Snäckproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björnbusen
    Användare
    • januari 2012
    • 55

    Snäckproblem!

    Hej!
    Jag har fått in några snäckor (spetsiga) som förökar sig kraftigt. Finns det något bra sätt att bli av med dem. Finns det någon fisk som äter sådana här? Har Malawi i akvariet som för övrigt är på 420 liter. Tar tacksamt emot förslag!
  • Gäst

    #2
    Dom spetsiga snäckorna som vi har i alla våra burkar är Malaysiska sandsnäckor. Dom gör faktiskt nytta och käkar skit i sanden till skillnad från dom äckliga runda man ibland får med sig i växter hem. Våra förökar sig men inte så kraftigt. Är det sandsnäckor så kan du sila sanden i ett såll och på så sätt få bort dom. Du kan sen sälja dessa på forumet för det finns en viss efterfrågan på dessa. Sist sålde vi 100st för 50 öre st. på plantswap. Jag vill minnas att dessa snäckor käkar dom andra runda som förstör växter. Jag tror inte att det finns nån malawi som sätter i sig dessa så det är nog handplocka eller såll som gäller.

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Jag tillsätter salt & bikarbonat i mina malawikvarier.... och har aldrig sett en snäcka... kanske en lösning?
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Sv: Snäckproblem!

        Helena snäckor eller vad de heter, rovsnäckor, brukar kunna hålla nere antalet en del på dessa snäckor. Skulle nog jag rekommendera om du inte vill ha botier eller kulfiskar i ditt malawikar, vilket inte jag skulle vilja.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • Björnbusen
          Användare
          • januari 2012
          • 55

          #5
          Snäckproblem!

          Tack för tIpsen. Jag tillsätter också salt och bikarbonat varje gång jag gör vattenbyte så det kan tyvärr inte vara lösningen. Inlägget att dom gör nytta gör ju att toleransen för dom ökar lite,får försöka hålla ner antalet bara. Nä Botior är man ju inte sugen på att blanda med Malawi. Har hört att det finns någon Malawi som käkar snäckor men det kanske är missuppfattning. Får väl fortsätta att plocka för hand,sist fick jag upp 50 st på kort tid,trist jobb bara.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Trematocranus placodon käkar väl sniglar/snäckor men jag tror inte att det funkar i akvariet. Oftast tar dom väl käket som är enklast att få tag i, dvs det som vi pyttsar i Men jag vet inte, hade inga sniglar/snäckor när jag hade arten så det kanske funkar.

            Kommentar

            • Björnbusen
              Användare
              • januari 2012
              • 55

              #7
              Snäckproblem!

              Tack för tipset Erik. De var ju fina men kan ju bli rätt stora,23 cm. Är inte ett akvarium på 150x50x56 för litet?

              Kommentar

              • Lars
                Användare
                • augusti 2010
                • 226

                #8
                Trematocranus placodon äter snäckor även i akvarium Mina gjorde det i alla fall. Beträffande dess storlek, så blir de inte så stora i ett mindre akvarium. Tillväxten hos fisk beror på hur stort akvarium de går i
                Hemsida
                FiskTorget

                Kommentar

                • Björnbusen
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 55

                  #9
                  Snäckproblem!

                  Tack Lars för infot. Då får man väl börja leta efter sådana i Stockholmstrakten.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Kolla på Aquarium Stockholms fisklista. Har för mig att dom har såna hemma.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Mina Julidochromis marlieri käkade malayiska sandsnäckor. De bet dem i foten och slet ut dem ur skalet med en snabb piruett. De är tanganyika- och inte malawiciklider förstås.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Björnbusen
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 55

                        #12
                        Snäckproblem!

                        Var inne på Aquarium Stockholm och kikade igår,men de hade inga. Deras lista är väl inte uppdaterad sen i somras. Får leta vidare!

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björnbusen
                          Var inne på Aquarium Stockholm och kikade igår,men de hade inga. Deras lista är väl inte uppdaterad sen i somras. Får leta vidare!
                          Snacka med dom så fixar dom fisken

                          Kommentar

                          Arbetssätt...