Malawiträsket eller Tanganyikaträsket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • subtilis
    Användare
    • januari 2013
    • 21

    Malawiträsket eller Tanganyikaträsket?

    Vilket träsk anses det vara bäst att fastna i: Malawiträsket eller Tanganyikaträsket? Vad talar för och emot det ena eller andra?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Tanganyika för att det finns mycket större variation bland cikliderna där. Det finns både munruvare och substratruvare. Hos vissa vårdar honan själv hos andra båda. Evolutionärt är cikliderna MYCKET äldre i Tanganyikasjön och även beteendemässigt är variationen större. Det finns fler grenar av ciklidträdet representerade i Tanganyikasjön än i HELA resterande Afrika.

    I Malawisjön hör de flesta cikliderna till haplochrominerna. De leker på ungefär samma sätt och honan ruvar ägg och ungar. Det finns några tilapiiner, men de är ovanliga att man håller. Dessa är också munruvare förutom en Tilapia som är substratruvare. Tilapiiner från Malawisjön måste man ha ett rejält akvarium till - möjligt undantag är Oreochromis shiranus.

    Malawicikliderna har oftare färger som tilltalar folk medan tanganyikacikliderna är mer diskret färgade. Är det bara färg och fart du är ute efter så är det malawi du ska ha.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 276

      #3
      Hahaha, underbar fråga och jag gillar skarpt Olas svar. Kan bli en spännande tråd att följa :-)

      Har just nu i mitt 200x70x80 startat upp med ungdjur av Copidochromis Mloto Lupingu, Lethrinops red cap itungi, Aulonocara Röd Rubin och Otopharynx lithobates black orange såååå jag säger just nu.....Malawiträsket för det erbjuder mer färg och även viss variation i beteende mellan ex. mbunas och Haplisar.
      Men börja med det du känner/brinner för.....det finns ju risk att du liksom många av oss kommer prova båda träsken, tids nog ;-)
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        lika bra du börjar med malawiträsket, för då har du prövat det och när du tröttnat på att se samma beteende hela tiden och fiskar som bara tigger mat hela tiden (3veckor) sen kanske du byter till en annan sort för att se om de gör nåt som är annorlunda men icke!!! kanske hinner du med ett byte till innan du kan du gå in på det mer avancerade tanganyika träsket, men var försiktig för det är beroendeframkallande

        p.s alla färger de pratar om i malawiträsket kan du få i tangnyikaträsket oxå tom finare och med mer variationer och du kan tom bli helt frälst i en helt grå fisk
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Träsk o träsk? mindre träsk är svåra att finna.
          Men:
          Malawis för svensson
          Tanganyika för snobbfolket.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • sören svangren
            Användare
            • januari 2013
            • 57

            #6
            hej! har haft malavi har nu tanganyika , helt klart sitter jag nu mycke närmare burken å studerar betenden mvh sören i årsta

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Jag har inte haft så mycket Tangaynika så jag undrar lite vad det är för intressant beteende dom har som inte andra fiskar har? Simma omkring, försvara sitt revir, leka, jaga, bli jagad, slåss, gräva, äta, skita, tugga, tand hand om yngel.. ja vad är det mer?

              Vad du ska välja beror på vilken storlek på burk du har, utseende på burken m.m. och vad du tycker är snyggt. Det är lite svårt för någon här att tala om det för dig Det blir lite som att fråga "vilken bil ska jag köpa?"...

