Hur mycket fisk kan man ha i ett 240L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Toompa
    Användare
    • september 2012
    • 247

    Hur mycket fisk kan man ha i ett 240L

    Som rubriken så undrar jag hur mycket fisk kan man ha i ett 240L innan det blir överbefolkat?
    Tjejen fastnade för pansarmalar när vi va o kollade på lite fiskar och funderar på att köpa 8-10st. Nu har jag följande i mitt kar ca 15 neontetror, 8 koppartetror, 2 Siamesisk algätare, 2 ancistrus, 4st Geophagus brasiliensis +ynglen som jag inte lyckats räkna men är runt15-20st. Jordätarna är fortfarande små för dom kräver ju mycket mer utrymme senare.
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Ursprungligen postat av Toompa
    Som rubriken så undrar jag hur mycket fisk kan man ha i ett 240L innan det blir överbefolkat?
    Tjejen fastnade för pansarmalar när vi va o kollade på lite fiskar och funderar på att köpa 8-10st. Nu har jag följande i mitt kar ca 15 neontetror, 8 koppartetror, 2 Siamesisk algätare, 2 ancistrus, 4st Geophagus brasiliensis +ynglen som jag inte lyckats räkna men är runt15-20st. Jordätarna är fortfarande små för dom kräver ju mycket mer utrymme senare.
    Hur mycket fiskar man kan ha beror på en hel del olika saker.
    Hur bra filter man har, hur ofta man matar, vad man matar med, hur ofta man byter vatten, hur aggressiva fiskarna är, hur mycket plats de behöver och hur stora fiskarna är, om de bor i samma del av akvariet. Ja som du ser är det mycket som avgör.

    Nu är ju inte corydoras de som smutsar ner några mängder utan hjälper nästa mer till att städa undan mat på botten som de andra fiskarna missat. Risken är att någon av dina Geophagusar försöker äta en av dem och den fastnar i deras min med sina taggar och båda fiskarna dör. Själv har det funkat bra med mina jordätare men de börjar bli i den storleken nu så jag kanske ska börja oroa mig.
    köp någon större variant av corydoras som tex sterbai så behöver man inte vara lika orolig
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Toompa
      Jordätarna är fortfarande små för dom kräver ju mycket mer utrymme senare.
      Ursprungligen postat av affealien
      Nu är ju inte corydoras de som smutsar ner några mängder utan hjälper nästa mer till att städa undan mat på botten som de andra fiskarna missat. Risken är att någon av dina Geophagusar försöker äta en av dem och den fastnar i deras min med sina taggar och båda fiskarna dör. Själv har det funkat bra med mina jordätare men de börjar bli i den storleken nu så jag kanske ska börja oroa mig.
      köp någon större variant av corydoras som tex sterbai så behöver man inte vara lika orolig
      Pansarmalar är ju så gott som alltid ett trevligt inslag & är det dessutom ochså så att ni verkligen gillar Geophagus brasiliensis tycker jag att ni kan titta närmare på Geophagus iporangensis som är väldigt lik men inte alls blir så stor. 240 liter räcker gott! Det finns (eller iaf fanns) fina klipp på youtube.

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Sv: Hur mycket fisk kan man ha i ett 240L

        Typ 20
        :cool:
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Toompa
          Användare
          • september 2012
          • 247

          #5
          tack för svaren

          tack för svaren

          Kommentar

          Arbetssätt...