Dela av akvarium och filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mister P
    Användare
    • januari 2013
    • 36

    Dela av akvarium och filter?

    Ny här på forumet.

    Tänkte höra mej för innan jag börjar ett nytt projekt.

    Ska göra i ordning en ställning med 6 150l kar, och tänkte dela av minst 1 till 3 50 l. för yngel (malawi)

    börjar med dom jag bara ska göra filter i. Har sett att dom flesta som gör filter av moduler osv alltid har nån form av inlopp typ raster eller galler. behöver man verkligen det eller fungerar det att göra som jag hade tänkt, länkar en bild jag pyssla i hop i nått paint liknande program.
    tanken e att hela sidan skall vara öppen med filter matta, en billig juwel frigolit bakgrund som sågas av till ca 20cm bred som sillikonas fast i botten och kortsidan och en 1000l pump på botten. ni ser bilden. räcker detta och duger det?
    Klicka på bilden för större version

Namn: filtertestkar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 21,6 KB
ID: 697765
    Sen ett eller 2 yngel kar hade jag tänkt dela av med plexiglas men för att slippa tömma pch fylla vatten i alla 3 så har jag lite filermatta mot bakrutan så man tömmer å fyller ''bara'' 1? en bra lösning? och tänkt att driva detta med luft pump och luft filter i form av nått som står på botten med rör å slang i.pumpen är 3-400l som jag delar av med t-kopplinar så blir ca 100l i vare. räcker detta och duger detta?
    Klicka på bilden för större version

Namn: yngelkar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 23,9 KB
ID: 697766

    Kom med förslag hur ni gjort eller vad som bör göras annorlunda, osv osv..
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Ursprungligen postat av Mister P
    Ny här på forumet.

    Tänkte höra mej för innan jag börjar ett nytt projekt.

    Ska göra i ordning en ställning med 6 150l kar, och tänkte dela av minst 1 till 3 50 l. för yngel (malawi)

    börjar med dom jag bara ska göra filter i. Har sett att dom flesta som gör filter av moduler osv alltid har nån form av inlopp typ raster eller galler. behöver man verkligen det eller fungerar det att göra som jag hade tänkt, länkar en bild jag pyssla i hop i nått paint liknande program.
    tanken e att hela sidan skall vara öppen med filter matta, en billig juwel frigolit bakgrund som sågas av till ca 20cm bred som sillikonas fast i botten och kortsidan och en 1000l pump på botten. ni ser bilden. räcker detta och duger det?
    [ATTACH=CONFIG]43114[/ATTACH]
    Sen ett eller 2 yngel kar hade jag tänkt dela av med plexiglas men för att slippa tömma pch fylla vatten i alla 3 så har jag lite filermatta mot bakrutan så man tömmer å fyller ''bara'' 1? en bra lösning? och tänkt att driva detta med luft pump och luft filter i form av nått som står på botten med rör å slang i.pumpen är 3-400l som jag delar av med t-kopplinar så blir ca 100l i vare. räcker detta och duger detta?
    [ATTACH=CONFIG]43115[/ATTACH]

    Kom med förslag hur ni gjort eller vad som bör göras annorlunda, osv osv..
    Du behöver inte ha något raster eller liknande, gissar de flesta täcker för att slippa se filtermaterialet helt enkelt och det blir mer estetiskt med ett svart runt raster än en bit filtermatta, speciellt om den är blå, men för ett yngelkar spelar det nog mindre roll.

    Andra lösningen verkar ju vettig men hur har du tänkt fästa plexit i glaset? Brukkar vara svårt att få till det på nått bra sätt eftersom plexi är lite speciellt. Hade du haft nått liknande bakgrundsmaterial som slimlines är gjorda av eller en slimsline så funkar de nog bättre att limma och få dem att sitta kvar. Bästa är att gå till nån glasmästare och beställa 2 småbitar glas på 4mm som passar och limma dem så sitter de ju kvar i alla fall och det blir fortfarande genomskinligt.

    Själva filterlösningarna får nog någon annan kommentera djupare eftersom det inte är min starka sida.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ursprungligen postat av Mister P
      Ny här på forumet.

      Tänkte höra mej för innan jag börjar ett nytt projekt.

      Ska göra i ordning en ställning med 6 150l kar, och tänkte dela av minst 1 till 3 50 l. för yngel (malawi)

      börjar med dom jag bara ska göra filter i. Har sett att dom flesta som gör filter av moduler osv alltid har nån form av inlopp typ raster eller galler. behöver man verkligen det eller fungerar det att göra som jag hade tänkt, länkar en bild jag pyssla i hop i nått paint liknande program.
      tanken e att hela sidan skall vara öppen med filter matta, en billig juwel frigolit bakgrund som sågas av till ca 20cm bred som sillikonas fast i botten och kortsidan och en 1000l pump på botten. ni ser bilden. räcker detta och duger det?
      [ATTACH=CONFIG]43114[/ATTACH]
      Sen ett eller 2 yngel kar hade jag tänkt dela av med plexiglas men för att slippa tömma pch fylla vatten i alla 3 så har jag lite filermatta mot bakrutan så man tömmer å fyller ''bara'' 1? en bra lösning? och tänkt att driva detta med luft pump och luft filter i form av nått som står på botten med rör å slang i.pumpen är 3-400l som jag delar av med t-kopplinar så blir ca 100l i vare. räcker detta och duger detta?
      [ATTACH=CONFIG]43115[/ATTACH]

      Kom med förslag hur ni gjort eller vad som bör göras annorlunda, osv osv..

      Välkommen hit. Toppenstart. Alltid kul med välplanerade projekt, själv brukar jag inte hinna med det i alla lägen. Jag hinner tänka på hur jag vill ha det i ett halvår eller så men när det blir dags att förverkliga så smackar jag ihop det snabbt som ögat.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mister P
        Användare
        • januari 2013
        • 36

        #4
        jag hade lite plixiglas sen tidigare. och tänkte väl bara sillikona fast dom. slipa kanterna lite så kanske de fäster. får väl testa om de funkar annars blir det väl att köpa glas..

        lägger upp en tråd när jag börjar så får ni se om de funkar..

        nån som har synpunkter på filtreringen?

        Kommentar

        Arbetssätt...