Belysning till 70cm högt kar? Växterna vill inte växa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    Belysning till 70cm högt kar? Växterna vill inte växa!

    Hej, Någon som vet ett bra och billigt ljusalternativ till ett 140x60x70 LBH akvarium ? Vill inte ha någon MH lampa.

    Vill få mina växter att ta sig, har ett par snabbväxande saker med lågt ljuskrav och dom står i princip still..
    Rören är gamla men vet ej om 36w x3 räcker ?
    Har 2st lysramper med 2x36 i varje, Vill gärna ha "Dagsljus" men växterna måste gilla läget!

    Tack!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vilka lysrör har du i dessa. Det brukar ger en väldig kick att bara byta lysrör.

    Borde det inte bli 4x36W om du har två ramper med 2 rör i varje á 36W? Det är T8 rör kan jag tänka?

    Annars kan det vara så att det är så pass djupt att du skulle behöva något bättre. Jag har matat in 4x36 W och T8 av olika sorter och det ger ok med Philips 865 T8 rör åtminstone bra mycket bättre än 835 rör. (865 = 6500 Kelvin)
    Vi har listat aquascaping-stegen som gör ditt akvarie till ett naturligt och fint undervattenlandskap. Kolla också in vad du ska undvika!


    Jag har annars ett akvarium i den storleken och kör 4x54W T5 med reflektor och där trivs växterna som fisk i vatten Dock har jag köpt begagnad kontorsbelysning för 100kr styck på blocket. Inte så snyggt men duger för mig.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Hade grymma problem med mina växter i mitt stora kar som också är 70cm Djupt.
      Hade 4x39W T5 lampor men har nu uppgraderat till 3x150w MH + 2x54w T5 och allt växer som ogräs. Göder med PMDD också förståss.

      Men vill du inte ha MH så skulle jag satsat på 4st 54w T5 eller någon LED belsyning, men LED är ju relativt nytt till akvarivärlden och ganska dyrt fortfarande och de flesta LED ramper är ju anpassade till Saltvatten.

      Men med 4x54W T5 borde du kunna klara en hel del växter i det karet om du kör lite gödning också.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Mreque
        Användare
        • juni 2011
        • 348

        #4
        Jofan haha skrev fel, har plats för 4x36w och ej pengar att lägga på nya arumaturer atm, Om jag inte hittar något begagnat då =D

        Kör nog på CFL lampor tror jag

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          Jofan haha skrev fel, har plats för 4x36w och ej pengar att lägga på nya arumaturer atm, Om jag inte hittar något begagnat då =D

          Kör nog på CFL lampor tror jag

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Köpte min MH ramp som är 180cm lång för 2500kr.
            Saltvattensguiden är en guldgruva för MH ramper eftersom alla där byter till LED nu mera.

            Annars tror jag det kommer vara lite i klenaste laget med den belysning du har om du vill det ska hända saker med växterna. Men köpa nya lysrör kommer garanterat att hjälpa om du inte vet hur gamla de är. Det rekommenderas att byta rör med 10-12 månaders mellanrum.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Mreque
              Användare
              • juni 2011
              • 348

              #7
              Ursprungligen postat av affealien
              Köpte min MH ramp som är 180cm lång för 2500kr.
              Saltvattensguiden är en guldgruva för MH ramper eftersom alla där byter till LED nu mera.

              Annars tror jag det kommer vara lite i klenaste laget med den belysning du har om du vill det ska hända saker med växterna. Men köpa nya lysrör kommer garanterat att hjälpa om du inte vet hur gamla de är. Det rekommenderas att byta rör med 10-12 månaders mellanrum.
              Hade gärna haft MH om det inte vart så sjukt överpris, Kan bygga en själv med 2x600w MH för 2500kr Men vill inte lägga flera tusen på belysning när jag bara har få växter =D

              Kommentar

              Arbetssätt...