Filter med UV bra eller dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus2254
    Användare
    • juni 2012
    • 89

    Filter med UV bra eller dåligt?

    Ja min fråga är exant vad fubriken säger är det någon av er som har en uppfattning om detta enbart är bra eller finns det nackdelar ?
    Jag har kollat på Sera 400 med UV tkll mitt kommande kar med troffar och hade tänkt att ha ett power head på ca 1500 liter/h i en modul som komplement

    Hoppas att det ärnågon några som har lust att dela era erfarenheter eller funderingar kring detta
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har kört med UV filer under ett par halvår med det avstängt ett halvår emellan. Det gälle riofs ett SA kar, men jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad vare sig i beteende hos fiskar, kliande, lekfrekvens, storlek på kullar. ej heller i klarhete i vattnet. Det betyder inte att det inte är någon skillnad bara att den inte varit så stor att jag märkt något. Jag har kört med ett UV filter på 15W tror jag i ett 400 liters akvarium med genomströming på 1800 l per timme, fast jag har svårt att tro att det varit så stor ströming. Det är ett Eheim 2180. Helt ny lampa det andra halvåret jag körde med det.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej,

      Med för kraftigt UV som ger mycket ozon kan man döda små fiskyngel, men det tror jag är omöjligt med UV-filter avsedda för akvariebruk - men jag vet att man haft problem med det i försök med torskyngel.

      David, är inte det på tok för stark genomströmning? Susar inte bakterierna bara igenom utan att hinna dö?

      Hej,

      Med för kraftigt UV som ger mycket ozon kan man döda små fiskyngel, men det tror jag är omöjligt med UV-filter avsedda för akvariebruk - men jag vet att man haft problem med det i försök med torskyngel.

      David, är inte det på tok för stark genomströmning? Susar inte bakterierna bara igenom utan att hinna dö?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Markus2254
        Användare
        • juni 2012
        • 89

        #4
        Har ni några erfarenheter om Sera filtrena annars ? Är det något att ha ?

        Har ni några erfarenheter om Sera filtrena annars ? Är det något att ha ?

        Kommentar

        • Christer5
          Användare
          • december 2012
          • 155

          #5
          Jag har ett UV-C filter ett Green Killing Machine 9 w till ett SA kar på 180 liter,det är ett filter med pump som jag sätter i akvariet separat.

          Detta filter fungerar väldigt bra och vattnet blir kristallklart,jag använder bara detta vid behov mot grönt eller dimmigt vatten.

          Har endast behövt använda det ca två gånger på ett halvår och vattnet blir klart på ca 3-4 dagar det har räckt för mig.

          Jag har ett UV-C filter ett Green Killing Machine 9 w till ett SA kar på 180 liter, det är ett filter med pump som jag sätter i akvariet separat.

          Detta fillter fungerar väldigt bra och vattnet blir kristallklart,jag använder bara detta vid behov mot grönt eller dimmigt vatten.

          Har endast behövt använda det ca två gånger på ett halvår och vattnet blir klart på ca 3-4 dagar det har räckt för mig.
          Senast redigerad av Christer5; 16 januari 2013, 11:31.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Hej,

            Med för kraftigt UV som ger mycket ozon kan man döda små fiskyngel, men det tror jag är omöjligt med UV-filter avsedda för akvariebruk - men jag vet att man haft problem med det i försök med torskyngel.

            David, är inte det på tok för stark genomströmning? Susar inte bakterierna bara igenom utan att hinna dö?

            Hej,

            Med för kraftigt UV som ger mycket ozon kan man döda små fiskyngel, men det tror jag är omöjligt med UV-filter avsedda för akvariebruk - men jag vet att man haft problem med det i försök med torskyngel.

            David, är inte det på tok för stark genomströmning? Susar inte bakterierna bara igenom utan att hinna dö?
            Jo säkert, men de åker igenom rätt ofta.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Jag har UV-filter för att bakterier och svamp inte ska föras över från akvarium till akvarium i ett ihopkopplat system med sump (vattnet från sumpen få under inga omständigheter ha överlevande bakterier eller svamp). Jag tror jag kanske pumpar 50 liter i timmen men jag har inte fått smitta som sprider sig. Detta är lite speciellt med saltvattensfisk från salt och bräckt vatten som hålls i bräckt och salt vatten med utbrott av sötvattenssvamp i bräckt vatten - genom att hålla grupper av fisk i "celler" dör bara fiskarna i en "cell" om man får utbrott, men alla fiskar dör inte. Vissa av mina "celler" är sammankopplade utan UV (vatten rinner ner från en övre till en undre) och mellan dessa sprider sig svampen med 100% alltså, blir det utbrott i en övre cell dör även fisken i den undre. (Jävla skit kan man sammanfatta den här algsvampen). Vatten ska gå långsamt genom UV-filter, inte fort.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...