Sebraciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tlundegard
    Användare
    • december 2012
    • 24

    Sebraciklid

    Jag åkte en bra bit igår eftermiddag för besöka en akvarieaffär som jag har hört väldigt gott om tidigare.
    Jag berättade att jag hade ett 96 liters akvarium och bad om hjälp med att sätta ihop några lämpliga fiskar som jag kunde ha där i, har hört mycket positivt om affären med kunnig personal så jag litade helt på dom som jobbade där. Eftersom att mitt ph är så högt i vattnet (ph så uteslöt jag dvärgciklider och fick istället tips om sebraciklider. Frågade hur många par jag kunde ha i mitt akvarium, fick höra två par och köpte därför det.
    Köpte dessutom tigerbarber (gröna och vanliga) som skulle klara av trycket från cikliderna.

    När jag kom hem så kollade jag upp zoopet och såg att sebraciklider ska gå i minst 250 liter! Och tigerbarber minst 120 liter!
    Hur sjutton kunde det bli så? Nu har jag faktiskt ingen aning om hur jag ska göra..
    Jag har kört en timme enkel väg för att få professionell hjälp och så får jag hem fiskar som egentligen inte passar i mitt akvarium..

    Kan jag behålla firrarna och hoppas på att de inte är alltför aggressiva mot varandra? Jag har en stor rot i akvariet som gränsar av ganska rejält, så det kanske hjälper till att hålla dom någorlunda sansade även vid lek? Det känns verkligen jättetrisst att behöva göra sig av med cikliderna..

    Hur tänker ni?

    Ps jag vill inte säga något illa om affären eller personalen, tyckte att de var riktigt bra service där och de verkade engagerade, blev bara lite förvirrad just därför. Hade aldrig litat på personal i någon vanlig djuraffär..
    Senast redigerad av tlundegard; 15 januari 2013, 09:47.
  • Mathias Nilsson
    Användare
    • september 2012
    • 155

    #2
    Sebraciklid

    Ursprungligen postat av tlundegard
    Jag åkte en bra bit igår eftermiddag för att besöka akvarielagret i Bromma. En riktigt häftig affär, det kändes som att komma in i regnskogen pga den höga luftfuktigheten
    Jag berättade att jag hade ett 96 liters akvarium och bad om hjälp med att sätta ihop några lämpliga fiskar som jag kunde ha där i, har hört mycket positivt om affären med kunnig personal så jag litade helt på dom som jobbade där. Eftersom att mitt ph är så högt i vattnet (ph så uteslöt jag dvärgciklider och fick istället tips om sebraciklider. Frågade hur många par jag kunde ha i mitt akvarium, fick höra två par och köpte därför det.
    Köpte dessutom tigerbarber (gröna och vanliga) som skulle klara av trycket från cikliderna.

    När jag kom hem så kollade jag upp zoopet och såg att sebraciklider ska gå i minst 250 liter! Och tigerbarber minst 120 liter!
    Hur sjutton kunde det bli så? Nu har jag faktiskt ingen aning om hur jag ska göra..
    Jag har kört en timme enkel väg för att få professionell hjälp och så får jag hem fiskar som egentligen inte passar i mitt akvarium..

    Kan jag behålla firrarna och hoppas på att de inte är alltför aggressiva mot varandra? Jag har en stor rot i akvariet som gränsar av ganska rejält, så det kanske hjälper till att hålla dom någorlunda sansade även vid lek? Det känns verkligen jättetrisst att behöva göra sig av med cikliderna..

    Hur tänker ni?

    Ps jag vill inte säga något illa om affären eller personalen, tyckte att de var riktigt bra service där och de verkade engagerade, blev bara lite förvirrad just därför. Hade aldrig litat på personal i någon vanlig djuraffär..
    Byt in dem, inte en chans i hela världen att det kommer funka.

