info i artregistret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tealac
    NCS Medlem
    • september 2012
    • 31

    info i artregistret

    sitter och läser artbeskrivingarna för troffar då jag e sugen på att skaffa en grupp.

    tycker detta verkar konstigt i beskrivningen av vad Tropheus sp. "red" (chimba moorii) kräver för sorts akvarium

    "Ett lämpligt akvarium skall vara långt, inte kortare än 150 cm, men gärna 200 cm (längd och bredd inte så viktigt). "
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Förmodligen är det tänkt att det ska stå höjd och bredd inte så viktigt men det håller jag inte riktigt med om. Tycker att bottenarean är intressant däremot så spelar höjden på akvariet mindre roll som sagt.

    Vad har du tänkt att ha dem i för akvarium?
    Senast redigerad av Pierre_N; 01 januari 2013, 19:10.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Blev lite fundersam när jag kollade info om hongi


      Akvarievolym: 130 liter
      Akvariestorlek: 150 cm

      Måste va ett väldigt långsmalt akvarium.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Bra input! Vad skulle ett bättre text vara för dessa fiskar. Det finns en hel del av detta i artregistret men det är det som är så bra med en förening att vi tillsammans med gemensam kompetens kan bygga ett trovärdigt informationscenter!!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          DaRe: Det är ju svårt att få alla att vara sams om informationen eftersom att de flesta tycker olika, men i just detta fall måste det väl röra sig om ett skrivfel? Jag får inte ihop det annars. Jag tycker att det kan stå samma info som det gör för moori då jag tycker att red och moori är väldigt lika i beteendet.

          "Akvariemiljö
          Dessa fiskar behöver rejält med utrymme, 300-400 liter kan betraktas som ett minimum."

          "Akvarievolym: 400 liter
          Akvariestorlek: 150 cm"

          Jag tycker att det är bra rekommendationer, speciellt om man är nybörjare (och det är väl då som artregistret är som mest användbart). Sen har ju som sagt alla olika åsikter, det finns ju dem som har vuxna grupper i 200l akvarium.

          Vad det gäller hongi så tycker jag att 130l låter väldigt litet. Nu var det i och för sig väldigt länge sedan jag hade några hongi men de är rätt så arga, jag skulle säga att runt 180-200l är minimum för dem. Det är ju hur som helst missvisande att Labidochromis caeruleus har 150l som minimum i och med att de är en av de snällaste malawicikliderna och så har hongi som är aggressivare 130l.

          Men nu har jag svävat iväg från ursprungsfrågan lite. Kort och gott så tycker jag att du borde satsa på ett akvarium som är minst 300-400l stort, gärna större om du är sugen på troffar Tealac. Det finns dessutom massa info att hitta i forumet också om troffar så kika inte bara i artregsitret men det kanske du redan har märkt.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            När jag skriver basfakta har jag generellt aldrig mindre än 200 liter på Malawis. Då det är en rekommendation som är väldigt bred.
            Jag justerar båda.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              När det gäller troffar tror jag att en allmänt omfattad minimirekommendation redan länge har varit 375 liter (varför just den volymen, kanske det är en standardstorlek i Sverige?) OCH ett minimiantal på 25 troffar (20 för de snällaste varianterna).
              Större än 375 liter är förstås aldrig fel, men för att gruppen ska fungera bör man då öka antalet. Hos mig har t.ex. 35-40 st fungerat bra i 600 liter.
              Har aldrig upplevt att förhållandet mellan längd, bredd och höjd skulle vara kritiskt, men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av okonventionella dimensioner.

              Varför inte ta upp frågan om akvariedimension för troffar i en egen tråd, och höra vad andra har för erfarenheter. För att få bra rekommendationer till artregistret är kanske de extremaste fallen inte så intressanta, snarare vad som i regel funkar bra.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              Arbetssätt...