Hjälp! Katt kissade i akvarium....!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guldarmband
    Användare
    • januari 2013
    • 5

    Hjälp! Katt kissade i akvarium....!

    Tjoho!

    Pga flytt har jag tömt mitt juwel 400 och ställt ner det på golvet i väntan på flyttgubbar. Tror du inte att kattjäveln får för sig att kissa i det då?! Självklart var jag inte hemma på något dygn heller så det har ju hunnit torka in så jag kan inte se var det är.

    Nu behöver jag hjälp! Hur farligt är det med kattpiss för framtida fiskar och växter? Någon som har tips på hur jag kan göra rent det och hur noga måste jag göra rent det?

    edit: katterna var inte själva i några dygn, min ex sambo utan luktsinne var hemma med dem...
    Senast redigerad av guldarmband; 04 februari 2013, 12:34.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Om du bara sköljer bort det tror inte jag att det påverkar alls.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • aejohansson
      Användare
      • maj 2011
      • 432

      #3
      Fyll på vatten och i med ett filter sen, då får du igång nitrifikationsbakterierna

      Kommentar

      • guldarmband
        Användare
        • januari 2013
        • 5

        #4
        Men det är väl en massa ammoniak i kattkiss och ammoniak är väl inte sådär jättekul i ett akvarium? Eller menar du att det som jag inte får bort om jag bara sköljer av det (hur nu det ska gå till) blandas ut tillräckligt mycket när jag får i vattnet?

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Amoniak bildas när det står o är blött hela tiden,har det torkat finns inget kvar, är du osäker så fyll med lite vatten o skölj gruset, Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av guldarmband
            Men det är väl en massa ammoniak i kattkiss och ammoniak är väl inte sådär jättekul i ett akvarium? Eller menar du att det som jag inte får bort om jag bara sköljer av det (hur nu det ska gå till) blandas ut tillräckligt mycket när jag får i vattnet?
            Fyll upp burken med lite vatten, skrubba med svamp som inte repar om det inte löses upp av sig själv. Töm ur och sen är det bara att köra. Det går säkert att köra direkt om det är lite storlek på burken för katten pissar väl bara någon dl och det gör ingenting på några hundra liter vatten. Blir som en piss i havet typ

            Välkommen hit förresten!
            Senast redigerad av Erik Österlund; 04 februari 2013, 12:51.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Sv: Hjälp! Katt kissade i akvarium....!

              Hahaha, störtskön fråga. Den borde in i vår FAQ.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Ursprungligen postat av guldarmband
                Men det är väl en massa ammoniak i kattkiss och ammoniak är väl inte sådär jättekul i ett akvarium? Eller menar du att det som jag inte får bort om jag bara sköljer av det (hur nu det ska gå till) blandas ut tillräckligt mycket när jag får i vattnet?
                Så är det absolut. Skölj bort det värsta, resten spelar mindre roll. Tänk på att skölja med svalt vatten. Jag har själv spräckt flera akvarier genom att skölja med varmt vatten (inte ens kokhett utan varmt från kranen). Är det grus i akvariet så slå i en 10-30 liter vatten när du fått upp det på bordet. Blanda och slanga ur så mycket vatten du kan.

                mvh

                Olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • guldarmband
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 5

                  #9
                  Tack för alla svar! Snabba var ni också :O

                  Jag har försökt skölja ur lite, men det är ju inte alldeles enkelt att få ur vattnet igen. Huvudvärk och andnöd av stanken gör det inte precis lättare

                  Har ingen sand i akvariet just nu eftersom det ska flyttas Det är på 450 liter och jag kom precis på den briljanta idén att köpa NH4 test, så kan jag ju kolla när jag har fyllt akvariet om jag måste göra något åt det innan jag har i fisk eller om det gick bra ändå!

                  Hoppas bara lukten försvinner när jag får i vattnet.....

                  Kommentar

                  • guldarmband
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Hahaha, störtskön fråga. Den borde in i vår FAQ.
                    Haha, det tycker jag med! Jag hittade bara trådar som handlade om folk som var oroliga att katten skulle kräkas i akvariet och vad de skulle göra då... Men de fick ju bara rådet att se till att hålla katten borta från akvariet...

                    Kommentar

                    • guldarmband
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Fyll upp burken med lite vatten, skrubba med svamp som inte repar om det inte löses upp av sig själv. Töm ur och sen är det bara att köra. Det går säkert att köra direkt om det är lite storlek på burken för katten pissar väl bara någon dl och det gör ingenting på några hundra liter vatten. Blir som en piss i havet typ

                      Välkommen hit förresten!
                      Vet inte om någon som har yngel i ett 250-liters anser att 450 liter är "lite storlek på burken"?

                      Tack förresten!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...