    Namnger man butik så ska det inte göras bakom ett alias, då är det fair att underteckna med eget namn, så körs det på många sidor och det är rätt vettigt
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    Kommentar

    • tlundegard
      Användare
      • december 2012
      • 24

      #3
      Bättre? Mitt namn står ju på min profil

      Kan man låta dom para ut sig och sedan ha kvar ett par i karet?
      Senast redigerad av tlundegard; 15 januari 2013, 10:07.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        Användare
        • september 2012
        • 155

        #4
        Sebraciklid

        Ursprungligen postat av tlundegard
        Bättre? Mitt namn står ju på min profil

        Känner mig verkligen besviken just nu, hade ju hoppats på att det skulle bli bättre med kunnig hjälp som satte ihop en fiskblandning, åkte som sagt dessutom en bit för det.

        Kan man låta dom para ut sig och sedan ha kvar ett par i karet?
        Knappast ens om du bedriver ren odling.

        Det är dvärgar som gäller i ditt kar, typ.

        De skiter i att ditt Ph ligger lite högt, bara det är jämna nivåer.

        Kör i lite eklöv eller alkottar så är apistogramma ett bra alternativ..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          Användare
          • september 2012
          • 155

          #5
          Sebraciklid

          Zebracikliden är i mina ögon en belöningsfisk för folk som gillar yngel, det är dock sällan jag ser akvarier som gör så att de kommer i sitt rätta element.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Jag skulle tro att det kan gå alldeles utmärkt. Dock inte med två par utan behåll bara det ena. Tigerbarber är riktiga tuffingar. Om akvariet är någorlunda avlångt och man inreder med en lämplig öppen grotta i ena änden (ex en blomkruka som ligger på sidan) så kommer nog sebrorna att leka där och bara försvara de närmaste 3-4 decimetrarna och som intensivast i den nedre hälften av akvariet.
            Detta gäller under förutsättningen att sebrorna inte är för stora när akvariet startas.
            Mina erfarenheter av sebror (har för närvarande 8-10par, vanliga och fläckiga) är att de som är odlade i massor av generationer tar ganska små revir och att de inte är "förföljelsejägare" som tex en Melanochromishane kan vara. Erfarenheterna kan ju absolut variera och läser man gamla böcker från 70-talet så beskrivs de som riktiga monster som dräper alla andra firrar. Det var säkert sant med de sebror som simmade i akvarierna under 50-70 talen men nu har de blivit så domesticerade att aggressiviteten har avtagit kraftigt. Det är fortfarande tuffa ciklider men jag tror nog att tigerbarber kan fungera.

            Jag satte tigerbarber med en Hoplias som jag tog med från Uruguay. Jag hoppades att barberna, som var ungefär hälften så långa som min Hoplias, skulle klara sig och visst gjorde de det - de tog till och med ihjäl den stackars kraken.

            Man måste komma ihåg att ingen hemsida eller bok sitter inne med sanningen. Vare sig Zoopet eller någon annan. Allt är skrivet av en människa som bara delger sina egna erfarenheter. Jag delar definitivt inte uppfattningen att dagens sebraciklider kräver 250 liters akvarier. Vad tror ni andra på forumet?

            Kommentar

            • tlundegard
              Användare
              • december 2012
              • 24

              #7
              Jag ringde akvarieaffären och snackade med honom, kände att det var det bästa jag kunde göra. Det känns bättre nu och jag ska ge det en chans

              Han har ändå många års erfarenhet och jag tror att jag kan lita på det..

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Välkommen till detta formidabla forum Tove!

                Man måste komma ihåg att ingen hemsida eller bok sitter inne med sanningen. Vare sig Zoopet eller någon annan. Allt är skrivet av en människa som bara delger sina egna erfarenheter. Jag delar definitivt inte uppfattningen att dagens sebraciklider kräver 250 liters akvarier. Vad tror ni andra på forumet?
                Jag hade några elfenbenciklider i ett 40 liters och de lekte som tusan och drog upp sina yngel utan problem.
                Men det är ju klart att ju större akvarium desto bättre!

