj.p på Diskus-Varberg.
        Hade det inte varit för att det är så unikt så hade jag absolut trott på Altumen med tanke på vems revir det skedde i men jag lutar ju också åt det statistiskt sett mest sannolika, dvs diskusen.
        Det finns ju chans att ett nytt försök görs och då får jag försöka vara lite mer observant.
        Kaj

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          jag röstar på Corydorasen
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            jag röstar på Corydorasen
            Nu var det inget alternativ...

            //Kaj

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Nä kanske inte men jag ser ju på bilden att sådana finns i karet.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Nä kanske inte men jag ser ju på bilden att sådana finns i karet.
                Lägger de romkakor på vertikala ytor?

                //Kaj

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Nix men varken skalar eller diskus lägger rom med den spridning som finns på första bilden. Inte heller precis under en växt där de inte kan stå rakt o fläkta. Sedan lägger corydoras ägg på vertikla ytor ja . Men det är ju ff vad jag tror.
                  Senast redigerad av kaj.p; 11 februari 2013, 19:08.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Nix men varken skalar eller diskus lägger rom med den spridning som finns på första bilden. Inte heller precis under en växt där de inte kan stå rakt o fläkta. Sedan lägger corydoras ägg på vertikla ytor ja . Men det är ju ff vad jag tror.
                    Haka inte upp dig på spridningen. Bilden är tagen EFTER skalarerna frenetiskt satt i sig av romkakan.
                    Växten ser jag inte som något hinder för dem att sköta rommen, men det är inte så lätt att se på bilden.

                    Följande misstänkta finns i karet:
                    Altum
                    Diskus
                    Rödmunstetra
                    Corydoras
                    L-mal
                    Ancistrus
                    och en ensam Apistogramma-hona.

                    Det var en rejäl romkaka på en vertikal yta. Romkornen ganska små, men allt är relativt förstås.

                    Mina huvudmisstänkta är fortfarande helt klart diskus eller altum och sannolikt diskus, men mest beroende på det ovanliga i att altum skulle vara skyldiga.

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Jag hakar inte upp mig Tänkte bara att det fanns två möjliga alternativ o rösta på medan det fanns ett tredje på bilden (corydoras). Men lungt nästa lek fotar du o då slipper vi spekulera. Jag hoppas också att det är altumbilder som kommer.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Vem har lekt? Diskus eller Altum?

                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Jag hakar inte upp mig Tänkte bara att det fanns två möjliga alternativ o rösta på medan det fanns ett tredje på bilden (corydoras). Men lungt nästa lek fotar du o då slipper vi spekulera. Jag hoppas också att det är altumbilder som kommer.
                        Jo, det är ju det jag hoppas ska ske igen. Men man undrar ju och eftersom det finns många på forumen som har stor erfarenhet av odling är det naturligt att vända sig hit för att få lite input om vem som kan ligga bakom. Såg dock aldrig Corysarna som ett alternativ - det gör jag i o f s fortfarande inte - trodde faktiskt du skämtade från början. Men vi får väl se om något händer igen. Då ska kameran ligga redo.
                        Kaj

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #13
                          Svaret - beviset - på vilka som var de skyldiga har ni här:



                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Kenny89
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 70

                            #14
                            Man ser vilka som är äggtjuvarna också
                            / Kenny

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kenny89
                              Man ser vilka som är äggtjuvarna också
                              Ja, diskusarna ger upp reviret så snart jag närmar mig - mat är viktigare än avkomma...men de är väl för unga ännu. Och jag inser att det aldrig kommer att fungera i det här sällskapsavkvariet.

                              /Kaj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...