Stora Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #31
    Ursprungligen postat av DaRe
    Vi kan ju ha flera trådar eller så kallar vi det stenig biotop så får man applicera det i vilken världsdel man vill.
    Stenig? Du menar forsen med Ancistrus, Teleogramma och Gastromyzon?

    Ursäkta, nu retas jag bara...

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Hahaha!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #33
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Kajjjan, jag tror inte det finns en sydamerikansk biotop. Det finns massor. Och många av dem är ganska lika Asiatiska och Afrikanska biotoper. En regnskogsbäck i Asien, Afrika och Sydamerika kan vara förvånansvärt lika. Om jag inreder ett akvarium med svärdplantor, scalare, stim med Bathyaethiops breuseghemi och Nannaethiops unitaeniatus, Nannocharax gracilis och Phractura scaphyrhynchura på botten samt några Akysis heterurus, Rasbora patrickyapi, Gagata cenia. Så gissar jag att din första reaktion kommer bli "typiskt SA-kar". Sedan upptäcker du att Moenhausian och pennfiskarna ser konstiga ut. Pimelodusen likaså. Det är bara scalaren som kommer från Sydamerika. Googla på namnen så får du se!
        Nä så okunnig är jag inte att jag tror att det är EN biotop. Eftersom du är så duktig kanske du kan se i skillnader också? Är det någon skillnad på en Malawi-biotop och en "sydamerika"-dito?

        //Kaj

        Kommentar

        • Olivaw
          Användare
          • juli 2012
          • 115

          #34
          Ett litet inflikande från en som bara doppat tån i det stora scapehavet; när det gäller stenar är grundregeln för mig att inga stenar får ligga "på" sanden. De skall alltid komma upp ur sanden annars ser det helt onaturligt ut men kan vara en detalj som om man inte tänker på den är klurig att komma på. Dessutom, var inte rädda för att "modda" era stenar. En schysst hammare och en kraftig rasp kan göra att "just den där stenen som borde ligga just där men inte passar" kommer på plats. Raspen funkar oftast utmärkt för att runda till delar av brottytan. Tänk bara på att sönderslagna stenar har vassa kanter, så slå sönder en ända som inte sticker fram samt glöm aldrig skyddsglasögon!

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Sv: Stora Inredningstråden

            Ursprungligen postat av Olivaw
            Ett litet inflikande från en som bara doppat tån i det stora scapehavet; när det gäller stenar är grundregeln för mig att inga stenar får ligga "på" sanden. De skall alltid komma upp ur sanden annars ser det helt onaturligt ut men kan vara en detalj som om man inte tänker på den är klurig att komma på. Dessutom, var inte rädda för att "modda" era stenar. En schysst hammare och en kraftig rasp kan göra att "just den där stenen som borde ligga just där men inte passar" kommer på plats. Raspen funkar oftast utmärkt för att runda till delar av brottytan. Tänk bara på att sönderslagna stenar har vassa kanter, så slå sönder en ända som inte sticker fram samt glöm aldrig skyddsglasögon!
            Jättebra tips. Detta med rasp har jag inte tänkt på. Vilka stenmaterial utgår du från då? Jag har mest granit och den tror jag är svår att forma. Iofs har en det skiffer också, ej plattor utan stenar som jag plockat i Ottsjö utanför Åre. Skiffret borde ju gå att forma på undersidan.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #36
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              Nä så okunnig är jag inte att jag tror att det är EN biotop. Eftersom du är så duktig kanske du kan se i skillnader också? Är det någon skillnad på en Malawi-biotop och en "sydamerika"-dito?

              //Kaj
              Nej okunnig är du inte, men vi uttrycker oss alla lite slarvigt ibland... men man behöver inte retas för det som jag gjorde, ursäkta.

              Regnskogsbäcken, och forsen kan vara förvånansvärt lik oavsett var den ligger - och då talar jag fysikaliska parametrar. Det gör att fiskarna som lever där anpassar sig efter de liknande förutsättningarna och också blir lika i utseendet utan att vara särskilt nära släkt. Det var det jag ville visa med mitt exempel. Sedan finns det ju massor med skillnader. Mormyriderna i Afrika och knivfiskarna i Sydamerika har ju en hel del likheter, men ännu fler skillnader - till exempel.

              Lake Rift Valley innehåller sjöar som är väldigt speciella - från Genesarets sjö i norr till Malawi i söder. Jag kan inte komma på något liknande någon annanstans - skall möjligen vara Bajkal-sjön med sina simpor. När det gäller artbildning i en ung sjö som Malawi (i motsats till Tanganyika) kan man hitta paralleller hos sikarna i nordliga sjöar (till exempel Sverige, Island) eller sjöarna på Celebes. Det finns några Crenicichla i Uruguay som tros vara en artgrupp på samma sätt som mbuna.

