Märklig utväxt/böld Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Märklig utväxt/böld Malawi

    Jag har under en månads tid sett vad som började som en liten utbuckling (typ liten utstående prick) växa sig till en vårta/böld för att nu mer se ut som ett rör eller hur man ska beskriva det. Det sitter på underläppen på en av Copadichromis sp. "virginalis gold" hanarna. Fisken har inte sett ut att må dåligt av det och jag har inte varit särskillt orolig eftersom det förekommer på VF fisk liknande "vårtor" just på underläppen utan att fisken ser ut att må dåligt, det smittar inte (vad det verkar som) heller. Oftast förekommer det på Copadichromis. Men det jag har verkar/kan vara något annat.

    Jag flyttade fisken i lördags och kompletterade då gruppen och nu har fler fått samma sak. Sitter på exakt samma ställe, 3 hanar och en hona än så länge. Ingen verkar må dåligt av det vad jag kan se.

    Jag har sett att en av Otopharynx decorus som går kvar i burken jag flyttade fisken ifrån har en liknande lite utbuktning på överläppen, det kan iofs vara något annat för den är väldigt liten än så länge. I samma burk går Aulonocara Maleri. Ena honan har en skada på ögat som jag trodde uppstod vid håvningen i lördags eftersom jag inte sett den tidigare och jag kollar mina fiskar väldigt noga varje dag. Ögat ser ut att ha blivit bättre, lite grå hinna och svullet fortfarande. Som sagt, jag tror det är en "naturlig" skada från håvandet men det är lika bra att berätta allt som kan ge ledtrådar om det nu skulle kunna ha något samband med vårtorna.

    Jag har inte känt mig orolig tidigare när det var en fisk men nu har det gått väldigt snabbt och det känns inte bra längre. Om något ska göras, medicinering eller dylikt, så vill jag komma igång direkt.

    I värsta fall (kanske finns värre) så skulle det kunna vara columnaris. Det som talar emot det är väl att detborde blivit värre på en dryg månad och columnaris brukar väl försvaga och påverka fisken? Columnaris är en bakterie.

    Ett annat spår som jag är inne på är lymfocystis. Det fungerar lite som fotvårtor. Smittsamt men fisken kan leva med det, iaf som jag förstått det. Det kan t.o.m. försvinna efter en period och då är fisken imun. Lymfocystis är ett virus.

    Jag behöver lite tips och erfarenheter, någon som har sett detta, har fiskar som är drabbade?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det som talar emot Lymfocystis är att det brukar bli fler vårtor och de brukar sitta vid fenor vad jag har läst. Men kan också förekomma på andra ställen. Ola skrev i någon tråd som jag läste att fisken var körd om den fick vårtor vid munnen. Vet inte om han menade att den inte skulle kunna äta pga vårtorna då eller om det är någon annan anledning.

    Vårtan på den som haft problemet sen en månad tillbaka ser ut som ett "rör", ca 3mm långt och är som en krater längst ut. Det går inte att se om det är ett rör, alltså om vårtan är ihålig. Det ser inte ut som svamp i form av "bomullstussar".

    Som jag har förstått det när jag läst på div forum mm så är svamp = columnaris.

    Såg att Cissi här på forumet lyckats bota Columnaris med Myxazin från Waterlife i någon gammal tråd, andra säger att det inte går att bota.

    Ska läsa på lite mer, ni får gärna skriva oavsett hur galna teorier ni än har. I nuläget utesluter jag ingenting!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej,

      Det jag skrev gick ut på att fisken kan svälta ihjäl pga. bölder vid/i munnen.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Här har du en bra tråd om Columnaris.

        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Hej,

          Det jag skrev gick ut på att fisken kan svälta ihjäl pga. bölder vid/i munnen.
          Jag misstänkte nästan att det var så du menade.

          När jag har kollat på bilder av bölder/utväxter på fiskar så hittar jag inget som ser ut som det mina har. De vårtor/bölder som mina har är vitaktiga och det ser periodvis ut som att det är lite trådar, tussar längst ut på vårtan, vi snackar väldigt små trådar/tussar.

          Har du Ola sett eller hört talas om något liknande. Jag förstår att det är svårt att uttala sig utan bild, därför har jag letat som en galning efter någon bild som liknar det fiskarna har. Finns det något bildarkiv med foton på sjukdommar på fisk?

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av HåE
            Här har du en bra tråd om Columnaris.

            http://www.lakemalawi.co.uk/viewtopic.php?f=80&t=8009
            Tack Håkan, har kollat igenom lite snabbt och kollat på bilderna i början av tråden. Ska sätta mig och läsa igenom den i helgen.

            Vårtorna och övriga symptom på fiskarna i tråden stämmer inte med vad mina har. Dessutom har en av firrarna haft det i en månad nu och det har inte blivit någon större skillnad egentligen förutom att vårtan har växt utåt, inte spridit sig på den drabbade fisken. Spridningen till övriga fiskar började efter flytten. I den tråden får jag uppfattningen att det går väldigt fort samt att fisken blir ordentligt påverkad. Något som inte kändes bra var att en av fiskarna i tråden hade en grå hinna över ögat, men den fisken hade å andra sidan öppna sår på kroppen också...

            I burken dom flyttade till hade ca 80-85 % nytt vatten, filter rengjorda för ca 1 månad sen och fungerande nitrifikation. Hällde i 2 dl salt och Easylife när dom flyttade in. Vattnet som fanns kvar innan vattenbytet var även det lätt saltat. Jag använder endast salt för saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Finns även en tråd på ciklider.se: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=13004.0

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ingen som har något tips om vad som är bra att göra? Vill absolut inte förlora gruppen!!

