Köp & Sälj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Köp & Sälj

    Vi hade ju en diskussion i somras/höstas om anonser som eget forum.

    Vi har nu ett par veckor kört med det p åen nivå som kanske är lagom. Vi har givetvis inte uteslutit att ha en helt egen funktion för detta framöver, men det vore intressant att höra vad som tycks ännu så länge.
    Tumme upp eller tumme ned.

    Samt vilken funktionalitet ni skulle vilja ha i en köp och sälj funktion.

    Ännu så länge har jag snappat upp dessa önskemål som en tyngdt punkt ttycks vilja ha (alla håller givetvis inte med). Vi fick en hel del svar tidigare så det var ju bra som underlag:
    • Ingen egen inloggning med eget lösenord utan samma som siten/forumet. Mycket trassel med lösenord tidigare. Enkel access med andra ord för alla.
    • Samma bildformat som fungerar i forumet. (En hel del trassel med att få in bilder i anonnserna tidigare)
    • Möjlighet till Multipla bilder och filmer i annonsen
    • Möjlighet att filtrera på region
    • Möjlighet att ställa frågor och svara så man slipper samma frågor om och om igen.
    • Inget köpslående i den öppna diskussionen
    • Möjlighet att söka i alla annonser efter nyckelord
    • Stad där varan finns i, fanns inte förut och inte nu (annat än via forumprofilen) men likväl ett önskemål. Duger forumprofilen vore intressant att veta.
    • Inte störande när man tittar på senaste ämnen med en massa annonser. Hålla det så separat som möjligt. Där har vi ännu så länge snabbmodifierat i nuvarande lösning, alla sökvägar täcks inte.


    Tips: Filtrering på regionsnivå. Titta längst ned på exempelvis säljessidan och välj ett ämnesprefix:
    Klicka på bilden för större version

Namn: län.jpg
Visningar: 2
Storlek: 91,0 KB
ID: 697738

    Ge gärna mer input så vi vet vilken väg vi ska ta och viktigt att få en känsla hur akut en justering är?!
    47
    Tumme upp
    78,72%
    37
    Tumme ned
    17,02%
    8
    Mig kvittar det!
    4,26%
    2
    Senast redigerad av DaRe; 26 september 2016, 23:00.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Köp & Sälj

    Tummen upp för det nya, helt klart!

    Kaj

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Rösta också Kajjjan. Jag vet inte om jag hade hunnit lägag till röstningsalternativen från början...
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Köp & Sälj

        Surfar via tapatalk och ser ingen omröstning.
        Kaj

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Jag lägger in förslag på förbättringar istället för att rösta.

          Danska Akvariesiden har aktuella butiksanonser med erbjudanden väl synliga på förstasidan det borde NCS också kunna ha som en service för rabattaffärer.

          Även de vanliga annonserna bör synliggöras bättre på hemsidan. En start är att lista de 10 senaste på förstasidan, de 10 senaste under varje rubrik när man öppnar köp och sälj, att lägga senaste annonser längst ner på sidan för det vanliga forumet och ev på andra sidor. Det finns säkert fler sätt.

          Jag ser inte riktigt fördelen med forumannonser jämfört med tidigare rad system. Förklara.

          Det finns ett uppdämt behov av akvarie annonser på nätet (enda fungerande alternativet är blocket och då kostar det 40 kr/anonns). Den som först skapar ett gemensamt anonns forum där alla köpare och säljare möts har mycket trafik och många medlemmar att vinna.

          Ett fungerande annonsforum för aktuella erbjudanden borde vara intressant även för butikerna men många handlare verkar ju tyvärr fortfarande tro att internet är en fluga så det är väl inte troligt att det händer i verkligheten.

          Mvh

          Olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ursprungligen postat av olof
            Jag ser inte riktigt fördelen med forumannonser jämfört med tidigare rad system. Förklara.
            Fördelarna är väl mest att alla de krav som fannslistade blir utan jobb hanterade av de funktioner som vBulletin erbjuder. Ingen egen programmering behövs. Billigt enkelt funktionellt. Förut hade vi problem enligt det jag skrev i första inlägget och de kan inte lösas utan att vi lägger tid på programmering. I tidigare funktionen hade vi brutna bildlänkar, endast en bild, inga filmer, går inte att fråga, glömda lösenord eftersom det hade egen lösenordhantering, och så vidare.... Vi har inte obegränsade resurser.

            Alla de förslag du har ovan är jättebra input. Annonser på framsidan är i princip de banners vi har fast mer flexibla och inte riktigt samma sak som privatmarknaden som denan funktion löser, men helt klart en bra ide!

