Akvariegrus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJC
    Användare
    • juni 2006
    • 166

    Akvariegrus!

    Hej!
    Jag skulle vilja ha förslag på vilket grus jag ska ha. Karet är på 720 liter och det sitter en BTN-bakgrund i och några moduler på botten och på en gavel. Har inte tänkt att ha nåt mer, förutom sand då. Fiskarna som bor i karet är rovmalawi.

    Vilken sand ska jag ha, som passar mot BTN samt till fisken? Tacksam för förslag.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Vill du ha sand eller grus?

    Sand finns det råda, blästersand (många som har), ciklidsand eller som jag själv har; korallsand.

    Vilken du ska välja är en smaksak egentligen. Själv kan jag tycka att råda sanden är för mörk och passar enligt mig bättre i en SA eller CA burk.

    Korallsand med BTN och en "närbild"
    Bifogade filer

    Kommentar

    • BJC
      Användare
      • juni 2006
      • 166

      #3
      Ja, korallsand är schysst. Jag har för närvarande Rådasand i, (minsta storleken). Blästersand har jag funderat på, den är väl något ljusare än Rådasanden?! Är det förresten nån skillnad mellan Biltemas och JULAs blästersand?

      Om man vill blanda två sorters sand/grus, med olika färg/storlek, vad har ni då att rekommendera?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ingen aning om det är någon skillnad men jag skulle valt Julas enbart pga att så många andra har den, mao inte ngt skit i den som dödar firrarna. Om du hellre handlar på Biltema så kolla upp vad det är för sand!

        Om du blandar grus med sand som kommer gruset ligga överst, sandkornen glider ner mellan gruskornen. För att få lite struktur i det kan man ha lite olika storlekar men mest fin sand om det är det man vill ha. Jag har haft problem med att vissa honor plockat upp grövre sandkorn/grus i tron om att det är ägg. Lite irriterande..

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag tror numera är det samma typ av sand i både Julas och Biltemas. Jag kör dock Julas och är helnöjd. de har en mimimistorlek på sandkornen på 0,2mm vilket ger en sand som inte dammar och inte blir alltför extremt tät heller för den delen där gaser (metan?) kan samlas.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Zoolux vita sand är riktigt snygg, och dammar knappt ingenting överhuvudtaget. Numera sköljer den inte ens. Det är väl Akvarieteknik som är grossist för den tror jag.

            /Jocke

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Zoolux vita sand är riktigt snygg, och dammar knappt ingenting överhuvudtaget. Numera sköljer den inte ens. Det är väl Akvarieteknik som är grossist för den tror jag.

              /Jocke
              den är kanon, men dyr tyvärr problemet är att jag nu har ca 1ton blästersand som jag inte använder
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • DaReV
                Användare
                • februari 2004
                • 109

                #8
                Har hört att blästersanden skär upp magen på malar mm. stämmer detta?
                / David

                Kommentar

                Arbetssätt...