                Byta vatten och salta, ngt mer?

                Kommentar

                • ml88
                  Användare
                  • juli 2010
                  • 4

                  #9
                  Hej Erik!
                  Har kikat runt lite bl a i Dr Basslers stora sjukdomsbibel och jag hittar inget som liknar det du beskriver. Det som kommer närmast är tumörer vilket inte stämmer med din sjukdomsbild eller min erfarenhet. Jag lutar mer åt mekanisk skada. Kan din inredning, sand eller sällskap orsaka problemen.

                  Vänliga hälsningar!

                  Mats (firecrest på www.aquariumstockholm.se9
                  Vänliga...!
                  /Mats

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Tack Mats!

                    Sällskapet käns inte så troligt, jag har inte sett några tendeser till liplocking heller.
                    Sanden är korallsand, i den burken Virginalis gold gick i är det 0,5-1 mm så den känns inte heller som orsaken.

                    Däremot skulle fisken kunnat simma in med huvudet före i BTN-modulerna och fått en skada. Det konstiga i så fall är att inte skadan läker utan snarare växer. Vattenkvaliteten är bra, jag slarvar aldrig med vattenbytena. Byter mellan 40-60% i veckan i den burken som det dessutom inte går mycket fisk i. I så fall är det fel på kranvattnet, kommunalt vatten.

                    Igår bytte jag 70% i stora burken där honan med ögat går, och ca 80% i burken med Virginalis. Saltade och körde i Easylife. Om det är bakterier så borde dom ha fått en liten åktur iaf. Avvaktar till söndag nu och gör ett nytt vattenbyte då. Har inte ögat blivit bättre så tar jag ur honan till en egen burk. Läste att håvning kan förvärra skadan så funkar det utan och inte är något annat fel än en ögonskada så får hon gå kvar.

                    Satt och studerade fisken ordentligt igår, helt normalt beteende. Alla käkar, jagar bort, blir jagade, letar mat osv. Jag hade varit mer orolig och testat random medicin om dom verkat må dåligt. I det här läget känns det som att medicin skulle kunna ha negativ effekt snarare än possitiv. Jag medicinerar helst inte och ska jag göra det ska jag veta vad det är för sjukdom eller att det är kris så man inte har något att förlora på att chansa.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Gjorde ett nytt vb på ca 70 % igår i burken där Virginalisen går. Fortfarande är det inga tendeser till att någon fisk mår dåligt. Den som haft sin vårta längst tid käkar och har i övrigt normalt beteende.

                      Nu kommer jag att avvakta och se vad som händer. Jag vill inte stressa fisken i onödan med fler vb för då kanske det händer annat skit istället.

                      Det verkar inte bli sämre än vad det är nu iaf med tanke på att det gått en månad från att jag upptäckte den första, vårtan har vuxit men verkar ha peakat sen någon vecka tillbaka. Den bli varken större eller mindre och verkar inte förändras på något annat sätt heller. Om inte vårtorna försvinner (och det inte blir några andra symptom eller dödsfall) får man väl helt enkelt "leva med" att ha en burk med vårt-fisk. Ingen dröm direkt men inte mycket att göra åt saken vad det verkar som just nu.

                      Ögat på honan i stora burken blir bättre och bättre. Verkar som att det är en vanlig ögonskada som jag misstänkte.

                      Jag fortsätter att uppdatera här för min egen skull så att jag har lite koll på vad jag gjort och när. Sen kan det vara bra om någon får liknande problem i framtiden.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Nytt vb på 40% igår i Virginalisburken. Inga andra förändringar på firrarna. Dom andra som fått vårtor verkar det inte växa på men med tanke på att det tog en månad för den första att få en rejäl vårta så är det bara att avvakta och se vad som händer.

                        I stora burken där Virginalisen gick tidigare så har det inte hänt något alls med Decorusen som har en antydan till vårta. A. Maleri honans öga är i stort sett helt återställt. Hon hade däremot något sårliknande på kroppen precis där ryggfenan slutar. Det saknas även en bit av den bakre delen av ryggfenan.

                        Den + en annan hona som har en extremt liten vit prick på sidan samt något rosa på undersidan av huvudet är nu flyttade till en egen burk. Jag kommer att byta vatten (50%) varje dag och så får vi se om det blir bättre. Vb 25% i måndags och igår 60%, salt och fulldos Easylife.

                        Jag matar på fullt i tron om att en fisk som har energi klarar att kämpa mot sjukdommar på ett bättre sätt.

                        Vilket skit.. ena dagen är allt på topp och nästa är det botten
                        Det man får trösta sig med är att ingen har dött (än i alla fall).

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Nu har jag kört vb 50-70% 2 ggr/vecka ett tag. Ser ingen förbättring, på den första känns vårtan större nu. Den ser ut som en utslagen blomma typ. En av honorna med vårta lekte förra veckan, hur man nu ska tolka det..
                          Den honan har längre trådar på hakan, lite som skägg, och en vårtliknande mindre knöl.

                          Funderar på om det är dags att pröva med medicinering, mot svamp kanske? Inser ju själv att jag inte har en aning om vad det är så att medicinera känns egentligen rätt meningslöst eller vad tror ni?

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            En uppdatering!

                            Hanen som fick vårta först lever och mår bra. Samtliga vårtor ser ut att ha blivit mindre i storlek och inga fler har fått någon. En Virginalishane tog jag bort, svullen som en boll. Det hade med vattenbytande att göra misstänker jag. Alltså en stressrelaterad grej, möjligtvis kan det bero på att det labbades lite med saltmängd och annat rätt friskt där ett tag..

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Skumt det där, men det är ju förekommor som även människor kan få och knappt märka av det. Om det nu är "samma"
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...