              Sjöar är ovanliga i tropikerna. Områden med mycket sjöar har antingen haft inlandsis "relativt nyligen" eller har sprickbildning på grund av landmassorna rör på sig. Malawi hör ju till den senare kategorin. Sjöar skiljer sig en hel del från rinnande vatten. Det är väl den största skillnaden mellan Malawi och en Sydamerika-biotop. I Malawi är förhållandena väldigt stabila. I en sydamerikansk flod eller bäck varierar strömföring, vattendjup, grumlighet, salthalt med mera avsevärt under året. Indirekt gör det här att levnadsförhållandena blir väldigt annorlunda. Och det är ju dem vi försöker efterlikna i vårt akvarium (men även hur det visuellt ser ut). Det finns ju de som lyckas hålla Malawi och Sydamerika i samma akvarium - vilket är imponerande! Många fiskar har tydligen en enorm anpassningsförmåga trots allt. (Fast det är ju de anpassningsbara arterna som blir akvariefiskar...)
              Senast redigerad av Erik Åhlander; 20 januari 2013, 11:22. Anledning: stavning

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #37
                Ursprungligen postat av DaRe
                Jag själv ser exempelvis att det finns åtminstone dessa grupper av scener som jag vill försöka få till. Dessa kombineras sedan på olika sätt men finns där.
                [LIST][*]Stengrottor, som är väldigt lätt att få att se articifiella ut[LIST][*]Stora grottor för stora fiskar
                Acarichthys är en svårodlad fisk därför att den gräver djupa gångar strandbrinken eller bottnen. Någon lyckades odla den med hjälp av en karamellburk! Här kan man ju utnyttja mitt skumgummikoncept och skära ut ett djupt hål i bakgrunden (minst 30 cm djupt) och ett ingångshål på ca 10 cm diameter. Funktionellt och kan dessutom bli estetiskt.

                Kommentar

                • Marcus Karlsten
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 318

                  #38
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0095.jpg
Visningar: 1
Storlek: 434,4 KB
ID: 683731
                  Vilken intressant tråd!
                  Jag slänger in en bild på inredningen till mitt CA 720 som är på väg upp. Försöker mej för första gången på ett centeret "scaping", svårt men kan bli mycket bra om det lyckas. Jag utgår från en plexiskiva och skruvar underifrån. Trät har jag sågat med en klinga för att få vinkeln jag önskade. Det andra är kork som jag ska montera Anubias på.
                  Senast redigerad av Marcus Karlsten; 20 januari 2013, 19:54.
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #39
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Acarichthys är en svårodlad fisk därför att den gräver djupa gångar strandbrinken eller bottnen. Någon lyckades odla den med hjälp av en karamellburk! Här kan man ju utnyttja mitt skumgummikoncept och skära ut ett djupt hål i bakgrunden (minst 30 cm djupt) och ett ingångshål på ca 10 cm diameter. Funktionellt och kan dessutom bli estetiskt.
                    Dräneringsrör och fylla det med sand så att fiskarna själva får gräva ut det har jag hört kan fungera med. Aldrig testat dock.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #40
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Nej okunnig är du inte, men vi uttrycker oss alla lite slarvigt ibland... men man behöver inte retas för det som jag gjorde, ursäkta.

                      Regnskogsbäcken, och forsen kan vara förvånansvärt lik oavsett var den ligger - och då talar jag fysikaliska parametrar. Det gör att fiskarna som lever där anpassar sig efter de liknande förutsättningarna och också blir lika i utseendet utan att vara särskilt nära släkt. Det var det jag ville visa med mitt exempel. Sedan finns det ju massor med skillnader. Mormyriderna i Afrika och knivfiskarna i Sydamerika har ju en hel del likheter, men ännu fler skillnader - till exempel.

                      Lake Rift Valley innehåller sjöar som är väldigt speciella - från Genesarets sjö i norr till Malawi i söder. Jag kan inte komma på något liknande någon annanstans - skall möjligen vara Bajkal-sjön med sina simpor. När det gäller artbildning i en ung sjö som Malawi (i motsats till Tanganyika) kan man hitta paralleller hos sikarna i nordliga sjöar (till exempel Sverige, Island) eller sjöarna på Celebes. Det finns några Crenicichla i Uruguay som tros vara en artgrupp på samma sätt som mbuna.

