Överarbetad utfodring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • maj 2011
    • 124

    Överarbetad utfodring?

    Eftersom det är vindstilla ute idag, tänkte jag bidra med en vindpust...som kanske blir en storm beroende på hur fanatiska folk är vad gäller fiskfoder : )

    Jag då, som inte lägger särskilt mycket tid på mina akvarium, matar med vanligt standardfoder, och byter sådär 20% vatten en gång var 8-10 dag ungefär. Fiskarna jag haft under de här förutsättningarna har i princip alltid varit friska, färgstarka, lekbenägna, och välväxta. (sånär som på AT:na då, som dukade under pga Spigg och ögonskada).

    Anledningen till att jag startar den här tråden är att jag undrar vad de som lägger mycket tid på alla de här akvarieaktiviteterna, egentligen får ut utöver det som vilken genomsnittlig amatörakvarist somhelst?

    Exempelvis hemtillverkade specialfoder av olika slag och mixer...på vilket sätt är de bättre än de foder som finns i affären idag, med tanke på att man får välmående och färgglada fiskar även på den kosten?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Intressanta frågor.

    Personligen tror jag det är små skillnader.

    dock kan jag själv rapportera at om jag använder vattenbredningsmedel i mitt akvarium med Guianacara geayi så leker de oftare (tydlig skillnad) och kullarna blir minst dubbelt så stora och ynglen lever längre.

    Sagt detta använder jag väldigt sällan beredningsmedel i alla fall. det duger som det är men jag tror firrarna trivs bättre med.

    Inte riktigt vad du frågade kanske...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Sv: Överarbetad utfodring?

      Varför har man fiskar över huvud taget?
      Antagligen för man är intresserad av djuren, färgerna och deras beteenden. Det är som en hobby helt enkelt.
      Så göra egen mat är väll antagligen för att man tycker det är roligt och för att kanske spara någon krona eller göra fodret PRECIS perfekt till de fiskarter man har.

      Sedan finns det 100 olika teorier om allmän sköttsel, filter och vattenbyten. Folk provar egna idéer vad de tycker låter vettigt eller kanske har nån annan ny idé som de bara måste prova. Som innom alla andra hobbys.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ja vi som hänger här (eller iaf många av oss) har akvarium/fiskar som hobby. Dom flesta akvarium och fiskar som säljs hamnar dock hos folk som har akvariumet som en trevlig möbel och bryr sig nog inte mycket om vad fiskarna håller på med bara dom har fina färger.

        Det är väl inte vi som får affärerna att blomstra i akvariebutikerna direkt Hade en kollega dom köpte i stort sett nya fiskar, för att fylla upp burken för att ersätta alla dom som dött, varje månad. Spelade ingen roll vad man sa att han skulle ändra på för att undvika dödsfall, han var inte intresserad helt enkelt. Märkligt ändå att man vill ha något levande i sitt hem som man inte bryr sig om, visst det kvalar väl in mer som möbel i dessa sammanhang, men varför inte bara köpa en akvarie-dvd liksom?

        Men som sagt, kanske är svårt att ha en akvariebutik med silverfärgade fiskar som kostar skjortan och bara ha nördar som kunder utan att sälja volym till ickenördar. Så vi behöver nog "fiskdräparna" för att någon ska kunna ta hem dom fiskarna som vi vill ha

        Nu blev det lite ot och jag menar absolut inte att ts dödar sina fiskar.

        För min del har akvarieintresset gått i vågor men jag har alltid skött vattenbyten och matningen som en autist. Skulle jag någon dag börja känna att jag inte kunde motivera mig att sköta detta så skulle jag hellre göra mig av med allt. Varför ha kvar något om det mest är en belastning?

        Kommentar

        Arbetssätt...