Ta upp stinkande fisklik ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Ta upp stinkande fisklik ?

    Idag upptäckte jag att en gammal golden gått hädan. Den hade nog legat på botten minst ett dygn. Som vanligt tog jag håven och lyfte upp liket. när den närmade sig ytan kom stanken rakt upp i näsan. Snabbt la jag den på täckglaset, hämtade hushållspapper och rullade in den.
    Vattnet läckte igenom så jag hämtade en plastpåse, la fisken i den och knöt igen. Lukten låg på rätt hårt så jag torkade bort allt vatten med en skjorta som lår intill akvariet. Skjortan luktade därefter rätt illa så jag la den längst ner i tvättkorgen, täckglaset tvättades med papper o diskmedel för att minska doften. Så summa sumarum, det var med stort besvär och mycket odör denna golden fick lämmna akvariet.
    Så hur gör ni för att detta jobb skall göras så smidigt som möjligt?. nästa gång så tar jag nog en 5 liters fryspåse och använder denna som handske och tar upp fisken med handen . Sen kan man väl vränga påsen under vatten så att fisken hamnar inne i påsen.
    Vid ytan kan man sen lägga allt i en ny torr påse och knyta till. på detta sätt kanske man slipper doft och droppande illaluktande vatten.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Om den stank såpass, så har den nog varit död mer än ett par dygn! Skjortan längst ner i tvättkorgen? Varför inte direkt i tvättmaskin eller balja o tvätta för hand?
    Jag tar upp döda fiskar med håv och har en plastask/glassburk på täckglaset och lägger över den döda fisken där. inget spill med vatten.
    Antingen får min lungfisk äta upp den eller så åker den ner i en plastpåse och ut i soptunnan.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag hittade en sedan länge (tror jag) död fisk som knölat in sig i ett BTNmodul tillika filterbinge och jag körde in fingrarna för att ta bort växtdelar som fastan på undersidan av BTN modulen då till min förvåning jag stack fingrarna rätt in i sladdrig surströmming. YAck. Jag röck till så jag är glad att täckglasen höll, det gick knappt att hålla i utan att den löste upp sig.

      Stor Aequidens sp. "jenaro herrera" hona ...
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • maj 2011
        • 432

        #4
        Hinner jag inte se den döda fisken, så är den oftast borta rätt så snabbt..

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Det är bara att ta det som en man.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Sv: Ta upp stinkande fisklik ?

            Eller kvinna
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kaya
              Användare
              • februari 2007
              • 27

              #7
              Eller som en fisk

              Eller som en fisk
              kaya.ownit.nu <----- Leveldesigner

              Har liiite dyslexxri så om verkar virrigt så.. vet du.

              Malawis är fina men Tanganyika har personlighet...

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Ja nu dog en fisk till. denna gång så tog jag en stor fryspåse och trädde över handen som en handske. Tog tag i fiskens stjärt och krängde påsen över liket under vatten. Därefter upp till ytan och i en till påse som var ovan vattnet. Så sim sala bim så var det bara att knyta ihop och slänga en torr påse.
                Inga illaluktande droppar och ingen lukt alls.

                Kommentar

                • AquaZoo
                  Företag
                  • oktober 2007
                  • 66

                  #9
                  Hmm Hur bra koll har du på dina akvarium??? Om den är så pass rutten har den legat där några dagar.

                  Kommentar

                  • Bjorn
                    Användare
                    • oktober 2009
                    • 939

                    #10
                    Ta upp stinkande fisklik ?

                    Ursprungligen postat av Diskus-Varberg
                    Hmm Hur bra koll har du på dina akvarium??? Om den är så pass rutten har den legat där några dagar.
                    Tssss!
                    Newbie December 2009
                    Malawi: 450 liter
                    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                    Järfälla/Stockholm

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ursprungligen postat av Diskus-Varberg
                      Hmm Hur bra koll har du på dina akvarium??? Om den är så pass rutten har den legat där några dagar.
                      Nja det är fråga om prioriteringar, en nydöd fisk ligger liksom efter, transport av arvingar till och från träningar, följa med äkta hälften för shopping, föräldramöten i skolan, byta däck på bilar, surfa på cilkid.org osv.................., men när den börjar se lite mogen ut så prias upptag upp, särskilt om lukt uppstår...............

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Hahaha!!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...