                      Sjöar är ovanliga i tropikerna. Områden med mycket sjöar har antingen haft inlandsis "relativt nyligen" eller har sprickbildning på grund av landmassorna rör på sig. Malawi hör ju till den senare kategorin. Sjöar skiljer sig en hel del från rinnande vatten. Det är väl den största skillnaden mellan Malawi och en Sydamerika-biotop. I Malawi är förhållandena väldigt stabila. I en sydamerikansk flod eller bäck varierar strömföring, vattendjup, grumlighet, salthalt med mera avsevärt under året. Indirekt gör det här att levnadsförhållandena blir väldigt annorlunda. Och det är ju dem vi försöker efterlikna i vårt akvarium (men även hur det visuellt ser ut). Det finns ju de som lyckas hålla Malawi och Sydamerika i samma akvarium - vilket är imponerande! Många fiskar har tydligen en enorm anpassningsförmåga trots allt. (Fast det är ju de anpassningsbara arterna som blir akvariefiskar...)
                      Det kanske bara är jag, men jag tycker du är ganska off topic. Det här var en riktigt intressant INREDNINGStråd. Du besitter kunskap som få när det gäller arter, biotoper, osv och det har du definitivt min respekt för. Men jag opponerade mig initialt mot att göra det här till en generell inredningstråd för att jag misstänkte att den skulle börja spreta och bli ointressant för en SA-idiot som jag. Och när du då direkt börjar "nörda" med specialkunskaper som inte är inredningstips...ja, då blev jag snabbare ointresserad än jag hade trott. Men det är ju bara jag.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Det kanske bara är jag, men jag tycker du är ganska off topic. Det här var en riktigt intressant INREDNINGStråd. Du besitter kunskap som få när det gäller arter, biotoper, osv och det har du definitivt min respekt för. Men jag opponerade mig initialt mot att göra det här till en generell inredningstråd för att jag misstänkte att den skulle börja spreta och bli ointressant för en SA-idiot som jag. Och när du då direkt börjar "nörda" med specialkunskaper som inte är inredningstips...ja, då blev jag snabbare ointresserad än jag hade trott. Men det är ju bara jag.

                        //Kaj
                        Sorry, du har rätt. Det var först efter att jag skrivit mina inlägg som jag insåg att det var en inredningstråd och inte en biotoptråd. Jag hade bara huvudet fullt av funderingar kring biotoper.

                        Nu skall jag bara prata inredning!

                        Jag börjar med den utlovade bilden på hur "skumgummi-burken" ser ut nu.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: skumgummi jan 2013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,9 KB
ID: 683741

                        Av circa 20 akvarier är det här det enda som är gjort för familjen och som fler än jag ser. Övriga är mest ägnade åt odlingsexperiment - och ser ut därefter. Tyvärr har växtligheten en tendens att ta över. Först fylldes akvariet med Vallisneria, varvid jag rensade bort 95 %. Nu går javamossan lite för bra. Trevligt i och för sig, men känslan av bäcksida täckt med rötter försvinner. Jag gillar att det går att plantera växter i skumgummit (Cryptocoryne uppe till vänster). Jag har hävt i massor med boklöv, men de försvinner SÅ snabbt! Jag gissar att Peckoltiorna äter upp dem (även grenarna är ganska utsatta). Trots att det är så mycket fisk i karet så upptäckte jag ett yngel helt oväntat häromdagen. Det betyder att jag har skapat många gömställen, och det är meningen.

                        Nån som kan gissa vad det är?

                        Klicka på bilden för större version

Namn: yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 206,4 KB
ID: 683742

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #42
                          Stora Inredningstråden

                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Sorry, du har rätt. Det var först efter att jag skrivit mina inlägg som jag insåg att det var en inredningstråd och inte en biotoptråd. Jag hade bara huvudet fullt av funderingar kring biotoper.

                          Nu skall jag bara prata inredning!

                          Jag börjar med den utlovade bilden på hur "skumgummi-burken" ser ut nu.

                          [ATTACH=CONFIG]43049[/ATTACH]

                          Av circa 20 akvarier är det här det enda som är gjort för familjen och som fler än jag ser. Övriga är mest ägnade åt odlingsexperiment - och ser ut därefter. Tyvärr har växtligheten en tendens att ta över. Först fylldes akvariet med Vallisneria, varvid jag rensade bort 95 %. Nu går javamossan lite för bra. Trevligt i och för sig, men känslan av bäcksida täckt med rötter försvinner. Jag gillar att det går att plantera växter i skumgummit (Cryptocoryne uppe till vänster). Jag har hävt i massor med boklöv, men de försvinner SÅ snabbt! Jag gissar att Peckoltiorna äter upp dem (även grenarna är ganska utsatta). Trots att det är så mycket fisk i karet så upptäckte jag ett yngel helt oväntat häromdagen. Det betyder att jag har skapat många gömställen, och det är meningen.