            Sagt detta så är det styrelsen ambition att ha en egen funktion, men om en övervägande mängd personer föredrar detta vi har nu påverkar det ju när det händer då kanske vi ska lägga krutet på saker som är viktigare för föreningen och på saker som kan påverka antalet medlemmar...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Fördelarna är väl mest att alla de krav som fannslistade blir utan jobb hanterade av de funktioner som vBulletin erbjuder. Ingen egen programmering behövs. Billigt enkelt funktionellt. Förut hade vi problem enligt det jag skrev i första inlägget och de kan inte lösas utan att vi lägger tid på programmering. I tidigare funktionen hade vi brutna bildlänkar, endast en bild, inga filmer, går inte att fråga, glömda lösenord eftersom det hade egen lösenordhantering, och så vidare.... Vi har inte obegränsade resurser.

              Alla de förslag du har ovan är jättebra input. Annonser på framsidan är i princip de banners vi har fast mer flexibla och inte riktigt samma sak som privatmarknaden som denan funktion löser, men helt klart en bra ide!

              Sagt detta så är det styrelsen ambition att ha en egen funktion, men om en övervägande mängd personer föredrar detta vi har nu påverkar det ju när det händer då kanske vi ska lägga krutet på saker som är viktigare för föreningen och på saker som kan påverka antalet medlemmar...
              Ok. Formatet är inte det viktigaste. Kolla på akvariesiden.dk som jag tycker har en bra annonshantering, dels förstasidan:



              Där det finns både baners men också¨"forhandlerannonser" med aktuella erbjudanden och information från butiker. Det finns inget liknande på någon svensk sida. Även senaste privatannonnser finns med på förstasidan

              Sedan annons sidan:



              Där butiksanonnserna ännu en gång exponeras och privatanonnserna sedan presenteras på ett minst sagt överskådligt sätt = alla annonser visas direkt. Notera också det extremt stora antalet annonser i ett land som bara är hälften så stort som Sverige.

              Mvh

              Olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Något som slog mig igår är att antalet annonser har ökat sedan den nya siten introducerades. På förstasidan (senaste 25 annonserna) på säljes är ingen annons äldre än 5 dagar, vilken måste vara en rejäl ökning jämfört med den tidigare sidan (åtminstone på slutet). Detta är onekligen jättekul.

                /Jocke

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Sv: Köp & Sälj

                  Vilken klok observation. Den hade jag inte ens tänkt på!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Något som slog mig igår är att antalet annonser har ökat sedan den nya siten introducerades. På förstasidan (senaste 25 annonserna) på säljes är ingen annons äldre än 5 dagar, vilken måste vara en rejäl ökning jämfört med den tidigare sidan (åtminstone på slutet). Detta är onekligen jättekul.

                    /Jocke
                    Då kan du ju skippa omröstningen och vi kan konstatera att det är bättre!
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Nja det är inte säkert att det är enda målet. Jag är nyfiken på andra åsikter och funderingar.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Vore toppen med massor av röster!! Ju fler desto mer vet vi. Även om ni håller med läget just nu eller känner att det redan är för mycket övervikt på vad ni inte tycker. Ös på med rösterna. Eller om ni inte bryr er välj då det alternativet.
                        Senast redigerad av DaRe; 19 januari 2013, 14:41.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Bättre eller sämre?
                          Det beror ju på om jag är säljare eller köpare och är man inte det så kvittar det antagligen.
                          Att aktiviteten stiger med fler annonser kan ju bero på att många lägger ner verksamheten och då är det ju inte så bra.
                          Om det nya är bättre än det gamla så borde det gå snabbare att få sälja och till ett bättre pris, vem det är bra för vet ja inte det beror som sagt på om jag är säljare eller köpare.
                          Föreningen har ett artregister, varför kan jag inte söka på art i köp & sälj? Eller kan jag det?
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            Bättre eller sämre?
                            Det beror ju på om jag är säljare eller köpare och är man inte det så kvittar det antagligen.
                            Att aktiviteten stiger med fler annonser kan ju bero på att många lägger ner verksamheten och då är det ju inte så bra.
                            Om det nya är bättre än det gamla så borde det gå snabbare att få sälja och till ett bättre pris, vem det är bra för vet ja inte det beror som sagt på om jag är säljare eller köpare.
                            Föreningen har ett artregister, varför kan jag inte söka på art i köp & sälj? Eller kan jag det?
                            Vi har även 17 köpesannonser under 2013, vilket nästan är en/dag. Detta tyder ju inte på sviktande intresse direkt och är betydligt mer än innan. Nu vet jag inte exakt hur det såg ut innan eftersom jag inte räknade, men det är min upplevelse i alla fall. Tillsammans på köp/sälj blir detta riktigt bra aktivitet. Sedan är en annons givetvis inte samma sak som en såld/köpt pryl/fisk, men ett aktivt köp-/sälj-forum måste vara bättre än ett passivt.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Sv: Köp & Sälj

                              Söka kan du via forumets sökfunktion. Välj sökord = artnamnet och sök bara i annonsforumet.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...