hona som precis släppt yngel...sort??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikv74
    Användare
    • november 2012
    • 55

    hona som precis släppt yngel...sort??

    Ännu en liten fråga om sort på denna hona? hon har precis släppt ut massa yngel så det vore intressant o veta vilken sort det är??

    Tack på förhand...
    Bifogade filer
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    En vild gissning på Pseudotropheus elongatus Mpanga Hane och hona på bild 3.
    Senast redigerad av maltandis; 03 februari 2013, 19:12.
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • henrikv74
      Användare
      • november 2012
      • 55

      #3
      Tror nog inte det är en så vild gissning efter jag granskat lite bilder.

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #4
        Inte jag heller, därav den glada gubben Ser att du ställt frågan igen och fått liknande svar Den här gången från en malawiexpert från Uppsala.
        Senast redigerad av maltandis; 09 februari 2013, 12:43.
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • Thomas R.

          #5
          " från en malawiexpert från Uppsala. "

          Nu var du snäll Joakim!

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Vill ju inte undanhålla fakta, så nu är det en elongatus Mpanga. Jag har haft den och kompis hade den också. De har nog simmat några i Uppsala också.
            Senast redigerad av maltandis; 11 februari 2013, 20:23. Anledning: mobilen kan inte stava
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • henrikv74
              Användare
              • november 2012
              • 55

              #7
              det var hanen som gjorde mig osäker. Tänkte att det var bäst att få ett expertutlåtande till så jag inte fastställer faderskapet felaktigt....

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av henrikv74
                det var hanen som gjorde mig osäker. Tänkte att det var bäst att få ett expertutlåtande till så jag inte fastställer faderskapet felaktigt....
                Att veta vem som är pappa kan vara svårt om man inte sett leken, speciellt om man har liknande firrar i samma burk.

                Kommentar

                • Wadman83
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 65

                  #9
                  Tacksam för era svar. Då jag idag har ett extra akvarium på 165 liter med olika tetror som
                  jag vid yngel av mina Malawi kommer använda enbart som yngel kar är det en bra storlek
                  eller skall man införskaffa ett större för yngel. Och om jag förstått er rätt skall jag alltså flytta
                  över honan/honorna innan dom släpper ynglen eller???

                  Kommentar

                  • Thomas R.

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wadman83
                    Då jag idag har ett extra akvarium på 165 liter med olika tetror som
                    jag vid yngel av mina Malawi kommer använda enbart som yngel kar är det en bra storlek
                    .....
                    Fungerar bra som yngelkar. Se till att alla yngel får i sig tillräckligt med mat bara!!

                    Ursprungligen postat av Wadman83
                    Och om jag förstått er rätt skall jag alltså flytta
                    över honan/honorna innan dom släpper ynglen eller???
                    Är ett sätt ja! Flera honor i samma "spottkar" kan fungera om dom är "beräknade" till ungefär samma datum och om det finns tillräckligt med gömslen!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...