                          Nån som kan gissa vad det är?

                          [ATTACH=CONFIG]43050[/ATTACH]
                          Du får gärna berätta lite mer om den där skumgummilösningen. Vad är tanken med den? Vad löser den? Hur funkar den? Läste i en tråd att den löses upp om det är fel material den är gjord av. Vad är dina erfarenheter?
                          Du nämner känslan av bäcksida, hur gör du för att få fram den känslan?

                          Kaj

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • september 2006
                            • 796

                            #43
                            Mitt första skumgummiförsök var för några år sedan och i sonens akvaterrarium. Jag formade med rakblad och gjorde något utskjutande parti som jag fäste med smältlim. Sedan täckte jag ytan med latexmjölk blandat med torv, sand och pigment, enligt rekommendation från Sune Holm. Tyvärr tog latexmjölken slut innan jag vart klar med den övre halvan, så under något år fanns det bara bakgrund i den nedre delen. Sedan blev jag otålig i höstas och insåg att det dög ganska bra om man bara skvätte lite dy på ytan.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: terrarium.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,5 KB
ID: 683767

                            Klicka på bilden för större version

Namn: terrarium detalj.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,6 KB
ID: 683768

                            Jag har inte märkt att bakgrunden skulle lösas upp, men jag har ju inte så lång erfarenhet. Partiet som varit i bruk längst är ju skyddad av latex så det räknas kanske inte?

                            Tillägg: Jo enda råmaterialet är ju i princip bara skumgummi. Skall man slänga en gammal madress så blir det gratis. Stuvbitar av skumgummi kunde man förut köpa på en firma på Hornsgatan i Stockholm, men dom har bara hela madrasser nu tror jag. En butik som säljer mindre bitar finns på Odengatan mitt för Vasaparken, men jag har inte testat den än.

                            Vad är tanken med den? Vad löser den? Hur funkar den?

                            Dels tycker jag det är roligare med en egen unik bakgrund än en köpt (och mycket billigare). Frigolit har jag i princip aldrig använt för jag blir så irriterad på alla fita flingor som far omkring. Glasfiber och polyester gjorde jag några experiment med, men giftigheten och lukten gjorde att man nästan bara kunde jobba utomhus. Lätt att forma, och billig alltså. Och bäst var ju att det fungerade nästan lika bra utan någon timmes arbete med rakblad och behandling med pigment. Raka vita skumgummiskivor blev ju nästan lika snyggt och tar ingen tid alls (men ställer högre krav på övrig inredning).

                            Dessutom går bakgrunden att använda som (eller istället för) bottenfilter. Ofta använder jag inte filter, men ibland kan det vara praktiskt. Som filter gör jag ett hål i bakgrunden med ett rakblad (räcker med ett litet snitt) och sticker en liten bit vp-rör igenom. Sedan ansluter jag utblåset från en cirkulationspump på baksidan.
                            Senast redigerad av Erik Åhlander; 21 januari 2013, 21:03. Anledning: tillägg

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Verkligen intressant att läsa om detta med skumgummi. det borde finnas massor med experiment det går att göra med detta?!



                              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                              [ATTACH=CONFIG]43037[/ATTACH]
                              Vilken intressant tråd!
                              Jag slänger in en bild på inredningen till mitt CA 720 som är på väg upp. Försöker mej för första gången på ett centeret "scaping", svårt men kan bli mycket bra om det lyckas. Jag utgår från en plexiskiva och skruvar underifrån. Trät har jag sågat med en klinga för att få vinkeln jag önskade. Det andra är kork som jag ska montera Anubias på.
                              Ser verkligen lovande ut Marcus, håll oss uppdaterade i hur det går med hela projektet här.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Olivaw
                                Användare
                                • juli 2012
                                • 115

                                #45
                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Jättebra tips. Detta med rasp har jag inte tänkt på. Vilka stenmaterial utgår du från då? Jag har mest granit och den tror jag är svår att forma. Iofs har en det skiffer också, ej plattor utan stenar som jag plockat i Ottsjö utanför Åre. Skiffret borde ju gå att forma på undersidan.
                                Skiffer blir gärna ohyggligt vasst så där får man vara försiktig. Jag tar vilken "viltfångad" sten som helst i trädgården eller omgivningen som jag gillar, håller bara ett öga öppet för rost på dem. Jag har läst om många som åker till stenstränder eller grustag och letar sten vilket jag inte är helt säker på är tillåtet faktiskt. Jag håller mig hemmavid vilket ju såklart är enkelt när man bor på landet som jag gör.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...