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Hahaha! Detta kan bli en intresant tråd, Då jag själv i bortåt 17 år varit Tanga-nörd så är svaret (ej objektivt ) ganska självklart. Men vill man ha ett kar med fisk som alla ens (ej fiskintreserade) vänner tycker är fint (färg) så bör man välja Malawi,om man istället vill ha fiskarna bara för sej själv ( grå sillar, frugans citat) så bör man välja Tanganyika. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av Repen1
                  Hahaha! Detta kan bli en intresant tråd, Då jag själv i bortåt 17 år varit Tanga-nörd så är svaret (ej objektivt ) ganska självklart. Men vill man ha ett kar med fisk som alla ens (ej fiskintreserade) vänner tycker är fint (färg) så bör man välja Malawi,om man istället vill ha fiskarna bara för sej själv ( grå sillar, frugans citat) så bör man välja Tanganyika. Mille
                  Finns ganska många grå sillar i Malawisjön också (kolla sandcikliderna och copadichromis t ex)

                  Kommentar

                  • subtilis
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 21

                    #10
                    Spontant tänker jag på det dekorativa värdet - jag tänker inte vara en Sverre Sjölander in spe och bokföra beteende som en liten vetenskapsman. Samma beteende ser man ju på krogen...

                    Vinnare av skönhetstävlingen i Tanganyika: Julidochromis är snygga, Prinsessan är ursnygg, Leleupi likaså, och en och annan - icke sönderodlad - Tropheus. I Malawis skönhetstävling: alla Mbuna, i stort sett, och dito Aulononcara. Så vinnaren i det estetiska loppet torde vara Malawi. Kanske är de även lättare att hålla för en slarvig latmask som jag?

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Malawi är nog lite lättare då de inte kräver samma höga pH dessutom.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        lika bra du börjar med malawiträsket, för då har du prövat det och när du tröttnat på att se samma beteende hela tiden och fiskar som bara tigger mat hela tiden (3veckor) sen kanske du byter till en annan sort för att se om de gör nåt som är annorlunda men icke!!! kanske hinner du med ett byte till innan du kan du gå in på det mer avancerade tanganyika träsket, men var försiktig för det är beroendeframkallande

                        p.s alla färger de pratar om i malawiträsket kan du få i tangnyikaträsket oxå tom finare och med mer variationer och du kan tom bli helt frälst i en helt grå fisk


                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Håller med cichlids4fun!
                          Jag har haft Malawi i flertal omgångar och varje gång efter nåt år, så har jag sålt eller gett bort malawina. Just nu håller jag på och avvecklar mitt malawiträsk igen! Förmodligen så har jag nya malawifirrar nästa år igen! Troligtvis sådana jag hade på 70-talet.Tanganyika har jag haft i massor av år och aldrig tröttnat på dem.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            både och är nog den bästa lösningen för ja kan aldrig bestämma mej-älskar båda sjöarna helt enkelt, men rent objektivt så är en snygg grupp Tropheus svårslaget rent estetiskt..
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • subtilis
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 21

                              #15
                              Ursprungligen postat av specmats
                              både och är nog den bästa lösningen för ja kan aldrig bestämma mej-älskar båda sjöarna helt enkelt, men rent objektivt så är en snygg grupp Tropheus svårslaget rent estetiskt..
                              Jag har kommit fram till en viss volymbegränsning - antingen ca. 222 l eller 310 l. Möjligen det förra eftersom det enda eller tänkta utymmet är lite trångt. En problematik är ju att ett kar med hundratals liter vatten och tillhörande teknisk utrustning ska in i ett bostadsrum. Jag undrar vad Le Corbusier hade sagt om detta, givet hans begrepp om den funktionella "bostadsmaskinen"?

                              Jag har funderat på Oceanakvarier med svart aluram. Inget bjäfs med "möbelkaraktär".
                              Någon som vet något om Ocean? Se http://www.pwss.se/files/images/t_5418.jpg

                              Volymbegränsningen ger väl viss ledtråd, dvs. Tropheus är inte att tänka på (kräver 400 l)?

                              Estetik: det vore trevligt med inte alltför blandad palett. Helst skulle jag vilja ha samma fisk rakt igenom. Jag avskyr idén om "sällskapsakvarium" - och även ett renodlat malawiträsk eller dito tanganyika kan ju dra ditåt. Men i naturen håller väl sig fiskar till sina biotoper?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...