Gick åt h-e när jag bytte vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mohlin
    Användare
    • maj 2002
    • 139

    Gick åt h-e när jag bytte vatten

    Efter att ha haft akvariet avställt en tid var det dags att dra igång det igen. Tvättar o fixar, fyller med vatten o grus. Låter det stå en vecka lite drygt. Skiftar ca 20 % av vattnet. Låter det stå en vecka. I med ca 40 nyinköpta plantor. Wow, vad de ser fina ut. 38 överlever, ok resultat. Låter det stå i drygt 2 veckor. Funderar på att köpa fisk. Byter ca 25 % av vattnet för att förbereda för fisken. DÅ! Pang bom, där försvann 10 plantor!! De liksom bara upplöstes i vattnet. Borta! Varför nu det då? Det var samma sorts vatten de stått i innan. Inga tillsatser. Inga märkliga värden, neutralt ph, hårt vatten (1.

    Det enda jag kan tänka mig var att de fick en kall-chock eftersom jag fylled på med kallt vatten från trädgårdsslangen, men såå kallt var det inte, och resten av vattnet i karet höll ca 26 grader.

    Nån som har en bra förklaring?
  • Anne E
    Användare
    • april 2002
    • 117

    #2
    Hej !
    Vad var det för plantor ? En del växer får man hantera mycket varsamt med. Inte röra dem på bladen tex en del Cryptocoryne arter som också har en benägenhet att "smälta" vid ny vatten miljö.De bör inte heller vara för nära utblåset.Ljus och näringsbrist kan okså vara en orsak??
    Mvh Anne

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vad har du haft för växtnäring?

      Ett nytt uppstartat akvarium utan "hjälp" via växtnäring eller aningen inkört akvarium med fiskar gör det svårare för växter att få näring och rota sig.

      Det räcker inte med enbart grus och vatten...och vad jag förstått så har du tvättat gruset noggrant?

      Synd för dig och dina växter...men det är bara att ta nya tag...motgångar gör segerns sötma oemotståndlig...*S*

      Kommentar

      • Mohlin
        Användare
        • maj 2002
        • 139

        #4
        Växtnäringen var sådanan där "piller" man stoppar ner vid rötterna, kommer inte ihåg namnet. Tror att jag skulle väntat lite med att byta vatten, var nog lite ivrig. Nå, i alla fall vet jag att det som klarar sig är rigtiga överlevare! Får sprida dem lite istället!

        Hej hej. Eva

        Kommentar

        • Anne E
          Användare
          • april 2002
          • 117

          #5
          Hej !
          Låt det som är kvar av växterna vara kvar i akvariet. De kanske inte är helt döda.Ge dem tid och ha tålamod så kan det komma nya starka växter.
          Mvh Anne

          Kommentar

          Arbetssätt...