                Men hur högt är pH?
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Till att börja med, välkommen hit. Hoppas du ska finna vad du söker.

                  Jag har haft ett zebrapar i ett 112liters och det gick extremt bra. Jag tror dock det är viktigt att du skaffar gott om inreding som gör att honan kan hålla sig dold från hanen. Eller trängre passager där hanen har det lite svårare att ta sig igenom.

                  Främst är det efter en lek som avslutats lite för snabbt, dvs att ynglen inte överlever mer än någon dag. Då kan hanens aggressioner som då är till för att hålla motståndare och fiender till ynglen borta gå ut över honan. Åtminstone har jag tolkat det så. De gillar att ha en grotta eller liknande där främst honan kan hålla till.

                  I mitt fall hade jag inget sådant beteende så det var lugnt, men var vaksam på om honan håller sig gömd i ett hörn eller ständigt jagas häftigt av hanen då kan det går fort tills hon blir skadad och sjuk.

                  Jag misstänker att det är denna art du har: Amatitlania nigrofasciata

                  Även vi har 250 liter som rekommendation, men det hänger på antal och inredning skulle jag säga.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • tlundegard
                    Användare
                    • december 2012
                    • 24

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Välkommen till detta formidabla forum Tove!



                    Jag hade några elfenbenciklider i ett 40 liters och de lekte som tusan och drog upp sina yngel utan problem.
                    Men det är ju klart att ju större akvarium desto bättre!

                    Men hur högt är pH?
                    Det verkar funka ok, även om ena hanen jagar den andra så kan han simma undan och gömma sig. Jag har en riktigt stor rot mitt i akvariet som de kan simma in under så de kan dra sig lite åt sidan.

                    Ph är 8.0, det blev fel när jag skrev det inom parentes..


                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Till att börja med, välkommen hit. Hoppas du ska finna vad du söker.

                    Jag har haft ett zebrapar i ett 112liters och det gick extremt bra. Jag tror dock det är viktigt att du skaffar gott om inreding som gör att honan kan hålla sig dold från hanen. Eller trängre passager där hanen har det lite svårare att ta sig igenom.

                    Främst är det efter en lek som avslutats lite för snabbt, dvs att ynglen inte överlever mer än någon dag. Då kan hanens aggressioner som då är till för att hålla motståndare och fiender till ynglen borta gå ut över honan. Åtminstone har jag tolkat det så. De gillar att ha en grotta eller liknande där främst honan kan hålla till.

                    I mitt fall hade jag inget sådant beteende så det var lugnt, men var vaksam på om honan håller sig gömd i ett hörn eller ständigt jagas häftigt av hanen då kan det går fort tills hon blir skadad och sjuk.

                    Jag misstänker att det är denna art du har: Amatitlania nigrofasciata

                    Även vi har 250 liter som rekommendation, men det hänger på antal och inredning skulle jag säga.
                    Har dessutom en prydnadsbåt där hanarna inte så lätt kommer in så honorna kan ta skydd där

                    Som sagt, jag ger det här en chans. Visar det sig att den större hanen är för elak så kanske jag behåller en hane och två honor (kan man göra så eller är det en hane och en hona som gäller?)

                    Det är Amatitlania nigrofasciata som jag har, både elfenben och vanliga (två av varje). Såg nu lite andra sorter som kanske skulle ha passat bättre, men jag är lite småkär i sebraciklider
                    Senast redigerad av tlundegard; 15 januari 2013, 13:19.

                    Kommentar

                    • Kawasa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 840

                      #11
                      Ah yes sebraciklider var också mina favoriter förr pga att de nästan alltid lyckades bra med sina yngel, jag hade ett 110 liters kar i mitt rum för många år sen och de trivdes bra. Bytte senare till Blå ciklider som också trivdes, fast de lyckades inte lika bra med ynglen. Man bör vara extra noggrann med vattenbyten och filter rengöring ju mindre kar man har, vattnet blir dåligt snabbare ju mindre kar man har
                      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...