Det är tillåtet att hålla vildfångade svenska fiskar i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Det är tillåtet att hålla vildfångade svenska fiskar i akvarium

    Hej,

    Detta har säkert bekräftats tidigare, men nu gör jag det en gång för alla.

    Efter att ha kontrollerat med jordbruksverket kan jag meddela att det är tillåtet att hålla svenska fiskar som sällskapsdjur så länge de inte är fridlysta. Den enda svenska fisken som är fridlyst i hela Sverige idag (januari 2013) är den europeiska malen Silurus glanis. Fiskar har ett undantag bland (ryggrads-) djuren i L80.

    (Utdrag ur L80)
    4 § Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar förutom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna.

    Med vänliga hälsningar,

    Ola Svensson (i egenskap av anställd vid Göteborgs universitet)
    Senast redigerad av Ola Svensson; 23 januari 2013, 11:18.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Trevligt
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Kändes logiskt ändå att det blev i lag också. En liten ot-fråga; finns det något svenskt forum eller hemsida som behandlar inhemska arter ur ett akvaristiskt perspektiv?
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Rivulatus
        Kändes logiskt ändå att det blev i lag också. En liten ot-fråga; finns det något svenskt forum eller hemsida som behandlar inhemska arter ur ett akvaristiskt perspektiv?
        Zoopet har en forumsdel samt har med svenska fiskar i artbeskrivningar. Salvattensguiden har en kallvattensdel i forumet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...